A A+ A++

rozwiń

50. Free Meek (2019)

Pięcioodcinkowy dokument wyprodukowany przez Jaya-Z obrazuje walkę filadelfijskiego rapera Meek Milla z wymiarem sprawiedliwości. Seria bada, dlaczego artysta niejednokrotnie lądował za kratkami z powodu naruszeń zwolnienia warunkowego, jak również analizuje dyskusyjne okoliczności pierwszego skazania Milla za rzekome posiadanie broni i narkotyków. Przed kamerą wypowiada się sam raper i jego rodzina, a także Jay-Z, reporterzy i aktywiści Black Lives Matter. Czy rzecz jest stronnicza? Z pewnością, co nie znaczy, że nieinteresująca.

Gdzie obejrzeć: Amazon Prime Video

49. Le monde de demain: Historia Suprême NTM

Kool Shen (w cywilu Bruno Lopes) miał być gwiazdą futbolu, zanim zaczął rapować, malować graffiti i tańczyć breakdance. Joey Star (właściwie Didier Morville) od wczesnych lat nastoletnich wchodził w konflikty z prawem. I tak mu zostało, nawet gdy zyskał już popularność. Francuska odpowiedź na “Straight Outta Compton” nie jest specjalnie porywająca, ale w ramach sześciu odcinków kondensuje najważniejsze wydarzenia wokół powstania słynnej grupy hardcore rap z Saint-Denis. Nie tylko dla fanów.

Gdzie obejrzeć: Netflix

48. Mroczna dzielnica (2001)

Po sukcesie “Romeo musi umrzeć” producent Joel Silver szukał podobnego projektu dla Andrzeja Bartkowiaka. Materiał źródłowy znalazł w powieści kryminalnej byłego policjanta Johna Westermanna. Traf chciał, że w tym samym czasie Steven Seagal planował wrócić do gry po kilkuletniej nieobecności na ekranach. Silver zobaczył w tym okazję do ustawienia marketingu pod “comeback gwiazdy”, jednak postawił warunki: żadnego mistycyzmu, żadnego kucyka. To miał być Seagal na miarę XXI wieku. Paradoksalnie, “wielki powrót” okazał się zarazem pożegnaniem Seagala z kinowym ekranem. Silver o tyle miał nosa, że widzowie znów dopisali, z tym że nie przyszli “na Seagala”, ale dla partnerującego mu DMX-a, teraz w dużo większej roli, widowiskowych bijatyk w miejskich sceneriach i modnego hip-hopu na ścieżce dźwiękowej – wszystkiego tego, co zadecydowało o powodzeniu “Romea…”. DMX nie polubił się z Seagalem, którego nazywał kretynem.

Gdzie wypożyczyć: Apple TV+, Amazon Prime Video

47. Kto zabił Jam Mastera Jaya? (2018)

Docu-crime poświęcony zabójstwu członka Run-D.M.C., który został zastrzelony w studiu nagraniowym w dzielnicy Queens w 2002 roku. W chwili śmierci słynny DJ, producent i beatboxer miał 37 lat. Pomimo obecności sześciu świadków na miejscu zbrodni, nikt nigdy nie został skazany. W filmie bliscy i znajomi Jam Mastera Jaya spekulują na temat okoliczności zagadkowego morderstwa.

Gdzie zobaczyć: Netflix

46. Nic do stracenia (1997)

Jedna z ikonicznych komedii lat 90. i jeden z najlepszych dwurasowych filmów kumpelskich w ogóle – Martin Lawrence i Tim Robbins stworzyli koncertowo niedopasowany duet. Film promował wielki hit Coolia “C U When U Get There”, ale znakomity jest cały soundtrack, dający przekrój ówczesnej sceny hiphopowej, na czele z doskonałym feministycznym posse cutem “Not Tonight (Ladies Night Remix)” Lil’ Kim, Missy Elliott, Da Brat, Left Eye i Angie Martinez.

Gdzie obejrzeć: MEGOGO

45. Phat Tuesdays: Era hiphopowej komedii (2022)

Miniserial dokumentalny Reginalda Hudlina (“Prywatka”) przybliża fenomen trwających dekadę stand-upów w Los Angeles, podczas których gospodarz Guy Torry zapraszał na scenę początkujących komików, pomagając tym samym rozkręcić kariery takim tuzom, jak Chris Rock czy Martin Lawrence. Dokument zawiera niepokazywane wcześniej gagi, jak również wywiady z wykonawcami i raperami uczestniczącymi w “tłustych wtorkach”, co uzmysławia bliskie związki stand-upu i hip-hopu.

Gdzie obejrzeć: Amazon Prime Video

44. Rapture (2018)

Miniserial dokumentalny przyglądający się karierom i życiu prywatnemu raperów młodego pokolenia. Kamera towarzyszy takim artystom jak Boogie wit da Hoodie, Logic czy 2 Chainz w studio nagraniowym, podczas trasy koncertowej oraz spotkań z rodzinami i przyjaciółmi.

Gdzie obejrzeć: Netflix

43. Człowiek o żelaznych pięściach (2012)

RZA przez lata nosił się z zamiarem zrobienia filmu w duchu mitologii Wu, łączącego filozofię kung fu z hip-hopem. Po pobycie na planie “Kill Billa” w Pekinie, gdzie przez miesiąc podglądał Tarantino przy pracy, lider Wu-Tang Clanu już wiedział, że sam stanie za kamerą. Pomysł zaczął się krystalizować kilka lat później, kiedy RZA podczas pobytu na Islandii spotkał Eliego Rotha, z którym wracał później wspólnym samolotem do Los Angeles (morał: podróże kształcą). Roth zgodził się wyprodukować film i poprawić scenariusz. Nie podobała mu się idea osadzenia akcji w świecie postapokaliptycznym. Feudalne Chiny plus nowoczesny rap – to było to! Choreografię walk przygotował legendarny Corey Yuen, na soundtracku znalazł się zarówno młody hip-hop od Kanyego Westa czy Wiza Khalify, jak i stary soul spod znaku Stax Records.

Gdzie obejrzeć: Viaplay

42. Pod kluczem (2003)

Jeśli na hasło “produkcja Mastera P” zapala się komuś czerwona lampka, to oczywiście słusznie. Ale akurat “Pod kluczem” jest jedną z lepszych propozycji od No Limit Films. Fabuła jakich wiele – po strzelaninie, w której zginął policjant, czarny chłopak niesłusznie trafia za kratki. A jednak zdjęcia kręcone w autentycznym więzieniu w Nowym Meksyku, dobre dialogi i niezłe role Gabriela Casseusa czy Billa Nunna (są też Sticky Fingaz i sam Master P) przełożyły się na godny uznania realizm. Życie dopisało do tej historii zaskakujący ciąg dalszy: niecały rok po premierze filmu aktor De’Aundre Bonds został skazany za dokładnie to samo przestępstwo, co jego bohater – zabójstwo w wyniku sprzeczki. Odsiedział dziesięć lat i wrócił przed kamerę – można go było oglądać w “Dope”.

Gdzie wypożyczyć: Apple TV+

41. Travis Scott: Mamo, potrafię latać (2019)

czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowa Rada ds. Osób Niepełnosprawnych
Następny artykułWataha chce powalczyć o dobry wynik w “dziewiątkach”