A A+ A++

Hans Ledwinka to jeden z najważniejszych inżynierów motoryzacyjnych, który nie jest tak dobrze znany jak Porsche czy Wankel. A szkoda, bo jego dokonania są doprawdy imponujące.

Ledwinka urodził się w Klosterneuburgu, mieście znajdującym się wówczas w ramach granic cesarstwa Austro-Węgierskiego. Od początku był zainteresowany mechaniką, więc poszedł na studia inżynieryjne w Wiedniu. W 1897 roku rozpoczął pracę w Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks Gesellschaft, fabryce wagonów w Nesseldorfie (dziś Koprzywnica). Stał się dyrektorem odpowiedzialnym za rozwój przedsiębiorstwa i to on popchnął firmę w stronę konstruowania samochodów. W 1921 zaprojektował rewolucyjną Tatrę 11 – pierwszy samochód marki. Produkcja rozpoczęła się w 1923 roku i trwała do 1927 roku.

Tak zaczęła się historia marki Tatra. Za jej rozwój aż do końca II wojny światowej odpowiadał Ledwinka. To on stoi za aerodynamicznymi Tatrami okresu międzywojennego oraz za prototypem Tatry V570, będącej wzorem dla Ferdynanda Porsche przy konstruowaniu Garbusa. Po zakończeniu działań wojennych Ledwinka został aresztowany pod zarzutem kolaboracji z Niemcami i opuścił więzienie w 1951 roku. Nigdy nie wrócił do pracy inżynieryjnej i przeprowadził się z Koprzywnicy do Niemiec.
Co ciekawe, Hans Ledwinka zmarł w swoje urodziny, 14 lutego 1967 roku.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDla najmłodszych
Następny artykułGdynia Rodzinna zaprasza