A A+ A++

Dziesięć lat temu, dokładnie 10 lutego 2011 roku zmarł Antoni Halor, jeden z najbardziej znanych siemianowiczan – reżyser filmowy i telewizyjny, artysta plastyk, literaturoznawca, publicysta. Nie było dotąd większego popularyzatora naszego miasta, jak on. Jedna z najbardziej znanych jego publikacji poświęconych Siemianowicom Śląskim, to „Opowieści miasta z rybakiem w herbie” i to właśnie jej wznowieniem uczciliśmy pamięć wybitnego twórcy.

Antoniego Halora, siemianowiczanie pamiętają, jako oryginalną postać w „sztrykowanym” berecie, tego, który ocalał od zapomnienia tutejsze legendy, nasycał tutejszy krajobraz baśniowa atmosferą. Musimy wszakże mieć świadomość, że była to postać, która swoją wrażliwością artystyczną i intelektem wykraczała daleko poza siemianowickie opłotki, w istotny sposób wzbogacajac skarbnicę narodowej kultury. Zacznijmy od przypomnienia szczególnego dzieła – filmu „Testament” nakręconego wraz z Józefem Gębskim . To jeden z najważniejszych obrazów dokumentalnych o obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu opowiedziany prozą Tadeusza Borowskiego, wielokrotnie nagradzany na krajowych i międzynarodowych festiwalach i przeglądach. Otrzymał m. in. nagrodę Srebrnego Lajkonika na Krakowskim Festiwalu Filmowym w 1970 r. oraz nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Tours 1971 r., a jego kopia trafiła do zbiorów Museum of Modern Art w Nowym Jorku, co wskazuje na szczególną rangę dzieła.

Kolejne, warte przypomnienia filmy dokumentalne, to “Czarne-zielone” i “Czarne słońce” poświęcone ciężkiej pracy górników (wyróżnione na festiwalu w Krakowie w 1971 r. i zdjęte z ekranu przez cenzurę), “Notatnik 14” (nagrodzony Brązowym Lajkonikiem w 1973 r.); “Jeden plus jeden” ( uhonorowany nagrodą w Tampere oraz uznany za najlepszy film roku 1974 na festiwalu w Londynie), “Człowiek z laską” (piękny film o generale i wojewodzie Jerzym Ziętku, wyróżniony na festiwalu w Krakowie i uhonorowany Nagrodą Główną w 1979 r. w Łodzi); “Słoneczko jasne zza czarnych gór” (dokumentalny zapis wspomnień i pieśni z udziałem ostatnich, żyjących jeszcze wówczas powstańców śląskich); “Siedem zegarków Gustawa” (pełnometrażowy, fabularyzowany film dokumentalny o Gustawie Morcinku – wyróżniony I nagrodą Wydawnictwa Stronnictwa Demokratycznego “Epoka” w 1987 roku).

Antoni Halor był artystą wszechstronnym, co wynikało z jego wielu talentów popartych dodatkowo solidną edukacją. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, uzyskał dyplom Wyższej Szkoły Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi, doktoryzował się na Uniwersytecie Śląskim z zakresu literaturoznawstwa. Realizował się nie tylko w sztuce filmowej, czy teatralnej, ale także chwytał za pędzel, tworzył grafiki.

Prace A. Halora eksponowane były na wystawach indywidualnych m. in. w Warszawie, Katowicach i Saarbrücken, ponadto prezentowano je na wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Znajdują się w kolekcjach krajowych i zagranicznych w Austrii, Czechach, Francji, Niemczech, Słowacji, Kanadzie, Szwecji oraz Holandii.

W rodzinnych Siemianowicach Śląskich artysta jest najbardziej zapamiętany, jako autor wielu prac literackich utrwalających śląską obyczajowość i folklor. Oprócz wspomnianej na wstępie książki „Opowieści miasta z rybakiem w herbie”, spod pióra A. Halora wyszło wiele innych poświęconych miastu m.in.”Przewodnik siemianowicki. Wędrówki po mieście i okolicy”,”Pilnuj obowiązku swego-rzecz o Piotrze Kołodzieju”, “Wokół dawnej kaplicy siemianowickiego pałacu”, “Żarty nieżarty księdza Stabika”, “Siemianowickie koneksje Józefa Lompy”, “Nasza buda. Szkice z historii I Liceum Ogólnokształcącego w Siemianowicach”,”Kościół Krzyża Świętego w Siemianowicach” oraz ukazujący się od 2004 r. do 2009 r. „Kalendarz Siemianowicki”. W dorobku literackim siemianowickiego twórcy znajdują się również liczne publikacje dotyczące innych, śląskich miast zawarte w cyklu „ Podania i legendy naszych miast”, a cykl „Pejzaż mitologiczny” ukazujący się na łamach miesięcznika „Śląsk” stanowił niezwykle bogate źródło informacji i refleksji na temat kultury naszego regionu.

Antoni Halor był współzałożycielem grupy Oneiron, której artyści próbowali penetrować i artystycznie wykorzystywać tzw. odmienne stany świadomości, był także założycielem i pierwszym kierownikiem Studenckiego Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Kino-oko” w Katowicach, mającego znaczący wkład w propagowanie sztuki filmowej.

autor: Ewa Roch-Wyrzykowska

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOPEC trzyma dyscyplinę
Następny artykułModernizacja przedszkola nr 5 stała się faktem!