Nierzetelne serwisy informacyjne, teorie spiskowe, a nawet działania wprost wymierzone w rządowe procedury bezpieczeństwa zalały sieć. Otrzymałeś zaproszenie do znajomych od nieznanej osoby? Zastanów się dwa razy, czy jego akceptacja nie przyczyni się do uwiarygodnienia fałszywych tożsamości służących dezinformacji.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Pracownię Badań Społecznych NASK, ponad połowa polskich internautów przyznaje, że zetknęła się w sieci z manipulacją lub dezinformacją. W maju 2019 roku badacze pytali Polaków o ich opinie i obserwacje, dotyczące działań dezinformacyjnych w sieci. Wyniki pokazały, że nieprawdziwe lub zmanipulowane informacje występują powszechnie. Codziennie styka się z nimi 8,3 procent ankietowanych, kilka razy w tygodniu 15,6 proc., a raz w tygodniu – 11,1 proc. Tylko 2,3 proc. respondentów wybrało odpowiedź „nigdy”.
Najczęstszy rodzaj dezinformacji, z jakim spotykali się Polacy, to fake news (29,9 proc.). Respondenci wymieniali też trolling (15,6 proc.), działania przez fałszywe konta, np. na portalach społecznościowych (14,9 proc.) i zmanipulowane zdjęcia (8,3 proc.). Wśród miejsc, w których manipulacja i dezinformacja występuje, wymieniane były najczęściej portale informacyjne (wskazało je 46,1 proc. badanych) i strony o tematyce politycznej na Facebooku (39,5 proc.). Nieco ponad rok od opracowania wyników tych badań znaleźliśmy się w tzw. „nowej rzeczywistości”. Obostrzenia związane z pandemią wręcz wymusiły na nas częstsze korzystanie z internetu. Tryb online zastąpił na przykład dotychczasowe formy załatwiania spraw urzędowych. Jak sobie z tym poradziliśmy, biorąc pod uwagę doświadczenia z internetową dezinformacją?
W trosce o zdrowie zarówno pracowników, jak i mieszkańców wiele urzędów zmieniło swój sposób funkcjonowania. Sprawę urzędową można załatwić osobiście, ale musimy liczyć się z ograniczeniem liczby osób, które mogą spotkać się z urzędnikiem w cztery oczy. Co zrobić, jeśli musimy pilnie załatwić sprawę urzędową? Teraz zdecydowaną większość z nich załatwimy przez internet. Z urzędnikiem możemy skontaktować się telefonicznie, wysłać e-mail lub po prostu wejść na stronę gov.pl. Tam możemy skorzystać z licznych e-usług, na przykład złożyć wniosek o dowód osobisty, zmienić miejsce zameldowania, zgłosić urodzenie dziecka, złożyć wniosek o 500+, uzyskać odpis aktu stanu cywilnego, założyć działalność gospodarczą czy zarejestrować pojazd.
– Dzięki internetowi, niezależnie od sytuacji w jakiej się znaleźliśmy, urzędy są dla nas otwarte 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Korzystanie z e-administracji nie jest trudne – zapewnia Marek Zagórski, minister cyfryzacji.
Pod każdą e-usługą znajdziemy krótką i jasną instrukcję, jak załatwić sprawę online. Jedyne, co musimy zrobić, by zacząć korzystać z e-urzędu, to zweryfikować naszą tożsamość, zakładając profil zaufany. Wystarczy poświęcić na to kilka minut.
Gdy mamy już profil zaufany, możemy zalogować się do konta Mój Gov, które umożliwia załatwianie online spraw urzędowych. Wystarczy wejść na stronę gov.pl, kliknąć przycisk „Mój Gov” i zalogować się profilem zaufanym. Dzięki temu uzyskamy dostęp m.in. do naszych danych znajdujących się w Rejestrze Dowodów Osobistych, Centralnej Ewidencji Pojazdów, możemy korzystać z systemów PUE ZUS i Indywidualnego Konta Pacjenta czy wymieniać korespondencję z urzędami. Od kwietnia można też wnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego. Można go nawet otrzymać automatycznie – w wersji elektronicznej. System generuje dokument bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych, a następnie przesyła go na skrzynkę bez zaangażowania urzędnika. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Europie. Od maja przez internet można załatwić też potwierdzenie zameldowania, którego wymaga wiele instytucji, nie tylko urzędy, ale też np. banki.
Co interesujące, w powiecie kętrzyńskim niektóre samorządy już wcześniej zadbały o środki na wdrożenie e-usług. Na przykład pod koniec roku 2017 Gmina Korsze otrzymała dofinansowanie na realizację projektu „Rozwój nowoczesnej e-administracji w Gminie Korsze”. Uruchomiona została Centralna Platforma E-Usług Mieszkańca i elektroniczny system obiegu dokumentów w urzędzie. Utworzony został Punkt Potwierdzania Profilu Zaufanego, a w efekcie realizacji projektu wzrosła liczba spraw urzędowych, załatwianych elektronicznie. red
Fot. Domena publiczna (zdjęcie ilustracyjne)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS