Hulajnoga elektryczna jest urządzeniem, którego prędkość maksymalna powinna być konstrukcyjnie ograniczona do 20 km/h. Takie wymogi płyną wprost z rozporządzenia dotyczącego tzw. warunków technicznych pojazdów. Bez problemu znajdziemy jednak hulajnogi, które – zdaniem producenta – potrafią rozpędzić się nawet do 70 km/h. Korzystanie z nich w Polsce jest nielegalne, ale w razie kontroli narażamy się jedynie na manat za przekroczenie prędkości. Dlaczego?
W połowie sierpnia doszło do nietypowej sytuacji. Policjanci z Elbląga zatrzymali do kontroli mężczyznę, który jechał na elektrycznej hulajnodze z prędkością 49 km/h. Zgodnie z prawem takim pojazdem poruszać się można – maksymalnie – 20 km/h. Za swój wyczyn – zgodnie z taryfikatorem mandatów – mężczyzna ukarany został mandatem w wysokości 400 zł.
Nie trzeba chyba tłumaczyć, że blisko 49 km/h hulajnogą to skrajnie nieodpowiedzialne zachowanie. Przypominamy, że w czasie testów NCAP do 50 km/h rozpędzany jest wózek uderzający w samochód, by określić odporność pojazdu na zderzenia boczne.
Wielu internautów zbulwersowała nie tylko skrajna głupota zatrzymanego mężczyzny, ale też – zaskakująco pobłażliwa, przynajmniej na pierwszy rzut oka – reakcja policjantów. Część komentatorów zauważyła, że urządzenie rozpędzone do tak absurdalnej prędkości nie wypełnia definicji hulajnogi elektrycznej, która zgodnie z obowiązującymi przepisami nie może rozpędzić się do więcej niż 20 km/h.
Przykładowo – prędkością ograniczoną konstrukcyjnie do 45 km/h posiadają przecież popularne “motorowery”, czyli pojazdy, które wymagają nie tylko posiadania prawa jazy kategorii AM, ale muszą też być zarejestrowane i posiadać obowiązkową polisę ubezpieczenia OC.
W przypadku hulajnóg elektrycznych ocena, z jakim pojazdem mamy w istocie do czynienia, nie jest wcale prosta. Obowiązujące przepisy maja bowiem pewną lukę.
Podstawową definicję hulajnogi elektrycznej znajdziemy w ustawie Prawo o ruchu drogowym
Ta sama ustawa określa zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi oraz urządzeniami transportu osobistego po drogach publicznych. 30 marca 2021 roku art. 20 ust. 6 tej ustawy wprowadził dopuszczalną prędkość tego rodzaju pojazdów wynoszącą 20 km/h.
Wymagania o charakterze technicznym dla hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego zostały ujęte w rozporządzeniu z 6 października 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zgodnie z § 55d ww. rozporządzenia w przypadku hulajnogi elektrycznej i urządzenia transportu osobistego konstrukcja musi ograniczać rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h i zapewniać możliwość skutecznego hamowania.
Można więc przyjąć, że hulajnoga elektryczna poruszająca się z prędkością powyżej 20 km/h rzeczywiście nie wypełnia definicji takiego urządzenia. Niestety jest pewien haczyk.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS