A A+ A++

O zamknięciu wiaduktu poinformował dziś Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.

“W związku ze stwierdzonym złym stanem technicznym, stanowiącym zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi, bezpieczeństwa mienia bądź środowiska, a w szczególności stanowiącym zagrożenie katastrofą budowlaną, dziś tj. 7 grudnia 2022 roku około godz. 12.00 wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej nr 515 (na trasie Malbork – Dzierzgoń – Susz) nad zlikwidowaną linią kolejową w Dzierzgoniu zostanie awaryjnie zamknięty dla ruchu samochodowego. Po obiekcie możliwy będzie jedynie ruch pieszy i rowerowy” – czytamy w piśmie przesłanym przez gdański ZDW. 

Ze względu na brak porozumienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w sprawie uszkodzonego wiaduktu Zarząd Dróg Wojewódzkich planuje pilną inwestycje w postaci budowy nowego wiaduktu w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej konstrukcji.

W porozumieniu z Gminą Dzierzgoń objazdy między Dzierzgoniem i Starym Dzierzgoniem wyznaczono:

  • dla samochodów osobowych droga lokalną przez Prakwice i Lubochowo, następnie DW 526 na Przezmark i DW 519
  • dla samochodów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 10 ton drogą lokalną przez Balewo i Mikołajki Pomorskie, następnie DW 522 do Prabut, DW 521 do Bronowa i dalej DW 515 

Z naszych informacji wynika, że wczoraj do urzędników dotarła ekspertyza, wskazująca na fatalny stan techniczny obiektu i bezpośrednio zagrożenie katastrofą budowlaną. W oficjalnym piśmie w tej sprawie mowa o rozległych uszkodzeniach, które wpływają na zmniejszenie nośności obiektu.

Tego typu ekspertyzy, ze względu na coraz gorszy stan techniczny i postępującą degradację wiaduktu zlecane były od dawna. Co więcej, jak wynika z pisma przesłanego nam przez ZDW, już w 2018 roku, zlecone zostało opracowanie dokumentacji do projektu “Rozbiórka i budowa nowego wiaduktu w ciągu DW515 w km 28+485 w Dzierzgoniu”.

Wiadukt zbudowany około 1900 roku znajduje się w Gminnej Ewidencji Zabytków. Dlatego – jak podkreślają urzędnicy – komplikowało to mocno prace nad projektem. Niezbędną dokumentację jednak skompletowano i blisko rok temu do wojewody pomorskiego złożony został wniosek o zgodę na realizację inwestycji drogowej.

Niestety, pomimo opracowania konserwatorskiego oraz złożonych wyjaśnień, w październiku 2022 roku wniosek został odrzucony, w szczególności z uwagi na negatywną opinię Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – czytamy w piśmie Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Najprawdopodobniej wiadukt nie zostanie prędko wyremontowany. Nie wiadomo, czy w ogóle doczeka się remontu.

Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem jest budowa nowe drogi i zupełnie nowego obiektu w pobliżu sypiącego się wiaduktu. Nieoficjalnie nasz reporter dowiedział się, że w ZDW – dosłownie – rozkładają ręce w sprawie dalszych rozmów z konserwatorem. Z naszych rozmów wynika, że konserwator nie zgadza się na jakiekolwiek prace przy wiadukcie, a urzędników straszyć miał karami więzienia, jeśli takowe będą przeprowadzone.

O sprawę wiaduktu będziemy dopytywać w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Gdańsku.

 

 

 

 

 

  1.  
Opracowanie:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMacrona krytykują już nawet Niemcy. “Le Figaro”: Francja izolowana
Następny artykułEuropean Cancer Forum: przezwyciężyć strach, leczyć i diagnozować lepiej