Znaki D-5 i B-31 zawsze występują parami i w prosty, klarowny sposób regulują ruch na zwężonym odcinku drogi. Niestety, wielu kierowców je ignoruje co prowadzi do niepotrzebnych konfliktów.
Zanim omówimy same przepisy dotyczące zwężeń na drodze, popatrzcie na poniższą, jakże wymowną sytuację:
Znak D-5 “pierwszeństwo na zwężonym odcinku jezdni” to znak informacyjny, który wyraźnie wskazuje, że autor tego filmiku ma tu pierwszeństwo. Tymczasem z przeciwka nadjeżdżają samochody, a ich kierowcy nie mają najmniejszego zamiaru zastosować się do oznakowania. Pan z czerwonego Volkswagena Golfa wyraża w dodatku jeszcze jakieś pretensje.
Być może ci kierowcy nie znają znaczenia tych znaków:
Powyższe znaki występują zawsze w parze. Z jednej strony zwężenia ustawiany jest znak D-5 “pierwszeństwo na zwężonym odcinku jezdni”, a z przeciwnej strony znak B-31 “pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka”.
Wystarczy zauważyć, że drugi z nich jest znakiem zakazu. Zabrania kierującym wjazdu lub wejścia na zwężony odcinek jezdni, jeżeli zmusiłoby to kierujących znajdujących się na tym odcinku lub zbliżających się do niego z przeciwnej strony do zatrzymania się. Przy takim oznakowaniu zwężonego odcinka jezdni jasne powinno być, że pierwszeństwo ma pojazd zielony przed autem czerwonym:
Widzisz znak kwadratowy, to masz pierwszeństwo, widzisz okrągły – nie masz pierwszeństwa. Jeden znak jest informacyjny, drugi zakazu – czy można to zrobić prościej?
Warto jednak zauważyć, że znak B-31 nie wyraża jednak bezwzględnego obowiązku zatrzymania pojazdu przed zwężonym odcinkiem jezdni. Jeśli z przeciwka jedzie np. motocykl i jest możliwe bezpieczne wyminięcie się tego pojazdu z naszym autem, to możemy wjechać na zwężony odcinek jezdni.
Odradzam natomiast próby wymijania się na milimetry na takim zwężonym odcinku. Czy nie lepiej poczekać chwilę i nie ryzykować kolizji? Może zdarzyć się i tak, że to wy macie pierwszeństwo na zwężonym odcinku jezdni, ale kierowca nadjeżdżający z przeciwka usiłuje wyminąć się z wami “na styk”.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS