Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 w Brzegu jest jedną z dwudziestu szkół w Polsce, która została zakwalifikowana do pilotażowego projektu „Szkoła dla Innowatora”. Ten trzyletni projekt prowadzony jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w konsorcjum ze Stowarzyszeniem WIS z Radowa Małego, Szkołą Edukacji Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego przy wsparciu Deloitte oraz Zwolnieni z Teorii. Inicjatorami projektu są Ministerstwo Rozwoju oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Od 2020 roku uczniowie obecnej klasy ósmej „c” oraz uczący ich nauczyciele prężnie działają, realizując cele projektu, którymi są kompetencje proinnowacyjne: samodzielność myślenia, współpraca, rozwiązywanie problemów, zarządzanie sobą i liderowanie. Ich kształtowanie odbywa się poprzez wykorzystanie szeregu narzędzi i metod pracy, takich jak np. praca w grupie, odwrócona lekcja, praca z błędem czy zadanie interdyscyplinarne. Dzięki modelowi nauczania interdyscyplinarnego rozwijane są także kompetencje integracji wiedzy i umiejętności z wielu dziedzin nauki.
W tym roku szkolnym nauczyciele PSP 8 postanowili podzielić się zdobytą wiedzą i doświadczeniami z innymi brzeskimi placówkami w ramach realizacji Programu Rozwoju Oświaty w gminie Brzeg . Dnia 21.04.2022 r. odbyło się spotkanie organizacyjne, podczas którego wszystkim szkołom i przedszkolom został przekazany plan działania. „Dzień Zadań Interdyscyplinarnych” odbył się 5.05.2022r., a biorące w nim udział placówki wybrały następujące tematy:
• Przedszkole Publiczne nr 1 realizowało zajęcia pod tytułem „Flaga Polski”.
• Przedszkole Publiczne nr 2 realizowało zajęcia pod tytułem „Polska – moja Ojczyzna”.
• Przedszkole Publiczne nr 3 realizowało zajęcia pod tytułem „Mój przyjaciel pies”
• Przedszkole Publiczne nr 4 realizowało zajęcia pod tytułem „Przyjaciele przyrody”.
• Przedszkole Publiczne nr 5 realizowało zajęcia pod tytułem „Bądź zdrowy”
• Przedszkole Publiczne nr 6 realizowało zajęcia pod tytułem „Zdrowo jem, nie marnuję, uprawiam rośliny i sam gotuję”.
• Przedszkole Publiczne nr 7 Integracyjne realizowało zajęcia pod tytułem „Pomagamy zwierzętom w schronisku”.
• Przedszkole Publiczne nr 8 realizowało zajęcia pod tytułem „Od ziarenka do bochenka”
• Publiczne Przedszkole nr 10 realizowało zajęcia pod tytułem „Bądź dumny – Jesteś Polakiem!”
• Przedszkole Publiczne nr 11 realizowało zajęcia pod tytułem ” Zaadoptuj psa”.
• W PSP nr 1 zostały przydzielone następujące zadania:
klasy I-VIII „Grecja – Od Olimpu do współczesności”
• W PSP nr 3 zostały przydzielone następujące zadania:
klasy I – IV „Adoptuj psa”
klasy V –„Zielony Brzeg- przewodnik po parkach”,
klasa VI –„Reklama zadania”,
klasy VII i VIII –„Czy wiem, co jem – pieczywo?”
• W PSP nr 5 zostały przydzielone następujące zadania:
klasy I- III ” Maj się do nas uśmiecha, było zdrowie na widelcu”
• W PSP nr 6 zostały przydzielone następujące zadania:
klasy I – IV – „Zaadoptuj psa”
klasy V – VI – „Stop dla plastiku”
klasy VII – VIII – „Reklama”
• W PSP nr 8 zostały przydzielone następujące zadania:
klasy I – III – „Zaadoptuj psa!”
klasy IV – „Jak zaadoptować psa, kota czy królika?”
klasy V – „Szkoła na medal”
klasy VII – „Wiem co jem? Pieczywo”
klasy VIII – „Stop marnowaniu żywności!”
Poza dobrą zabawą uczestnicy podzieleni na grupy mieli okazję doskonalić kompetencję współpracy, a także zdobyć nową wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji językowej, artystycznej, ruchowo-zdrowotnej, społecznej, poznawczej i informatycznej. Dzięki zadaniom interdyscyplinarnym uczniowie mogli do rozwiązania postawionego przed nimi problemu wykorzystać wiedzę, kompetencje i doświadczenia z różnych przedmiotów. Działania te miały na celu pomóc uczniom w rozumieniu świata oraz rozwijaniu zainteresowań dziedzinami, których wcześniej nie byli ciekawi. Lekcje z wykorzystaniem zadań interdyscyplinarnych w Publicznej Szkole Podstawowej nr 8 i Publicznym Przedszkolu nr 3 obserwowali z zaciekawieniem zaproszeni goście: Burmistrz Brzegu – Pan Jerzy Wrębiak, Zastępca Burmistrza – Pan Tomasz Filipkowski oraz Kierownik Biura Oświaty – Pani Elżbieta Ochmańska-Jurkowska. Dzieci zaskoczyły dorosłych pomysłowością i kreatywnością, chętnie opowiadały o realizowanych tematach i zachęcane przez burmistrza dzieliły się wiedzą z życia codziennego. Zachęcały do przygarnięcia zwierzaka ze schroniska a także zaprosiły do recenzji artykułu o adopcji zwierząt domowych, co zostało przyjęte z dużą dozą życzliwości i uśmiechu ze strony włodarzy naszego miasta.
Mamy nadzieję, że współpraca nawiązana między placówkami biorącymi udział w „Dniu Zadań Interdyscyplinarnych” to dopiero początek rozwoju innowacji i głębokiej zmiany w polskiej szkole, gdyż ponadprzedmiotowe zadania interdyscyplinarne przyczyniają się do rozwijania w uczniach głębokiego i jednocześnie spójnego rozumienia świata, zachęcają do sięgania po różnorodną wiedzę, łączenia jej, szukania różnic i podobieństw oraz związków między przyczynami a skutkami.
Karolina Dubis
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS