Polscy kierowcy mogą się zdziwić wjeżdżając na pierwszą w Polsce drogę typu “2 minus 1”. Czy to skandynawskie rozwiązanie zyska u nas na popularności?
Choć rozporządzenie Ministra Infrastruktury “w sprawie przepisów techniczno-budowlanych” dotyczących dróg publicznych weszło pod koniec 2022 r., mało kto miał okazję skorzystać z nowego rodzaju drogi, które wprowadził ten dokument – “2 minus 1”.
To rozwiązanie, które zyskało popularność na wąskich drogach o małym natężeniu ruchu samochodowego w Danii, Szwecji, Holandii czy Niemczech. Jego celem jest uspokojenie ruchu samochodowego. Droga tego typu może powstać w miejscu, w którym obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h lub mniej. Dodatkowo musi być na tyle szeroka, by możliwe było wyznaczenie dwóch pasów ruchu.
Na drodze “2 minus 1” wyznacza się tylko jeden, centralny pas ruchu. Ma on służyć do poruszania się w obu kierunkach. Zamiast drugiego pasa ruchu wyznacza się dwa wąskie pasy ruch przeznaczone do wspólnego ruchu rowerzystów i pieszych.
Warto zaznaczyć, że nie mówimy o typowych ciągach pieszo-rowerowych – w przypadku drogi “2 minus 1” kierowca samochodu ma prawo na nie wjechać, co jest wykluczone w przypadku klasycznych ciągów pieszo-rowerowych. Na te pasy ruchu w przypadku rozwiązania “2 minus 1” samochody wręcz muszą wjechać – tylko w ten sposób możliwe jest wykonanie manewru wymijania z samochodem jadącym z przeciwka.
Pomysł na tę drogę zakłada, że samochód zjeżdżający do krawędzi jezdni w celu wyminięcia z autem jadącym z przeciwnego kierunku, wjeżdżając na pas dla pieszych i rowerzystów musi ustą … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS