Urząd miasta podpisał dziś umowy dotyczące dostawy elektrycznych autobusów. Do Zielonej Góry trafi 8 elektrycznych Solarisów i 4 elektrycznych pojazdów Mercedes-Benz eCitaro G.
Zobacz też: fototapety na wymiar.
W środę, 16 marca, podpisano dwie umowy związane z dostawą „Elektryków” do Zielonej Góry. Pierwsza dotyczy zakupu ośmiu elektryków w standardowej, 12-metrowej, długości. Druga związana jest z dostawą czterech autobusów Mercedes-Benz eCitaro G (przegubowe autobusy o długości 18 m). Dostawcą ośmiu elektrycznych autobusów miejskich solo (12m) będzie firma Solaris. Cztery autobusy elektryczne Mercedes-Benz eCitaro G dostarczy firma EvoBus Polska Sp. z o.o.
Zielona Góra kupuje osiem elektrycznych Solarisów
– Dziś rozpoczynamy współpracę z Zieloną Górą, kolejnym miastem na elektrycznej mapie eksploatowania zeroemisyjnych Solarisów. Bardzo się cieszę, że możemy nawiązać tę współpracę i wspierać miasto w realizacji ambitnych projektów. Pionierskie działania związane z elektryfikacją komunikacji miejskiej w Zielonej Górze mogą być świetnym przykładem dla wielu europejskich miast – podkreśla Petros Spinaris, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach odpowiedzialny za Sprzedaż, Marketing i Customer Service.
Dwa silniki napędowe
W materiałach przygotowanych przez firmę Solaris czytamy, że jednostką napędową Solarisów Urbino 12 electric dla Zielonej Góry są dwa silniki elektryczne, zintegrowane z osią napędową. – Przetwornice napięcia zasilające silniki trakcyjne zostaną wyposażone w tranzystory zawierające węglik krzemu (technologia SiC). Energia potrzebna do ich napędzania będzie magazynowana w bateriach typu High Power. Pojazdy będą mogły być ładowane na dwa sposoby: w zajezdni, poprzez stacjonarne ładowarki z wejściem plug-in oraz w mieście, poprzez pantograf odwrócony, zawieszony na maszcie i opuszczany na szyny odbierające moc umiejscowione w tylnej części dachu pojazdu – wyjaśnia firma Solaris.
Przestrzeń klimatyzowana za pomocą pompy ciepła CO2
Przestrzeń autobusu będzie klimatyzowana z wykorzystaniem pompy ciepła CO₂, wyposażona w biletomaty, a do dyspozycji podróżujących będą również ładowarki USB. Dodatkowo, w pojazdach zostaną umieszczone defibrylatory, urządzenia do ratowania życia w przypadku nagłego zatrzymania akcji serca. W pojazdach będzie 30 miejsc siedzących, w tym 13 o podwyższonej dostępności, czyli bez dodatkowych stopni, co jest szczególnie istotne dla osób niepełnosprawnych lub podróżujących z wózkami dziecięcymi. Kierowca będzie miał do dyspozycji m.in. czujniki parkowania z tyłu pojazdu. Kilka miesięcy temu, na przełomie października i listopada 2021 roku, w Zielonej Górze testowany był elektryczny autobus przegubowy Urbino 18 electric.
Dostawa czterech elektrycznych pojazdów Mercedes-Benz eCitaro G
Jakie będą aurobusy Mercedes-Benz eCitaro G? Jak wynika z informacji prasowej
w przedniej części autobusów umieszczone będą szyny kontaktowe umożliwiające ładowanie pojazdu pantografem odwróconym. Rozwiązanie to pomaga zmniejszyć masę pojazdu oraz zapewnia możliwość szybkiego ładowania jak tradycyjny pantograf.
– Do zalet modelu eCitaro G należy zarządzanie termiką magazynów energii zarówno w okresie letnim jak i zimowym. Układ zarządzania temperaturą baterii jest w pełni zintegrowany z inteligentnym i automatycznym system sterowania temperaturą wnętrza w autobusie. Silniki eCitaro G zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi typu NMC drugiej generacji (baterie niklowo-manganowo-kobaltowe) o łącznej mocy do 258 kWh. Mają one budowę modułową: akumulatory zostały podzielone na osiem modułów, z których każdy dostarcza około 32,5 kWh. Operatorzy transportu publicznego mogą dostosować swoją strategię użytkowania i ładowania pojazdów do swoich indywidualnych potrzeb dzięki dużej pojemności zastosowanych baterii – czytamy w przygotowanej informacji prasowej.
Zaoszczędzenie do około 40 % energii w stosunku do klasycznych układów
Zintegrowany system ogrzewania i klimatyzacji z pompą ciepła oparty jest na czynniku chłodniczym CO2. Zapewnia najwyższą efektywność energetyczną i pozwala na zaoszczędzenie do około 40 % energii w stosunku do klasycznych układów. Ciepło odprowadzane z urządzeń elektrycznych i baterii wykorzystywane jest w systemie ogrzewania i klimatyzacji autobusu. Maksymalną energooszczędność zapewnia też elektrohydrauliczny układ kierowniczy Inteligent Eco Steering.
Ostrzega przechodniów o nadjeżdżającym, cichym pojeździe
System AVAS ostrzega przechodniów o nadjeżdżającym, cichym pojeździe, a system detekcji zapewnia bezpieczeństwo pożarowe. Mercedes-Benz eCitaro to podstawa innowacyjnej ofensywy zmierzającej ku elektryfikacji lokalnego transportu publicznego. Podejmowane działania Daimler Buses zmierzają do spełnienia wizji bezemisyjnego transportu. Strategia elektryfikacji pojazdów zakłada dostępność w ciągu najbliższych lat kompletnej oferty z neutralnym bilansem CO2 w seryjnej produkcji.
Dostawca zapewnia, że nowe pojazdy będą podtrzymywać wysoki standard podróżowania dotychczasowymi autobusami z gwiazdą oferując pasażerom m.in. ergonomiczny rozkład siedzeń i poręczy, miejsca na wózki dziecięce oraz wózek inwalidzki, klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej z licznymi monitorami wewnątrz pojazdu, 2 biletomaty, a także porty USB do ładowania smartfonów.
Źródło: materiały prasowe
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS