A A+ A++

2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, ustanowiony nie tak dawno, a mianowicie w 2008 r. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie. W szkole podstawowej w Kcyni już od kilku tygodniu realizowane są projekty związane z autyzmem. W najbliższy piątek kulminacja podejmowanych działań, podsumowanie konkursów, program artystyczny i mecz uczniowie kontra nauczyciele.

W obchody Światowego Dnia Autyzmu, włączają się firmy, instytucje państwowe i prywatne, przychodnie zdrowia, urzędy, ale w szczególności placówki oświatowe, do których często uczęszczają dzieci w spectrum autyzmu.

W ostatnim czasie w szkole podstawowej w Kcyni przygotowana została sala do zajęć specjalnych, w tym również rewalidacyjnych.

– Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych uczniów chcemy im pomóc w prawidłowym rozwoju i zapewnić jak najlepsze warunki edukacyjne. Podjęliśmy więc działania prowadzące do utworzenia sali do Integracji Sensorycznej. Specjalne zajęcia z wykorzystaniem huśtawek, dysku korekcyjnego, lin, deskorolek, suchego basenu  z piłkami  i innych sprzętów wpływają na poprawę pracy ośrodkowego układu nerwowego, zwiększenie koncentracji i koordynacji ruchowej oraz wzrokowo-ruchowej. Na zajęciach dzieci ćwiczą głównie te obszary, które wymagają usprawnienia – podkreślają pomysłodawcy – Ideą powstania sali było dążenie do tego, aby każdy uczeń miał zapewnione warunki do rozwoju swojego potencjału, swoich zdolności, a kiedy tego potrzebuje – otrzymał odpowiednie wsparcie.

To nie jedyna inicjatywa na rzecz dzieci autystycznych podejmowana w kcyńskiej podstawówce. Stowarzyszenie Czas Dzieci działające przy szkole, realizuje obecnie dwa projekty Razem dla autyzmu dofinansowany ze środków budżetowych gminy Kcynia w ramach otwartego konkursu ofert Zdrowie i wolontariat oraz Autyzm. Jedno pojęcie – wiele barw, dotowany przez Zarząd Powiatu Nakielskiego w konkursie ofert Zdrowie, seniorzy i wolontariat 2024.

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym diagnozowanym średnio u około 1 na 100 dzieci w Europie. Zaburzenie to implikuje, iż cała ścieżka rozwoju osoby autystycznej jest inna od standardowej. Spektrum oznacza zaś, iż autyzm jest inny dla każdej osoby. Część osób z autyzmem nie mówi, ale używa innych form komunikacji poprzez rysunek bądź tekst pisany. Zdarza się, że osoby, które świetnie posługują się mową wysławiają się w sposób, który może wydawać się nietypowy lub usztywniony. Osoby w spectrum autyzmu często silnie przywiązują się do wzorców lub rutyn np. chodzenie zawsze tą samą drogą, układanie przedmiotów w tej samej kolejności, stały rytm dnia. Nie lubią zmian, a nieoczekiwane wydarzenia bywają dla nich bardzo stresujące.

– Największym problemem, przed jakim staje dziecko autystyczne na początku swojej edukacyjnej kariery, jest pokonanie oporu w sobie. Opór ten wynika z trudności adaptacyjnych w nowym środowisku, które często napawa lękiem. Uczniowie w spektrum autyzmu wielokrotnie muszą zmagać się również z nietolerancją rówieśników, złą reakcją na ich odmienność. Zachowania te wynikają głównie z braku świadomości rówieśników. Kwestia świadomości autyzmu jest poważnym problemem społecznym. Pokutujące wciąż przekonanie, że autyzm jest rzadkością i “dziwactwem” powoduje stygmatyzację takich osób w naszym społeczeństwie, również w społeczeństwie szkolnym – mówi autorka projektów Anna Lewandowska.

Adresatami projektów są uczniowie klas I-VIII Szkoły Podstawowej im. Jana Czochralskiego w Kcyni. Celem przedsięwzięć jest ułatwienie uczniom zrozumienia trudności, z jakimi zmagają się ich rówieśnicy w spektrum autyzmu.

– Mając świadomość, iż szkoła stanowi ogromne wyzwanie dla dziecka ze spektrum autyzmu będziemy propagować ideę akceptacji i tolerancji wśród dzieci i młodzieży. Chcemy mówić o autyzmie, uczyć o autyzmie i oswajać autyzm, tak, by nie był już nigdy dla naszych dzieci i młodzieży tematem tabu – informuje prezes stowarzyszenia Anna Grewling-Chełkowska.

W połowie marca upłynął termin zgłaszania prac konkursowych w ramach Międzyszkolnego Konkursu Literackiego List do przyjaciela. Zgłoszono ogrom prac, listy napłynęły z placówek z całego powiatu nakielskiego: Szkoła Podstawowa im. bł. Marii Karłowskiej w Dobieszewie, Szkoła Podstawowa im. ppor. Marka Uleryka w Dziewierzewie, Szkoła Podstawowa w Mycielewie, Szkoła Podstawowa im. Miłośników Przyrody w Laskownicy, Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Palmierowie,, Szkoła Podstawowa im. K. Korka Rozstrzębowie, Szkoła Podstawowa im. mjra H. Sucharskiego w Sadkach, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Paterku, Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Kowalewie i Szkoła Podstawowa im. Jana Czochralskiego w Kcyni.

Wyniki ogłoszone zostaną w piątek, podczas szkolnych obchodów Dnia Autyzmu, w ramach którego wszyscy uczniowie i nauczyciele ubiorą się na niebiesko.

– Tego dnia każdy uczeń odda symbolicznie swoje serce na znak solidarności z osobami w spektrum oraz podsumujemy projekt. Następnie zaprosimy uczniów oraz wszystkich chętnych mieszkańców gminy do kibicowania w zmaganiach sportowych. Planujemy rozegrać “Niebieską grę w kwadranta” uczniowie kontra nauczyciele – podsumowuje Anna Lewandowska – przygotowujemy również krótki program artystyczny dla naszych uczniów – dodaje.

Ewa Hałas (zdjęcia Ewa Hałas) 

Autor: Pałuki

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPodwyższa podatki i dokarmia dzieci
Następny artykuł19 rocznica śmierci Ojca Świętego Jana Pawła II