Koleje Mazowieckie zamknęły ubiegły rok dysponując flotą 18 nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT trzeciej generacji, wyprodukowanych przez Stadler Polska. 28 grudnia przewoźnik dokonał odbioru 18. pojazdu. Tym samym dostawy wszystkich pociągów z dwóch pierwszych umów wykonawczych zostały zakończone – informuje w komunikacie mazowiecki przewoźnik kolejowy.
Reklama
Dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach rekordowego kontraktu o wartości ponad 2 mld zł, zawartego w styczniu 2018 r. rozpoczęły się w czerwcu 2020 roku. Pierwszych 6 pojazdów wyprodukowanych w siedleckim zakładzie Stadler Polska zostało skierowanych do obsługi linii Warszawa – Działdowo, a kolejne 12 EZT do obsługi tras Łowicz– Warszawa – Celestynów.
Trzecia z podpisanych umów wykonawczych na dostawę kolejnych 12 pociągów do obsługi trasy Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki jest w trakcie realizacji.
Dostarczone pojazdy FLIRT KM zostały wyposażone w pokładowy system ETCS GUARDIA – system bezpieczeństwa pociągu opracowany przez producenta. ETCS GUARDIA Stadlera obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, jak również konwencjonalny system bezpieczeństwa klasy B. Przełączenie systemów odbywa się dynamicznie, bez konieczności zatrzymania pojazdu. Od połowy grudnia wszystkie pociągi FLIRT KM kursujące na linii nr 9 jeżdżą pod nadzorem ETCS poziomu 2, gwarantując pasażerom najwyższe bezpieczeństwo podróży.
– Realizacja zamówień w okresie pandemii wiąże się z wieloma utrudnieniami. Zamówienie dla Kolei Mazowieckich, bardzo prestiżowe i istotne dla naszej firmy, wiązało się dodatkowo z ambitnym wyzwaniem – wyprodukowaniem i homologowaniem pojazdu wyposażonego w nasz własny, nowoopracowany system ETCS. Udało nam się osiągnąć cel – FLIRT KM to pierwszy pojazd Stadlera na świecie wyposażony w ETCS GUARDIA, który otrzymał zezwolenie i jest już w eksploatacji. Jestem dumny, że to właśnie nasz siedlecki zespół zrealizował to ambitne zadanie. Jednocześnie bardzo się cieszę, że mimo pandemii, mogliśmy przekazać naszemu Klientowi komplet pojazdów z obu pierwszych umów. Jestem przekonany, że będą dobrze służyły przewoźnikowi i pasażerom – powiedział Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
Zawarty kontrakt ramowy przewiduje podpisanie kolejnych umów wykonawczych na dostawę pięcioczłonowych jednostek – 15 EZT do obsługi trasy Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa –Nasielsk oraz 16 do obsługi trasy Warszawa – Tłuszcz.
– Można uznać, że ten kolejny pojazd jest takim prezentem świąteczno-noworocznym dla naszych pasażerów. Myślę, że wspólnie stanęliśmy na wysokości zadania i mimo pandemii konsekwentnie realizujemy ten kontrakt. Jest to możliwe dzięki wytężonej pracy zarówno ze strony Kolei Mazowieckich, jak i Stadlera. Dziękuję za miniony rok współpracy i mam nadzieję, że nadchodzący rok pozwoli na powrót do normalności – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
Zgodnie z umową, wraz z pojazdami, Stadler zapewnia przewoźnikowi świadczenie usług serwisowych dla każdego z nich, dostarcza pakiet pozderzeniowy (naprawczy) oraz szkoli pracowników z zakresu obsługi pojazdów. Spółka KM, w ramach przewidzianego prawa opcji, będzie miała również możliwość zlecenia wykonania do dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 każdego z dostarczonych pojazdów.
Warto zaznaczyć, że wszystkie pojazdy dla Kolei Mazowieckich powstają w siedleckim zakładzie firmy Stadler Polska na Mazowszu przy zaangażowaniu miejscowych pracowników i udziale lokalnych dostawców. Aby podkreślić ten fakt, składy zostały opatrzone znakiem „FLIRT – wyprodukowano na Mazowszu”.
Pojazdy FLIRT KM to elektryczne zespoły trakcyjne najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne, z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Są jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi osiągają prędkość 160 km/h. Posiadają wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami ułatwiającą wejście na pokład, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT są w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).
/red., KM/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS