W najnowszej wersji projektu rozporządzenia dotyczącego reklamy produktów leczniczych pojawiły się zmiany. Mogą być istotne z punktu widzenia przedsiębiorców.
Pierwsza ze zmian dotyczy wyboru jednej z trzech nowych wersji obowiązkowych ostrzeżeń. Dotychczas obowiązywała zasada, że poszczególne wersje ostrzeżeń były emitowane przemiennie a przepisy miały zastosowanie w stosunku do „każdej nowej wersji reklamy”. Obecnie obowiązek ten został rozszerzony. Aktualna wersja projektu odnosi się do „każdej nowo opracowanej reklamy dotyczącej tego produktu leczniczego”.
Poprzednie brzmienie projektu wydawało się odnosić jedynie do różnych wariantów tego samego przekazu reklamowego (np. reklama w wariancie 15 s. i 30 s., lub reklamy różniące się jedną sceną). Aktualna wersja proponowanych przepisów sugeruje jednak, że zasada przemienności znajdzie zastosowanie do każdej reklamy odnoszącej się do danego produktu leczniczego (a więc tak do każdego wariantu danego przekazu reklamowego, jak i do kolejnych przekazów reklamowych).
Jednocześnie, w uzasadnieniu do rozporządzenia, Ministerstwo Zdrowia wskazało jak należy postąpić w przypadku czwartej i kolejnej reklamy:
„Czwarta reklama będzie mogła zawierać, którekolwiek z ostrzeżeń z wyłączeniem tego, które było zawarte w trzeciej wersji. W ocenie projektodawcy rotacyjność stosowanych ostrzeżeń zapewni, że odbiorcy bardziej skupią się na prezentowanym ostrzeżeniu”.
Długość okresu przejściowego
Druga ze zmian dotyczy przepisów przejściowych. Został wydłużony okres przejściowy dla reklam, których emisja rozpoczynałaby się przed dniem wejścia w życie projektu rozporządzenia i które nie zostały dostosowane do nowych wymagań.
W najnowszej wersji przepisów proponuje się, że takie reklamy będą mogły pozostawać „w obrocie” nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia (poprzednio okres ten wynosił 6 miesięcy).
Mając na uwadze fakt, że samo wejście w życie rozporządzenia jest przewidziane na 6 miesięcy od dnia jego ogłoszenia, dotychczasowe rodzaje ostrzeżeń będzie można usłyszeć jeszcze blisko 1,5 roku po dniu publikacji rozporządzenia w Dzienniku Ustaw.
Polecamy także:
Reklama leków w czasie pandemii
Nachalne reklamy zachęcają do leczenia
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze Internautów do artykułu:
Zmiany w przepisach o reklamie leków. Jeżeli uważasz, że komentarz powinien zostać usunięty, zgłoś go za pomocą linku “zgłoś”.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS