A A+ A++

Od 1 września 2022 r., a więc już za niespełna tydzień w Brzesku wchodzi w życie nowa, stała zmiana organizacja ruchu (ograniczenie ruchu autobusów w centrum Brzeska). Jednak jeszcze zanim nowe przepisy lokalne weszły w życie, to już wywołały niemałe emocje wśród przewoźników, którym cała sprawa mocno komplikuje działalność. Obawiają się oni, że może to odebrać im klientów, generować dodatkowe koszty, a także dezorganizować istniejące rozwiązania komunikacyjne. Obawy podzielają przedsiębiorcy prowadzący działalność w pobliżu dotychczasowego dalekobieżnego węzła przesiadkowego, jakim był do tej pory przystanek przy ul. Uczestników Ruchu Oporu.

W połowie lipca 2022 r. przewoźnicy obsługujący komunikację publiczną otrzymali z Urzędu Miejskiego w Brzesku pismo z informacją o planowanej od 1 września 2022 r. zmianie organizacji ruchu w komunikacji zbiorowej na terenie Gminy Brzesko. Będzie ona polegała na ograniczeniu ruchu autobusów i pojazdów ciężarowych w centrum Brzeska, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpiecznego przejazdu autobusów przez miasto.

Kluczowe zmiany dla funkcjonujących od kilkudziesięciu lat rozwiązań komunikacyjnych, do których przywykli zarówno mieszkańcy jak i przewoźnicy będą dotyczyły ulic, którymi odbywa się ruch autobusów dalekobieżnych. Ulice Legionów Piłsudskiego, Głowackiego, Mickiewicza (odcinek od ul. Popiełuszki do ul. Rynek), Kościuszki, Ogrodowa objęte zostaną zakazem wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 5 ton, z wyłączeniem służb technicznych i pojazdów z zezwoleniem zarządcy drogi.

Jak tłumaczą urzędnicy, powyższe zmiany podyktowane są zapewnieniem bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej oraz zapewnieniem odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego. Obecnie ruch jest na tyle zintensyfikowany w niektórych godzinach, jego natężenie stwarza niebezpieczeństwo dla podróżnych i mieszkańców.

Projekt zmiany organizacji ruchu otrzymał pozytywne opinie m.in.: Zespołu Inżynierii Ruchu Drogowego, Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Komendy Powiatowej Policji w Brzesku, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Urzędnicy informują przewoźnika, że z opracowania wykonanego przez Przedsiębiorstwo Drogowe EFEKTAR Sp. z o.o. wynika, że jedynym rozwiązaniem jest wykorzystanie zlokalizowanego na terenie galerii Odyseja dworca autobusowego jako węzła przesiadkowego. W związku z powyższym przewoźnikowi zasugerowano, aby zmienił przystanek początkowy oraz dostosował rozkład jazdy.

W odpowiedzi na pismo Urzędu Miejskiego firma SZWAGROPOL, a więc największy przewoźnik jaki obsługuje komunikację dalekobieżną na terenie Brzeska, złożył stanowczy protest w sprawie planowanych zmian.

Przedstawiciele firmy uważają, że zostanie im całkowicie odebrany dostępu do centralnego przystanku autobusowego, znajdującego się w centrum miasta w Brzesku przy ul. Uczestników Ruchu Oporu.

Przewoźnik podkreśla, że oferowany przez niego transport zbiorowy jest realizowany nowoczesnymi autobusami, wyposażonymi w technologię ograniczania emisji spalin zgodnie z europejskimi normami. Dlatego też niezrozumiałe jest twierdzenie urzędników o kierowaniu się m.in. względami ekologicznymi i troską o zdrowie mieszkańców, gdy jednocześnie dopuszcza do ruchu na wskazanych ulicach przewoźników poniżej 5 ton, w sytuacji gdy większość z tych pojazdów jest starych, niewyposażonych w technologie ograniczające emisję szkodliwych spalin, zatem niebezpiecznych dla środowiska naturalnego, a w konsekwencji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu mieszkańców.

Prawnik przewoźnika wskazuje w piśmie skierowanym do Urzędu Miejskiego w Brzesku, iż ograniczenie stanowi naruszenie art. 9 ust. 1 i 2 pkt 5 z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, gdyż Urząd Miejski stosuje praktyki ograniczające konkurencję polegające na nadużywaniu pozycji dominującej na lokalnym rynku w odniesieniu do udostępniania przystanków na wspomnianych ulicach, znajdujących się w granicach administracyjnych Brzeska, których Miasto jest właścicielem, dla poszczególnych przewoźników poprzez zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 5 ton, który uderza wyłącznie w autobusy spółki Szwagropol. Również propozycja wykorzystania przez przewoźnika jako węzła przesiadkowego istniejącego dworca autobusowego, który znajduje się w dużej odległości od centrum miasta, nie spotkała się z zainteresowaniem przewoźnika.

Przewoźnik w piśmie wnosi o uchylenie proponowanych ograniczeń lub wprowadzenie innych rozwiązań takich jak: zastosowanie ograniczenia odnoszącego się do wszystkich przewoźników poprzez zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 2,5 tony albo o całkowitą likwidację przystanku przy ul. Uczestników Ruchu Oporu dla wszystkich przewoźników i pasażerów lub też udzielenie zezwolenia na wjazd na opisany wyżej obszar dla autobusów Szwagropol.

Jeżeli prośba nie zostanie przyjęta, przedstawiciele popularnego wśród mieszkańców Brzeska Szwagropolu zmuszeni będą do złożenia zawiadomienie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu podjęcia przez ten organ postępowania antymonopolowego w sprawie praktyk ograniczających konkurencję.

W korespondencji zwrotnej pracownicy Urzędu Miejskiego w Brzesku na zarzut ograniczenia konkurencji odpowiadają, że w ich ocenie zmiana organizacji ruchu nie stanowi dyskryminacji przewoźników i nie ma na celu ograniczenie konkurencji któregokolwiek z nich. Jedynym zaś celem jest poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz zmniejszenie natężenia ruchu w centrum Brzeska.

Po raz kolejny przy tego typu sprawach pojawia się kwestia rozmów z zainteresowanymi stronami, a także komunikowania z odpowiednim wyprzedzeniem dosyć istotnych zmian w komunikacji publicznej na terenie miasta. Z tym jak widać Urząd Miejski ma pewne problemy. Zmiany w zakresie nowej organizacji ruchu nie były również tematem obrad żadnej komisji Rady Miejskiej w Brzesku.

Równocześnie mieszkańcy Brzeska z którymi mieliśmy okazję rozmawiać zwracają na szereg innych problemów dotyczących rozwiązań w zakresie komunikacji publicznej w niektórych częściach Brzeska np. kiepskie lub znikome skomunikowanie miasta w okolicy osiedla Kopaliny, czy też nowych osiedli w okolicy ul. Wiejskiej oraz Alei Solidarności, czy też brak dogodnego i bezpiecznego przystanku dla uczniów popularnej Zielonki (dojeżdżających busami z miejscowości na południe od Brzeska).


Hold photo created by jcomp – www.freepik.com

IB

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOdbudowa po pandemii rusza, nie czekając na pieniądze z KPO
Następny artykuł“Możliwe brutalne ataki”. Mieszkańcy opuszczają Kijów