A A+ A++

10.07.2021r. 06:00

Kontenerowiec (nr IMO 9221815, stoczniowy nr budowy 4070), przekazany w połowie 2001 roku, zbudowała południowokoreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd (DSME). Był wodowany pod nazwą Buxcliff, ale w związku z pierwszym czarterem, wprowadzono go do eksploatacji pod imieniem CMA CGM Verlaine, które nosił do maja 2012 roku.

To reprezentant standardowego projektu Daewoo 6500, należący do grupy statków typu post-panamax czyli o szerokości większej, niż umożliwiająca przejście przez śluzy Kanału Panamskiego przed jego ostatnią wielką rozbudową. Tonaż pojemnościowy brutto (GT) wynosi 72 760 jednostek, nośność (DWT) – 79 501 ton, wyporność – 106 038 ton, a masa statku pustego – 26 537 t. Ma 300 m długości, 40 m szerokości i 14,50 m zanurzenia przy wysokości bocznej kadłuba 24,20 m.

Nadbudówka wynurzonego, wprowadzanego do portu wewnętrznego w Gdańsku kontenerowca, przy obserwacji z oddali, dorównywała prawie wysokością pomnikowi Obrońców Westerplatte. Wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu wynosi 60,63 m.

Ładowność sięga 6712 TEU, z czego 3058 TEU w ładowniach i 3654 TEU na pokładzie (i 4995 TEU przy równomiernym załadowaniu tzw. kontenerami “statecznościowymi” o masie po 14 t). Buxcliff posiada 500 gniazd dla kontenerów chłodzonych.

Statek pływający pod banderą otwartego rejestru Portugalii, czyli Madery (The International Shipping Register of Madeira – MAR) klasyfikowany jest przez Bureau Veritas.

Armatorem (właścicielem) statku jest niemiecka spółka GEBAB Konzeptions-und Emissionsgesellschaft mbH, armatorem zarejestrowanym – Buxcliff, również z Niemiec, zaś armatorem zarządzającym (zarząd techniczny, załogowy) – NSB Niederelbe Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co KG (NSB Group). Operatorem statku był ostatnio liniowy przewoźnik kontenerowy Orient Overseas Container Line. W przeszłości statek był czarterowany różnym operatorom, wśród których znaleźli się CMA CGM SA The French Line, NYK Line, COSCO Shipping Lines Co Ltd i MSC Mediterranean Shipping Co.

Buxcliff zatrudniony był ostatnio w transatlantyckim serwisie liniowym OOCL o nazwie Atlantic Gulf Express – ATG1, łączącym porty północno-zachodniej Europy (Le Havre, Antwerpia, Rotterdam, Bremerhaven) z portami Ameryki Północnej (Charleston, Miami, Veracruz, Altamira, Houston, Nowy Orlean).

Według najnowszych dostępnych danych (z kwietnia br.) załoga statku składała się z 11 szeregowych członków załogi i dwóch oficerów z Filipin, po dwóch załogantów i oficerów pochodzących z Rumunii oraz trzech ukraińskich oficerów – łącznie 20 osób.

Silnik główny (wyprodukowany w Korei model MAN-B&W 12K98MC-C) napędzający śrubę o stałym skoku rozwija moc (MCR) 68 520 kW (93 160 KM), zapewniając prędkość maksymalną 26 węzłów i eksploatacyjną 23 węzłów. Średnica cylindra wynosi prawie metr (980 mm), a skok tłoka – 2400 mm. Wewnątrz tulei cylindra takiego silnika z łatwością zmieściłby się człowiek!

Z uwagi na wielkość statku, newralgicznym momentem podczas wprowadzenia do stoczni było pokonanie tzw. Zakrętu Pięciu Gwizdków, znajdującego się przy ujściu Martwej Wisły ku Zatoce Gdańskiej. Zakręt, liczący 600 metrów, to odcinek, w którym statki zmieniają kurs o 110 stopni. Przy 300-metrowej jednostce ta operacja wymaga ogromnej precyzji w manewrowaniu i doświadczenia.

Warto dodać, że niecały rok temu do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA wpływał podobny gabarytowo statek. Był nim Atlantic Star – reprezentant serii największych w świecie statków typu con-ro, o którym więcej można przeczytać w poniższej publikacji.

Buxcliff, który przejdzie tu remont klasowy, po dwudniowym postoju przy nabrzeżu Zdobywców Kołobrzegu został zadokowany w największym doku pływającym Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.

Jak wiadomo, przy każdym dokowaniu jednostki wykonuje się indywidualnie obliczenia stateczności, pływalności oraz wytrzymałości. W przypadku statku Buxcliff, obliczenia wytrzymałościowe zostały rozszerzone o analizę znaną z mechaniki pod nazwą: metoda elementów skończonych, która pozwala z dużą precyzją określić rozkłady sił działających zarówno na kadłub jak i na dok.

Związany z odnowieniem klasy zakres prac, jaki będzie realizowany na tej 20-letniej jednostce, obejmuje naprawy stalowe, konserwację kadłuba, ładowni i elementów mocujących kontenery. W zakresie prac jest ponadto demontaż 34 pokryw, ich remont na nabrzeżu oraz ponowny montaż.

Szacunkowa ilość wymian stalowych wyniesie około 70 ton.

źródło: Portal Morski

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŁobżenica: Jedno spotkanie – 4 dofinansowania dla Gminy!
Następny artykułRabin Schudrich: każdy dobry człowiek musi pamiętać o Jedwabnem