Celem wdrażanych procedur jest:
-
Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa dla pracowników i użytkowników pływalni, saun i innych obiektów tego typu.
-
Minimalizacja ryzyka zakażenia użytkowników, pracowników obiektów oraz innych osób z zewnątrz.
-
Ograniczenie liczby kontaktów na terenie obiektu w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed ryzykiem zakażenia.
-
Kompleksowe działanie dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemicznego.
Wytyczne zostały podzielone na pięć części:
-
Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie.
-
Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników.
-
Zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników.
-
Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracownika.
-
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u użytkownika zakażenia koronawirusem.
Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)
Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie
-
w strefie wejścia/kasy rekomenduje się:
-
w przypadku nieautomatycznych drzwi wejściowych pozostawienie ich otwartych przez cały czas działania obiektu, co pozwoli unikać ich dotykania,
-
zaznaczenie 2-m odległości na podłodze przed kasą/szatnią lub wyraźnie oznaczone strefy czekania,
-
bezpośrednio przed kasą/szatnią może znajdować się jedna osoba. Niezbędną informację należy zamieścić na zewnątrz przed drzwiami wejściowymi lub/i obok okienka kasowego/szatni,
-
prowadzenie dezynfekcji bransoletek i/lub kluczy (do szafek) po każdym użytkowniku,
-
zamieszczenie czytelnej informacji przy wejściu do obiektu o zakazie korzystania z pływalni osób z objawami jakiejkolwiek ostrej infekcji, przede wszystkim dróg oddechowych,
-
usunięcie krzeseł i ławek w poczekalniach – nie zezwalanie i nie zachęcanie do odpoczynku i oczekiwania lub przedłużania pobytu w pomieszczeniach obiektu.
-
w przebieralni i w strefie z prysznicami, tam gdzie jest to możliwe rekomenduje się:
- w przypadku przebieralni zbiorowych zapewnić tylko ograniczoną liczbę szafek, z możliwością zachowania dystansu osób korzystających z szatni,
- określenie liczby osób korzystających jednocześnie z pryszniców, w zależności od wielkości i wyposażenia strefy,
- prowadzenie dezynfekcji szafek po każdym użytkowniku.
-
w strefie basenów i saun rekomenduje się:
-
prowadzenie regularnej dezynfekcji powierzchni wspólnych takich jak klamki, drzwi, uchwyty szafek, półki, ławki, włączniki światła, kurki baterii, poręcze, schody, powierzchnie sanitarne i wokół basenów.
Zobacz również:
Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników
- Pracodawca jest obowiązany zapewnić osobom zatrudnionym, niezależnie od podstawy zatrudnienia, rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk.
- W przypadku obsługi (np. kasjerzy, osoby pracujące w szatni) zaleca się zaopatrzenie osób pracujących w bezpośrednim kontakcie z użytkownikami w środki ochrony osobistej, takie jak przyłbice, maseczki, rękawiczki jednorazowe. Ponadto – jeśli to możliwe – zamontowanie przesłon ze szkła lub przeźroczystego tworzywa sztucznego, izolujących ich stanowisko pracy od osób oczekujących w kolejce do szatni lub po bilety.
- Nadzorowanie liczby użytkowników korzystających z obiektów.
- Rekomenduje się:
- zapewnienie odległości między stanowiskami pracy wynoszącej co najmniej 1,5 m, chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności. Wtedy jednak zakład musi zapewnić środki ochrony osobistej,
- zachować bezpieczną odległość od użytkownika i współpracowników (rekomendowane są 2 metry),
- ustalenie stałych, jak najmniej licznych zmian pracowników,
- ograniczenie interakcji personelu pracującego na różnych zmianach i zapewnienie czyszczenia i mycia pomieszczeń pomiędzy zmianami,
- regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%), obowiązkowo przed rozpoczęciem pracy,
- podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce,
- starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu,
- dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych, jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka oraz sprzętu używanego przez ratowników. Ratownik powinien posiadać swój indywidualny gwizdek,
- regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł,
- gdzie to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji metod na odległość, takich jak telefon komórkowy lub radio.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS