A A+ A++

Skoda Spartak, a właściwie – Skoda 440, była bardzo ważnym pojazdem nie tylko w historii marki, ale również całej Czechosłowacji. 

Inżynierowie z Mlada Bolesav stanęli przed zadaniem budowy samochodu popularnego, który miał zmotoryzować społeczeństwo. Pierwszy prototyp, nazwany Sparatak, zbudowano 19 grudnia 1953 roku, a rok później rozpoczęto testy niewielkiej ilości pojazdów. Produkcja seryjna ruszyła w 1955 roku i trwała do 1959 roku, gdy pojawiła sie pierwsza Octavia, będąca rozwinięciem koncepcji Spartaka. Do tego czasu wytworzono ponad 85 tysięcy egzemplarzy.

Skoda 440 nie okazała się jeszcze prawdziwie masowym pojazdem, ze względu na dość wysoką cenę (ponad 27 tysięcy koron), co można było przełożyć na ponad 25 średnich pensji w Czechosłowacji, ale była popularnym, solidnym samochodem. Wyglądała nowocześnie i miała dość oszczędny, czterocylindrowy silnik o pojemności niespełna 1.1 litra i mocy 40 KM. Dość napisać, że wówczas w Polsce produkowano Warszawę M20, która generowała 50 KM z silnika o pojemności 2.1 litra, ważąc przy tym prawie 200 kg więcej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł9 najbardziej tajemniczych zgonów gwiazd
Następny artykułPrzedświąteczny wieczór studentów UTW