Inspekcja Transportu Drogowego planuje zakup dla każdego województwa mobilnych stacji diagnostycznych.
Unijne przepisy przewidują coroczną kontrolę 5 proc. pojazdów użytkowych. Celem jest eliminacja niebezpiecznych aut, które ciągle trafiają się na naszych drogach. We wtorek (25 lutego) na drodze krajowej nr 92 w Wilkowie (powiat świebodziński) inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gorzowie Wielkopolskim zatrzymali do kontroli zespół pojazdów. Na lawecie przewożono pojazd samochodowy z Niemiec do Polski.
Podczas kontroli technicznej stwierdzono pękniętą ramę po obu stronach przyczepy. Tak poważne uszkodzenie eliminuje pojazd z użytkowania. Inspektor zatrzymał dowód rejestracyjny pojazdu i zakazał kierowcy dalszej jazdy.
W tym samym miesiącu rodziców zaniepokoił stan techniczny autobusów, które miały zawieźć dzieci do szkoły w gminie Dobrcz (woj. kujawsko-pomorskie). Wezwani na miejsce inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego z Bydgoszczy wydali zakazy dalszej jazdy. W pojazdach stwierdzono poważne usterki.
Czytaj więcej w: Europejscy przewoźnicy nie kupują samochodów
Jeden z pojazdów miał poważne uszkodzenie układu zawieszenia. W drugim z kolei ujawniono wady w układzie kierowniczym i układzie EBS (elektroniczny układ hamulcowy). Nieprawidłowo działał też układ oczyszczania spalin. Poważne usterki skutkowały zatrzymaniem dowodów rejestracyjnych i wydaniem czasowych zakazów jazdy. Autobusy będą mogły wyjechać na drogi po naprawie i ponownej kontroli.
W Polsce zarejestrowanych jest ponad 2,2 mln samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony, 350 tys. ciągników samochodowych oraz ponad 81 tys. autobusów, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. – Stan techniczny pojazdów wyraźnie się poprawił – zapewnia Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur. – Na początku funkcjonowania Inspekcji w 2002 roku zatrzymywaliśmy codziennie wiele pojazdów w fatalnym stanie. Od kilku lat odsetek zatrzymywanych dowodów rejestracyjnych utrzymuje się na poziomie 6-7 proc. W coraz lepszym stanie są szczególnie pojazdy wykorzystywane w transporcie międzynarodowym, co nie jest zaskoczeniem, bo wszelkie nieprawidłowości wykryte przez służby kontrole innych krajów UE mogą skutkować unieruchomieniem samochodu w innym państwie i nałożeniem bardzo wysokich kar – tłumaczy inspektor.
GITD jest w trakcie przetargu na mobilne stacje diagnostyczne. Przetarg prawdopodobnie będzie rozstrzygnięty w drugiej połowie roku.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie – bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami “Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS