Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) podaje, że na świecie co roku 1/3 produkowanej żywności jest marnowana. Staje się to poważnym problemem w Europie, szczególnie w krajach wysoko rozwiniętych.
W Polsce rocznie marnuje się prawie 5 milionów ton żywności. Najwięcej wyrzucają konsumenci – aż 60%, czyli blisko 3 mln ton.
“Kluczową rolę w walce z marnowaniem żywności odgrywają edukacja i zmiana postaw. Powinniśmy wyrobić u siebie odpowiednie nawyki, takie jak: planowanie zakupów, właściwe rozmieszczenie produktów w lodówce, czy też weryfikacja dat przydatności. Również nasza wiedza powinna zostać wzbogacona o przepisy kulinarne, pozwalające wykorzystać to co pozostało nam z niezjedzonych posiłków. Zmieniając nasze postawy, przyczyniamy się do ograniczenia marnowania żywności” – komentuje Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Nasza niewiedza przyczynia się również do braku dbałości o kontrolę dat przydatności do spożycia. Z badań wynika, że 64% Polaków nie wie, że informacje na opakowaniach “Należy spożyć do…” i “Najlepiej spożyć przed…” nie oznaczają tego samego, przez co do kosza często trafiają produkty wciąż nadające się do spożycia.
“Konsumenci potrzebują realnego wsparcia, by poradzić sobie z problemem marnowania żywności w domach. Bardzo cieszymy się, że możemy im pomóc, dzieląc się wiedzą i praktycznymi wskazówkami” – mówi Szymon Ulkowski, Kierownik ds. e-Business i Komunikacji Europy Centralnej i Wschodniej w Nestlé Polska i dodaje – “Mówienie o problemie marnowania żywności jest bardzo istotne także z perspektywy naszej planety. Często zapominamy, że wyrzucając jedzenie, marnujemy nie tylko sam produkt, ale też surowce i energię, dzięki którym powstał oraz tworzymy odpady, które mają negatywny wpływ na środowisko. Dlatego każdy produkt spożywczy, który wspólnie uda nam się uratować ma ogromne znaczenie.”
“Przeciwdziałanie marnowaniu żywności to jedno z najistotniejszych zagadnień dla naszej sieci, które jest spójne z 12. celem zrównoważonego rozwoju ONZ – “odpowiedzialna produkcja i konsumpcja. Cel ten wyznacza kierunek naszego działania. Z naszymi partnerami, w tym z Federacją Polskich Banków Żywności, od lat realizujemy wspólne projekty oraz podejmujemy działania edukacyjne w tym zakresie. Aktualnie realizowana kampania pt. “Sztuka niemarnowania” przypomina, że zjawisko marnotrawienia żywności cały czas istnieje. W ramach kampanii dzielimy się tym, co zrealizowaliśmy do tej pory oraz edukujemy co może zrobić każdy z nas, aby włączyć się w działania zero waste” – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.
Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnowania Żywności stał się dla Banków Żywności pretekstem do zorganizowania wydarzenia i kampanii związanej z marnowaniem żywności. Motywem przewodnim będzie Zupa Disco. Idea gotowania zupy z produktów, które udało się uratować przed zmarnowaniem powstała w Berlinie w 2012 r. W tym roku zamierzamy kontynuować tę tradycję.
Wydarzenie odbędzie się 28 września o godzinie 11:00. Zupę Disco ugotuje wg własnego przepisu Jagna Niedzielska, kucharka, doradca kulinarny, propagatorka nurtu zero waste. Wydarzeniu będą towarzyszyć panele dyskusyjne: “Jak nie marnować?”, “Należy spożyć do…” a “Najlepiej spożyć przed”. Uczestnicy wydarzenia stacjonarnego będą mieli możliwość degustacji Zupy Disco. Z uwagi na ograniczoną liczbę gości osoby zainteresowane prosimy o rejestrację Zupa Disco – Konferencje w Warszawie, 28.09.2021 – Evenea.pl.
Wszyscy uczestnicy będą mogli wzbogacić swoją wiedzę o przepisy kulinarne w specjalnie opracowanym e-booku, dostępnym do pobrania na stronie internatowej FPBŻ https://bankizywnosci.pl/ebook-zupa-disco/.
29 września Zupę Disco będą gotować w Polsce Banki Żywności, zapraszając do udziału lokalne społeczności. Zupa zostanie przekazana do placówek, jako wsparcie osobom potrzebującym.
Organizatorami są Federacja Polskich Banków Żywności oraz Bank Żywności SOS w Warszawie.
Wydarzenie wspierają partnerzy strategiczni: Miasto Warszawa/Kampania “Wiem, co jem”, Winiary, Lidl oraz partnerzy wspierający: Too Good To Go, Restaurant Week.
Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 31 Banków Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera z supermarketów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, Domów Pomocy Społecznej, świetlic środowiskowych, noclegowni, hospicjów, domów dziecka czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Poza ratowaniem żywności Federacja zajmuje się edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost świadomości ekonomicznych, społecznych i ekologicznych konsekwencji marnowania żywności wśród konsumentów.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS