A A+ A++
Miłosz Stec prezes PKM Tychy. Fot. Kamil Peszat

Dziś (22 września) z okazji Europejskiego Dnia bez Samochodu oficjalnie oddano do użytku nową zajezdnię Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Na otwarciu pojawili się przedstawiciele władz miasta, przedsiębiorcy związani z transportem publicznym oraz przedstawiciele Zarządu Transportu Metropolitalnego. Prace związane z projektem trwały ponad dwa lata i kosztowały ponad 165 mln zł.

W tym czasie wykonano m.in. kompleksową przebudowę budynku hali napraw utworzono 27 stanowisk obsługi pojazdów (11 wyposażonych w kanały), a także rozebrano niepotrzebne obiekty i sieci.

Przebudowano także plac manewrowo-postojowy z miejscami parkowania autobusów, trolejbusów i mikrobusów, wykonano nową nawierzchnię asfaltową, betonową oraz chodniki a starą sieć trakcji trolejbusowej zastąpiła nowa. Dodatkowo w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, którego beneficjentem jest miasto Tychy, zakupiono 51 autobusów zasilanych CNG, 10 mikrobusów, 3 sztuki niskopodłogowych trolejbusów, 2 elektrobusy oraz 3 pojazdy serwisowe i pogotowia technicznego.

Tyski przewoźnik wzorem na Śląsku.

– Dziś świętujemy Europejski Dzień bez Samochodu i przy tej okazji uroczyście otwieramy naszą nową zajezdnię – rozpoczął Miłosz Stec prezes PKM Tychy. – Nie zaplanowaliśmy przecinania wstęg, bo z zajezdni korzystamy już od czerwca, zatem byłoby to trochę groteskowe. Dotychczas niestety nie miałem odpowiedniej okazji, by podziękować wszystkim za serce i trud, które włożyli w ten projekt. Teraz te podziękowania mogą wybrzmieć dzięki odpowiedniemu gronu, które udało nam się dziś zgromadzić. Krzysztof Tokarz, Daniel Szczurek, Beata Zając-Wach, Danuta Dobrzyńska, Michał Wieżbowski, Agnieszka Tustanowska, Jakub Jankowski, Tomasz Sułkowski – to nasi pracownicy, których po prostu muszę wymienić, choć to zdecydowanie niekompletna lista. Wyjątkowe podziękowania należą się również Janowi Cofale naczelnikowi Wydziału Innowacji i Inwestycji UM Tychy oraz Arkadiuszowi Bąkowi z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów – ich pomoc była nie do przecenienia. Tak naprawdę domknięcie tego projektu to zasługa wielu osób pracujących w spółkach gminnych, z którymi współpraca układała się wzorowo, w Zarządzie Transportu Metropolitalnego, którego przedstawiciele są dziś z nami, czy też w innych PKM, dzięki którym mogliśmy konsultować nasze wątpliwości. Wszystkim po stokroć dziękuję w imieniu swoim oraz pozostałych pracowników Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach – mówił prezes PKM Tychy.

Głos zabrał również przedstawiciel władz miasta Maciej Gramatyka zastępca prezydenta Tychów. – Trochę mi głupio, bo dziś jest dzień bez samochodu, a przyjechaliśmy samochodem – żartował Maciej Gramatyka. – Będąc już zupełnie poważnym chciałbym pogratulować zarządowi i pracownikom PKM, bo ich praca robi ogromne wrażenie. Mieszkańcy Tychów są dumni z miasta, a jedną z przyczyn tej dumy jest jakość komunikacji, która od lat stoi na najwyższym poziomie. W przeszłości jako radiowiec wielokrotnie zapraszałem gości związanych z transportem publicznym na Śląsku i tyski przewoźnik często stawiany był jako wzór. Sam od lat korzystam z komunikacji miejskiej, więc osobiście również ją doceniam – podkreślił Maciej Gramatyka. Do listy prelegentów tego dnia zapisali się Grzegorz Kwitek (członek zarządu w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii), Małgorzata Gutkowska (dyrektora Zarządu Transportu Metropolitalnego), Krystian Grzesica (burmistrz Bierunia), Marcin Sierpowski (dyrektor Oddziału Mostostal) oraz Adam Smoleń (prezes Autosan).

Trudny czas dla pracowników.

– Czas przebudowy był niezwykle trudny dla pracowników PKM – mówi Michał Kasperczyk rzecznik prasowy PKM. – W tym czasie ograniczona była dostępność placu postojowego oraz niektórych pomieszczeń, a część autobusów parkowała na zewnętrznym parkingu. Naprawy pojazdów, nawet zimą, odbywały się w tymczasowej hali namiotowej, jak również utrzymanie czystości pojazdów odbywało się w utrudnionych warunkach – dodaje.

Nowa zajezdnia usprawni proces obsługi autobusów zasilanych gazem CNG oraz trolejbusów i autobusów elektrycznych. Hala napraw została zaprojektowana w taki sposób, aby wszystkie stanowiska były przelotowe, co pozwoli na lepsze wykorzystanie powierzchni. Ponadto stanowiska postojowe dla autobusów zostały wyposażone w dodatkowe punkty tankowania gazu, co w związku ze wzrostem liczby autobusów gazowych stało się niezbędne. W ramach przebudowy instalacji gazowej CNG wykonano 48 stanowisk wolnego tankowania autobusów.

Po zrealizowaniu projektu tyski PKM będzie drugim operatorem w Polsce pod względem liczby autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG. – Tym samym Tychy umocniły swoją pozycję lidera pod względem zastosowania paliw alternatywnych w transporcie publicznym. To bardzo ważne w kontekście walki samorządów (także Tychów) ze smogiem. Autobus zasilany gazem CNG emituje o 70 proc. mniej zanieczyszczeń niż nowe autobusy z silnikami diesla. Nowe autobusy nie tylko ograniczą emisję spalin, ale także hałasu – tłumaczy rzecznik PKM.

Wykonawcą inwestycji był Mostostal Warszawa S.A., który zmodernizował tyską zajezdnie autobusową za blisko 61 mln zł brutto z czego dofinansowanie unijne wyniosło 42 mln zł. Modernizacja zajezdni autobusowej jest częścią wartego 140 mln zł projektu UE, zakładającego rozwój komunikacji miejskiej w Tychach (dofinansowanie całościowe wyniosło 100 mln).

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułFallout: New Vegas Improved Lighting Shaders v.1.5b4 PC
Następny artykułPo 3 dniach pobytu na wolności ponownie trafił do aresztu