Od kilku miesięcy jednym z gorętszych tematów w Piastowie jest lokomotywa. Miasto finalizuje projekt – parowóz stanął już przy stacji PKP.
Jak podkreślał Konrad Rytel – pełnomocnik burmistrza miasta Piastowa – w „Rynku Kolejowym”: Chodzi o uczczenie faktu, że Piastów jest pierwszą za Warszawą stacją na linii kolejowej warszawsko-wiedeńskiej. Będzie to też element nowego centrum przesiadkowego.
Miasto Piastów nabyło w drodze licytacji, od spółki Intercity, parowóz Ty2-220 z 1943 roku. Do tej pory lokomotywa stacjonuje w Tłuszczu. Jak czytamy w „Rynku Kolejowym”: Parowóz jest uznawany za atrakcję turystyczną Tłuszcza, choć zdjęcie pokazane na stronie urzędu tego miasta może wprowadzić w błąd co do stanu lokomotywy.
Parowóz został wyprodukowany Elsässische Maschinenbau-Ges. (SACM – Societe Alsascienne de Constructions Mecaniques Grafenstaden) w Mühlhausen z numerem fabrycznym 7875. W PKP „służył” od 1945 do 1989 roku w Iłowie oraz Skierniewicach. Później skreślono go z inwentarza, choć źródła (strona Ilostanu Taboru Kolejowego) podają, że służył jako grzałka.
W ostatnich miesiącach parowóz przeszedł gruntowny remont, został także zabezpieczony przed działaniem warunków atmosferycznych. Po pracach renowacyjnych lokomotywa w nocy z 21 na 22 lutego stanęła na swoim miejscu.
– Poza fragmentem torów, na których stanie Ty2-220, nad lokomotywą powstanie wiata peronowa. – Co ciekawe, będzie ona wybudowana ze stalowych elementów z Dworca Zachodniego. Istnieje prawdopodobieństwo, że elementy te pochodzą jeszcze sprzed wojny, ale tutaj musimy poczekać na badania i ekspertyzy specjalistów w tym zakresie – informował nas w styczniu burmistrz Piastowa Grzegorz Szuplewski. Poza lokomotywą i wiatą peronową pojawi się także stała wystawa o historii kolejnictwa.
Jak podoba Wam się nowy element krajobrazu Piastowa?

Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w gigantycznym korku? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie? Poinformuj o tym innych mieszkańców Pruszkowa, Grodziska i okolic. Przesyłaj zdjęcia i informacje do redakcji WPR24.pl na adres e-mail: [email protected] lub SMS i MMS pod nr tel. 600 924 925.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS