A A+ A++

Już niedługo wielkimi krokami zbliżają się Święta Wielkiej Nocy. To doskonała pora, aby spędzić czas z rodziną. Szczególnie w tak wyjątkowej sytuacji, kiedy musimy zostać w domu. Kochane dzieciaki  zachęcamy abyście w tych przygotowaniach uczestniczyli i pomagali rodzicom np. w drobnych pracach porządkowych, pieczeniu i przygotowywaniu smakołyków,  ciast, bab i mazurków.  Możecie wykazać się kreatywnością robiąc ozdoby wielkanocne lub  malując jajka, kolorowanki świąteczne. Możecie powygłupiać się w Lany Poniedziałek.

 

Temat: „Wielkanocny stół” – rozmowa na podstawie wiersza E. Skarżyńskiej.

Cele : poznanie tradycji związanych z Wielkanocą, dzielenie się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami.

https://www.youtube.com/watch?v=B3AVIa8MJbQ

 

2.   Wstępna pogadanka, nawiązująca do zbliżających się Świąt Wielkanocnych 
i tradycji z nimi związanych (burza mózgów).

Dzieci podają skojarzenia związane ze zbliżającymi się Świętami. Rodzic rozpoczyna zdanie, a dzieci próbują je dokończyć.

Wielkanoc kojarzy mi się z…

3.   Słuchanie wiersza pt.„Wielkanocny stół” E. Skarżyńskiej.

 

Wielkanocny stół

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy – pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

a przy mamie – tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuścimy wiosnę,

niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe.

 

Po przeczytaniu wiersza rodzic wyjaśnia dziecku niezrozumiałe słowa np.:

 „oberek”,

– „mazurek” jako ciasto,

– „w borówkowej zieleni ”.

 

Rodzic zadaje pytania:

·       Co leżało na wielkanocnym stole?

·       Kto usiadł przy wielkanocnym stole?

·       Co chciały robić pisanki na stole?

·       Kogo można wpuścić do domu?

·       Jakie jest wielkanocne świętowanie?

 

 

4. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wielkanocnych tradycji.

 

Pokazuje ilustracje  (ilustracja 1)  przedstawiające charakterystyczne motywy świąt: kurczaczki, baranka, pisanki, zajączki. Prezentuje stół wielkanocny, na którym powinny się znaleźć charakterystyczne ozdoby: zajączki, kurczaczki oraz potrawy, takie jak: żurek lub barszcz biały, jaja, baby, mazurki. Podkreśla, że Wielkanoc to bardzo wesołe i uroczyste święto rodzinne, w czasie którego wszyscy wspólnie jedzą nie tylko wielkanocne śniadanie, lecz także razem spędzają czas.

Następnie Rodzic tłumaczy dzieciom symbolikę święconych pokarmów.
SYMBOLE:
Jajko – symbol życia.
Kurczaczek – Oznacza nowe życie, a jego żółty kolor dodatkowo symbolizuje świąteczną i wiosenną radość.
Palma – tradycyjny symbol Niedzieli Palmowej. Na pamiątkę wjazdu Jezusa do Jerozolimy, obchodzona jest przez chrześcijan Niedziela Palmowa, z którą w Kościele katolickim wiąże się zwyczaj święcenia palm. Tradycyjne palmy wielkanocne przygotowuje się z gałązek wierzby, która w symbolice kościoła jest znakiem zmartwychwstania i nieśmiertelności duszy.
Baranek – symbol związany z przezwyciężeniem zła.
Babka – symbol Chrystusa Zmartwychwstałego.
Chleb – tradycyjnie symbolizuje Chrystusa, pomyślność oraz dobrobyt.
Kiełbasa – jest symbolem witalności.
Sól – oczyszczenie i prawda.

 

5.   „Taniec kurcząt w skorupkach”.

Dzieci poruszają się w rytm muzyki naśladując kurczątka.

 

6. Praca w KP3. 48 – uzupełnianie brakujących elementów na obrazku przedstawiającym wielkanocny stół.

 

 

7. „Ostrożnie jak z jajkiem” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych Nr 15 A.

Kształtowanie właściwej postawy ciała; ćwiczenia przeciw płaskostopiu.

 

Część wstępna

– „Jajko” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśnie. Dzieci maszerują w rytm muzyki, ostrożnie omijają jajka (mogą być narysowane lub małe piłeczki) rozłożone na podłodze. Na pauzę w muzyce, wykonują klęk podparty obok jajka. Podnoszą jajko jedną ręką, bokiem, w górę; odkładają. Potem drugą ręką tak samo. Zadanie powtarzamy kilka razy.

 

Część główna

– „Wędrująca pisanka” – Dzieci w parach  z rodzicem stoją tyłem do siebie  w odległości jednego kroku, w niewielkim rozkroku. Na hasłoprzekazują sobie pisankę – dołem między nogami, wykonują skłon tułowia w przód. Następnie podają pisankę górą – nad głowami wykonują wyprost tułowia. Ćwiczenie powtarzamy 6 razy.

 

– „Ostrożnie z jajkiem” – Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie płaskim, ręce mają z tyłu oparte na podłodze. Układają jajko po jednej ze stron, a następnie unoszą wyprostowane nogi nad podłogą i przenoszą je nad jajkiem, tak aby je nie dotknąć.  Ćwiczenie powtarzamy 6 razy.

 

– „Wyścig do koszyka” –  zabawy z toczeniem i turlaniem. Dzieci ustawione na wyznaczonej linii,  w odległości około 3 metrów od nich stoi koszyk. Dzieci turlają jajka w kierunku koszyka w taki sposób, aby znalazły się one  jak najbliżej koszyka. Zabawę  powtarzamy kilka razy. Możemy wprowadzić element rywalizacji.

 

 

Część końcowa

– „Świąteczny masażyk relaksujący” – ćwiczenia przeciw płaskostopiu. Dzieci siedzą na stołeczku, pod stopą układają jajko (może być styropianowe) i toczą je kilka razy w przód i tył – naprzemiennie: raz prawą raz lewą stopą.

 

„Szukamy pisanek”

Proponuję zabawę dla dzieci polegającą na schowaniu czekoladowych jajeczek przez rodziców w różnych częściach domu, a następnie poprzez „ciepło – zimno” odszukiwanie jajek przez dziecko.

 

Dla chętnych proponujemy zabawę badawczą!

„Gotowane czy surowe?”- zabawa badawcza

Zapoznanie dziecka ze sposobami sprawdzania stanu, w jakim jest jajko.

Mam dwa jaja. Jedno jest surowe, a drugie ugotowane na twardo. Niestety, nie wiem, które jest które. Czekamy chwilę na odpowiedź, jeżeli dziecko nie wie jak to sprawdzić podpowiadamy mu, że prawdopodobnie surowe jaja kręcą się powoli, a ugotowane – szybko jak bączek. Dziecko samo próbuje zakręcić jajkami i określa różnicę. Sprawdzamy – rozbijamy jaja nad miseczką i sprawdza które jest surowe, a które ugotowane. Można też sprawdzić, które jajko jest zepsute bez rozbijania go. Świeże jajo będzie tonęło w naczyniu z wodą, zepsute będzie unosić się na powierzchni, gdyż środek (białko i żółtko) wysechł.

 

 Brawo! Pewnie super Wam poszło.

 

 

 

Pozdrawiamy. Życzymy udanej zabawy!

Już tęsknimy za Wami

p. Marylka i p. Asia

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułVerstappen: w końcówce miałem tylko jedną szansę na atak Hamiltona
Następny artykułPiwnica zalana wodą i pożar suchej trawy