A A+ A++

Pojęcie Compliance (zapewnianie zgodności z prawem) zaczyna brzmieć znajomo nie tylko dla branży finansowej czy farmaceutycznej. Coraz więcej podmiotów zaczyna rozważać wdrożenie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom oraz ograniczania ryzyk wynikających z prowadzonej działalności. Zwłaszcza gdy konieczność ciągłego dostosowywania się do kolejnych restrykcji związanych z COVID-19 wymaga implementacji gruntownych zmian w dotychczasowym modelu biznesowym.

Czas zdefiniować wyzwania dla biznesu z zakresu Compliance na 2021 rok:

1. Cyfrowa era kultury korporacyjnej

W marcu 2020 r. polska gospodarka została zmuszona do przeprowadzenia ekspresowej cyfryzacji sposobu świadczenia pracy przez pracowników. Analogicznie, tradycyjnie świadczone czy sprzedawane usługi musiały zyskać nowe cyfrowe oblicze, aby funkcjonować podczas lockdownu. Oprócz konieczności otrzymania niezbędnych narzędzi, pracownicy musieli również odnaleźć się nowej rzeczywistości pracy zdalnej. W tej sytuacji kluczowe będzie wdrożenie rozwiązań pozwalających na „zdalne” zarządzanie projektami i zespołami przy utrzymaniu odpowiedniego poziomu motywacji wszystkich zainteresowanych.

2. Cyberbezpieczeństwo

Cyfrowa era kultury korporacyjnej wiąże się ze wzrostem ilości cyfrowo przetwarzanych danych. Tak jak nie zostawiamy otwartych drzwi do mieszkania tak samo powinny być chronione przetwarzane przez nas lub o nas informacje. Zwiększenie aktywności w sklepach internetowym nieuchronnie prowadzi do wzrostu przypadków włamań w celu kradzieży danych obejmujących tak wrażliwe informacje jak numery kart płatniczych. Coraz częściej o wartości przedsiębiorstwa decydują rzeczy niematerialne a zatem konieczne i palące jest wdrażanie rozwiązań chroniących wrażliwe informacje.

3. Zapewnienie ciągłości działania

Postępująca cyfryzacja procesów w biznesie skutkuje wdrożeniem mechanizmów ograniczających ryzyko operacyjne oraz zapewnienie ciągłości działania. W trudnych czasach nikt nie może sobie pozwolić na przestoje spowodowane kwarantanną wśród pracowników czy technicznymi awariami sprzętu. Każde przedsiębiorstwo powinno podjąć działania mające na celu przygotowanie planu zapewnienia ciągłości działania w przypadku zrealizowania się skrajnie negatywnych scenariuszy.

4. Ochrona danych osobowych

W dzisiejszym świecie informacje obejmujące dane osobowe stają się dobrem, które można z zyskiem przehandlować. RODO oraz kolejne regulacje znacząco wzmocniły poziom ochrony danych osobowych, ale nadal pozostaje wiele do zrobienia w kwestii edukowania o potencjalnych zagrożeniach obejmujących nie tylko wzięcie pożyczki „chwilówki” z wykorzystaniem cudzych danych, ale również o przysługujących prawach. Można się również spodziewać wzmożenia działań kontrolnych po stronie nadzorcy.

5. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Polskie instytucje obowiązane stoją przed koniecznością implementowania kolejnych dyrektyw: AML V (termin implementacji 10 stycznia 2020 r.). oraz AML VI (termin implementacji minął 3 grudnia 2020 r.). Wprowadzane zmiany dotyczą zwiększenia nacisku na konieczność identyfikacji beneficjenta rzeczywistego, co będzie skutkować również rozszerzeniem katalogu podmiotów ujawnianych w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych. Przy okazji również AML stoi przed wyzwaniami wynikającymi z cyfryzacji stosunków gospodarczych jak również objęciem regulacjami nowych obszarów np. domów aukcyjnych. Kraje UE oraz organizacje międzynarodowe kładą coraz większy nacisk na eliminowanie tego typu przestępstw oraz wdrażanie programów sankcyjnych.

6. Ochrona sygnalistów

17 grudnia 2021 r. to termin, w którym polski ustawodawca ma obowiązek wprowadzenia przepisów w celu implementacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Dla wielu przedsiębiorstw będzie to pierwszy kontakt z regulacjami pozwalającymi na anonimowane zgłaszanie naruszeń. Praktyka jednak pokazuje, że to właśnie sygnaliści dawali pierwszy impuls o zidentyfikowanych nieprawidłowościach, dlatego tak ważne jest zapewnienie im ochrony przed ewentualnymi konsekwencjami.

7. Ochrona konsumentów

Konsument jest zawsze słabszą stroną stosunków gospodarczych. Od lat podejmowane są działania mające na celu wyeliminowanie tej asymetrii. W tym roku nastąpił przełom. Od 1 czerwca 2020 r. przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą może mieć uprawnienie konsumenta w sytuacji, gdy zawiera umowę, która nie ma zawodowego charakteru. Okoliczność ta wymaga zaimplementowania zmian w umowach lub regulaminach, ponieważ taki podmiot uzyskał np. możliwość powoływania się na niedozwolone klauzule umowne.

8. Etyka w biznesie

Rozwój stosunków gospodarczych powoduje, że znaczenie dla biznesu ma nie tylko zysk, ale również kryterium etycznego działania. Coraz więcej potencjalnych kontrahentów jest weryfikowanych pod tym kątem jak również coraz więcej przedsiębiorstw wprowadza polityki obejmujące CSR czyli tzw. społeczną odpowiedzialność biznesu. Kapitalizm zyskuje ludzkie oblicze, dlatego ważnym jest również co robimy dla innych oraz czy nasze działania … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGmina Starachowice zainteresowana zakupem „starego szpitala”
Następny artykułPremier zadowolony po powrocie ze szczytu. “Powiódł się nasz plan”