Fundacja ARTS Sztuki, Przygody i Przyjemności realizuje aktualnie projekt ” Żeńszczyzna– Dziedzictwo Kobiet” oraz projekt aplikacji mobilnej EtnoStoria tworzonym w ramach projektu „Kooperatywa” z Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności (PROO-NIW).
Warsztaty „Żeńszczyzna – Dziedzictwo Kobiet”
- to spotkanie wszystkich, którzy zainteresowani są dziedzictwem kobiecej części społeczeństwa, osób które chcą je utrwalać, lecz nie do końca wiedzą
- to warsztat wydobywczy, podczas którego uczestnicy wspólnie uczą się odtwarzania historii kobiet – HERstorii: jak najdalej w głąb przeszłości, dopóki nie zatrzyma ich braki w pamięci
- to przestrzeń do opowiadania i słuchania HERstorii
- są odpowiedzią na pytanie: – co warto zachować z materiałów, przekazów i przedmiotów związanych z dziedzictwem kobiet swojej rodziny?
- uczą jak atrakcyjnie pokazać to, co zostało zebrane i czy warto Tworzyć swoje archiwa
- wspólna podróż w przeszłość by odkryć, na ile przodkinie mają wpływ na uczestniczki warsztatów i na to, co robią obecnie (czy może wręcz przeciwnie – nie mają żadnego).
26 marca 2022 rok w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. ks. Jana Kruczka w Myślenicach odbyły się bezpłatne Warsztaty „Żeńszczyzna – Dziedzictwo Kobiet.” Prowadzone przez panie z Fundacji Arts: Agnieszkę Wargowską-Dudek, Joanna Dziadowiec-Greganić oraz Patrycję Rogulską. W niezwykle ciekawym spotkaniu udział wzięły kobiety, które
Zdjęcia z myślenickich warsztatów „Żeńszczyzna – Dziedzictwo Kobiet” autorstwa Romy Frączek.
Warsztaty wydobywcze „Żeńszyzna” oferta: WARSZTATY WYDOBYWCZE “ŻEŃSZCZYZNA” – Szkolenia Fundacja Arts (arts-fun.pl)
Można wesprzeć projekt na zrzutce: Publikacja HERstoryczna „Żeńszczyzna – dziedzictwo kobiet” | zrzutka.pl
Projekt ,,Żeńszczyzna – Dziedzictwo Kobiet’’ to inicjatywa, którą kobiety ze Stowarzyszenia Arts stworzyły po to, by oddać głos bohaterkom dnia codziennego. Jak piszą: „Zwyczajne mieszkanki w nadzwyczajnych okolicznościach oraz nieprzeciętne kobiety w przeciętnych sytuacjach stały się inspiracją cyklu. Zapisujemy historie naszych matek, babek oraz pra, pra, pra…babek. Kolekcjonujemy opowiadania o przedsiębiorczych ciotkach, uzdolnionych kuzynkach i kreatywnych sąsiadkach – także podczas warsztatów wydobywczych, które opisujemy poniżej. Z zebranych HERstorii planujemy utworzyć publikację HERstoryczną. Chcemy upamiętnić w ten sposób dokonania mało znanych lub całkiem zapomnianych aktywistek, (wy)twórczyń, a nawet sprawczych społecznie krewnych oraz pokazać i docenić społeczniczki i artystki działające obecnie.”
Projekt aplikacji mobilnej EtnoStoria
Projekt realizowany w ramach projektu „Kooperatywa” Fundacji ARTS z Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności (PROO-NIW)
Projekt crowdsourcingowej aplikacji mobilnej EtnoStoria realizowany jest przez Fundację ARTS w ramach projektu „Kooperatywa” z Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności (PROO-NIW). Aplikacja przeznaczona jest do samodzielnej inwentaryzacji, archiwizacji, digitalizacji i upowszechniania dziedzictwa.
Obecnie pojawia się coraz więcej różnorodnych narzędzi do digitalizacji dziedzictwa, służących przede wszystkim jego promowaniu, pokazywaniu (wirtualne zwiedzanie zdigitalizowanych muzeów i miejsc zabytkowych, tematyczne turystyczne szlaki kulturowe i inne). Pandemia przyspieszyła ten proces. Instytucje otwierają swoje zasoby, a oferty, które tworzą, personalizowane są pod różnego typu odbiorców. Jak pokazują wyniki przeprowadzonej analizy rynku poprzedzającej realizację projektu, nadal jednak brak – i to nie tylko w Polsce – aplikacji dedykowanej bezpośrednio depozytariuszom: twórcom, użytkownikom i kontynuatorom swojego własnego dziedzictwa chcącym je odkrywać, rozwijać, zachowywać, chronić, jak i żyć w nim i przekazywać dalej; wreszcie pokazywać je innym. Niszę tę ma zagospodarować właśnie EtnoStoria.
Ideą projektu jest, aby za pomocą jednego kompleksowego narzędzia użytkownik rozumiany jako organizacja, ale przede wszystkim jako osoba prywatna, mógł budować swoje własne, indywidualne tematyczne multimedialne archiwa dziedzictwa (tak jak je sam rozumie, zwracając uwagę na to, co dla niego jest ważne), dodając zdjęcia, filmy, skany, a także nagrywając lokalne historie mówione itd. (po swojemu i na własnych zasadach). Ludzie postrzegają i definiują bowiem dziedzictwo na podstawie kryteriów wynikających ze swoich osobistych doświadczeń i historii społeczności, w których żyją. Dodatkowo te historie mogą być bardzo różne, odmiennie przedstawiane, interpretowane przez poszczególne grupy i osoby. Wszystkie razem jednak składają się na nasze dziedzictwo. Aplikacja będzie pozwalała na digitalizację, ale także na promowanie własnego dziedzictwa, łącznie z działalnością prowadzoną na jego bazie oraz na sieciowanie się z innymi użytkownikami. Może być też używana jako narzędzie edukacyjne, np. dla uczniów, oraz badawcze, np. dla studentów. Najistotniejsze jest jednak to, że w pierwszej kolejności adresowana jest nie do instytucji, a bezpośrednio do społeczności lokalnych, do każdego z nas jako „nośnika” dziedzictwa. Dzięki niej będziemy mogli zebrać swój cały etnoświat w jednym miejscu i następnie zdecydować, czy chcemy i w jakim zakresie podzielić się nim szerzej z innymi. Jak twierdzą Lídia Oliveira, Ana Carla Amaro i Ana Melro, „w społeczeństwie sieciowym nie można myśleć o dziedzictwie kulturowym, jego zachowaniu i utrzymaniu bez uwzględnienia procesów cyfrowych i systemów teleinformatycznych, a także jego wpływu na innowacje terytorialne” [Oliveira, Amaro, Melro 2020, s. 381]. W kontekście digitalizacji warto mieć jednak na uwadze, aby nowe technologie i media – podobnie jak działania marketingowe – były dla dziedzictwa środkiem, a nie odwrotnie.
Oprac. dr Joanna Dziadowiec-Greganić Etnoekspertka https://etnostoria.com/
informacje i zdjęcia: Fundacja Arts
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS