Informacji o planowanych dostawach sprzętu udzielił dowódca Centralnego Okręgu Wojskowego, gen. Aleksander Lapin. Zmodernizowane samoloty MiG-31BM trafią do bazy lotniczej Kańsk w Kraju Krasnojarskim, gdzie od 2012 roku trwa sukcesywna wymiana stacjonujących tam maszyn na ten właśnie wariant. Do końca 2020 roku łącznie w rosyjskich siłach powietrznych modernizację ma przejść 80 z około 250 maszyn MiG-31 znajdujących się nadal w służbie. Rozpoczęto również pracę nad samolotem kolejnej generacji oznaczonym MiG-41. Jeśli terminy prac zostaną dotrzymane, to prototyp może być gotowy już w 2020 roku.
Ciężki myśliwiec przechwytujący MiG-31 był produkowany od końca lat 70. do 1994 roku i nadal pozostaje podstawową, a w zasadzie jedyną maszyną w swojej klasie. Są to jedyne seryjnie produkowane samoloty, które mogą poruszać się z naddźwiękową prędkością przelotową bez użycia dopalaczy, a ich zasięg to ponad 1450 km. Jest to maszyna opracowana do prowadzenia długotrwałych patroli nad terenami, gdzie brak jest infrastruktury, szczególnie na obszarach wschodniej Rosji czy dalekiej północy.
Najnowszy wariant MiG-31BM po modernizacji posiada m.in. radar Zasłon-M (w układzie PESA) umożliwiający śledzenie jednocześnie 24 celów powietrznych i atak na 6 z nich. Zasięg wykrywania wynosi ponad 320 km, a ich niszczenie możliwe jest, przynajmniej teoretycznie, na dystansie 280 km z użyciem pocisków rakietowych R-37 (RWW-BD). Nowy system kierowania ogniem wraz z radarem oraz układem kodowanej łączności szerokopasmowej umożliwiają też pełnienie roli samolotu dowodzenia i wczesnego wykrywania (AWACS) przez maszyny MiG-31BM. Pozawala on na śledzenie jednocześnie wielu celów – zarówno powietrznych, jak i naziemnych i wskazywanie ich dla innych samolotów bojowych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS