Rząd przyjął projekt ustawy, który zlikwiduje szlabany na państwowych autostradach. Zdaniem rządzących, nowe regulacje wpłyną pozytywnie na płynność ruchu i komfort podróżujących. Zmiany mają zostać wprowadzone jeszcze w tym roku.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych został opracowany przez Ministerstwo Finansów. Wprowadzi on nową metodę poboru opłat na autostradach państwowych i tym samym – likwidację obecnych szlabanów w Miejscu Poboru Opłat (MPO). Ma to na celu zwiększenie przepustowości na drogach szybkiego ruchu i ułatwienie płynnego poruszania się.
– Dzięki nowej metodzie poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazdu bez zatrzymywania się, zwiększymy przepustowość państwowych autostrad. Nowoczesny i efektywny pobór opłaty umożliwi likwidację bramek i szlabanów, a tym samym ograniczy zatory i poprawi komfort przejazdu – mówi Tadeusz Kościński – minister finansów, funduszy i polityki regionalnej.
Jak zapewnia Ministerstwo Finansów, przejazd odcinkami autostrady A2 (Konin – Stryków) i autostrady A4 (Wrocław – Sośnica) bez zatrzymywania się będzie możliwy od 1 grudnia tego roku. Dla porównania: obecnie podczas jazdy autostradą państwową należy zatrzymać się w Miejscu Poboru Opłat, pobrać bilet, uiścić odpowiednią opłatę, a następnie czekać na podniesienie szlabanu, aby móc kontynuować jazdę.
– Nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS – e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL. Wykorzystując możliwości systemu e-TOLL zmniejszymy koszty poboru opłaty za przejazd. Nie trzeba będzie już przeznaczać środków na utrzymanie i modernizację infrastruktury towarzyszącej Manualnemu Systemowi Poboru Opłat, czyli bramek autostradowych i ich wyposażenia – tłumaczy Magdalena Rzeczkowska – szefowa Krajowej Administracji Skarbowej.
Użytkownik systemu e-TOLL będzie miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług. Informacje te znajdzie po zalogowaniu się w swoim dedykowanym koncie klienta. Kolejne zmiany to zmniejszenie zakresu danych potrzebnych do rejestracji, co znacznie ją usprawni. Przewoźnicy nie będą musieli także zawierać specjalnych umów. Planowo system e-TOLL ma zostać uruchomiony w maju.
Kierowcy, opłacający przejazdy autostradowe elektronicznie, będą mogli korzystać z dedykowanych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Ministerstwo Finansów wraz z Krajową Administracją Skarbową planują wprowadzić dwie możliwości wnoszenia opłat za przejazd autostradą w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony:
- Bilet będzie można nabyć online lub stacjonarnie (np. na stacji paliw lub w kiosku) w formie wydruku. Przy zakupie będzie trzeba podać numer rejestracyjny pojazdu. Taki bilet autostradowy będzie obowiązywał wyłącznie w czasie i na odcinku autostrady wskazanym przez kierującego.
- Drugi sposób rozliczenia odbywać się będzie na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu, które przekazywane będą do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Do uiszczania opłat posłużą nowoczesne metody płatności. Aby korzystać z tego rozwiązania, kierowca będzie musiał zarejestrować się w systemie, zainstalować bezpłatną aplikację e-TOLL PL na urządzeniu mobilnym i urządzenie OBU – On Board Unit lub ZSL – Zewnętrzny System Lokalizacyjny.
Do kontroli opłacania przejazdów posłużą przede wszystkim kamery typu OCR, które rozpoznają tablice rejestracyjne. Gromadzone przez nie dane będą poddawane automatycznej analizie w celu znalezienia ewentualnych nieprawidłowości we wnoszeniu opłat. Kierowca, który nie opłaci przejazdu autostradą, będzie zobowiązany do poniesienia opłaty dodatkowej. Jeśli jednak w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu, zostanie zakupiony bilet na nieopłacony przejazd, opłata dodatkowa zostanie anulowana.
Kontrole będą prowadzone również przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, a także policjantów i inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. Jeśli podczas kontroli okaże się, że kierujący nie opłacił przejazdu, otrzyma mandat. W takim przypadku nie będzie naliczana opłata dodatkowa.
autor: Sławomir Farbaniec
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS