Miejsce produkcji baterii jest strategiczną stawką dla Niemiec i branży motoryzacyjnej w tym kraju. W marcu 2022 roku Northvolt ogłosił budowę za 4 mld euro w miejscowości Heide (Szlezwik-Holsztyn), megafabryki baterii litowo-jonowych o łącznej pojemności 60 GWh, dla miliona aut elektrycznych rocznie. Fabryka miała ruszyć w 2025 roku jednak wszystko na to wskazuje, że to nie nastąpi. – Przy obecnych cenach energii elektrycznej w UE uważamy, że zagrożona jest rentowność projektów o dużej intensywności energetycznej w Niemczech – przyznał Peter Carlsson, prezes Northvolt.
Przed rosyjską inwazją na Ukrainę Niemcy sprowadzały 55 proc. gazu z Rosji. Teraz muszą szukać innych dostawców, a w dodatku gaz mocno zdrożał. Ostatnio jego ceny malały na głównej europejskiej giełdzie w Amsterdamie, ale może być to zjawisko cykliczne, zaczną znów rosnąć z nadejściem zimy. Jednocześnie władze w USA przyjęły ustawę o walce z inflacją, która przewiduje zachęty podatkowe dla firm motoryzacyjnych i dostawców części w branży moto, jeśli baterie do elektrycznych aut będą powstawać w USA. – Znajdujemy się teraz w takiej chwili, w której możemy nadać priorytet naszemu rozwojowi w USA, a nie w Europie – powiedział szef Northvolta. Carlsson uważa, że koszt produkcji baterii w USA może zmaleć o 30-40 proc. – USA może stać się najbardziej interesującym miejscem na świecie do produkcji ogniw baterii – dodał Carlsson. Potwierdzeniem tego są już pl … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS