Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Wrocław Główny to największa stacja kolejowa na Dolnym Śląsku i jedna z największych w kraju. O każdej godzinie w 2023 roku zatrzymywało się na niej 20 pociągów. Na każdy z nich przypadało 166 wsiadających lub wysiadających pasażerów.
Wrocław Główny, ale głównie to Warszawa
Z Wrocławia Głównego korzysta coraz więcej podróżnych: 26,4 miliona w 2022 roku i 29,4 mln w 2023 roku. Te liczby są najwyższe w Polsce.
Galeria zdjęć
Niewiele mniej osób wsiadło lub wysiadło w 2023 roku na Poznaniu Głównym. Dalej w rankingu wymiany pasażerskiej są stacje: Kraków Główny, Katowice, Gdynia Główna, Gdańsk Główny. Warszawa Centralna dopiero (?) na 7. pozycji.
Warszawa jest natomiast 1. w zestawieniu miast. Ze wszystkich stacji na terenie stolicy skorzystało w 2023 roku 90,6 mln osób. Za nią jest Gdańsk (49,5 mln), dalej Wrocław (35,7 mln), gdzie zanotowano wzrost liczby obsłużonych pasażerów o 3,8 mln (11,9 proc.). Na kolejnych pozycjach: Poznań, Kraków, Katowice, Łódź, Szczecin, Bydgoszcz i Opole. Tabelę zamykają Białystok, Zielona Góra i Gorzów Wielkopolski.
Wrocław czeka na dworzec Świebodzki
Czasy wskakiwania przez okno do składów niosących zapach dymu papierosowego odeszły raz na zawsze. Poprawia się komfort, pociągi są lepsze, zmienia się infrastruktura. Pasażerów przybywa, co udowadniają powyższe dane. Czy najpopularniejsza stacja w Polsce nie stanie się zbyt mała?
– Dostrzegamy rosnące zainteresowanie przewozami pasażerskimi i towarowymi. W związku z ograniczoną przepustowością Wrocławskiego Węzła Kolejowego, ze względu na warunki techniczne linii, przeprowadzamy analizy ruchowo-przewozowe i badamy możliwości rozwoju infrastruktury kolejowej w aglomeracji wrocławskiej – odpowiada Marta Pabiańska ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Te badania i analizy prowadzone są w zakresie wstępnego studium dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Według planów prace nad nim zakończą się przed upływem 2024 roku.
Zobacz również
Kolejarze i samorządowcy wiedzą, że Wrocławiowi potrzebny jest Świebodzki. Dużo wskazuje na to, że doczeka się remontu kapitalnego i odzyska pierwotną funkcję. Według planów decydentów pociągi wrócą na niego najwcześniej w 2026 roku, najpóźniej w 2028.
Wiosną tego roku prezes Kolei Dolnośląskich, Damian Stawikowski, przekazał: – Za niespełna dwa lata, w momencie uruchomienia przez PKP PLK stacji Dworzec Świebodzki, Koleje Dolnośląskie we współpracy z gminą Kąty Wrocławskie będą w stanie uruchomić 16 nowych par połączeń.
Dziś Marta Pabiańska z PKP PLK zapowiada, że zgodnie z rządowym projektem Kolej + („Budowa bazowej infrastruktury do uruchomienia Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław”) na dworcu Świebodzkim, po jego uruchomieniu, rozpoczynać i kończyć bieg będzie 26 par pociągów dziennie.
Wrocław Główny przez 167 lat
Na stacji Wrocław Główny jest 6 peronów, w tym jeden odkryty i kilka w przestronnej hali peronowej o konstrukcji stalowej. Budynek dworca powstał w latach 1855-1857 (projektował go Wilhelm Grapow, niemiecki architekt). Przebudowany i rozbudowany w okresie 1855-1904 (projekt Bernarda Kluschego). Fasada mierzy około 200 metrów długości. Jej dominującymi elementami są 3 ryzality z portykami wejściowymi od ulicy Piłsudskiego.
Wyjątkowy w skali europejskiej dzięki pałacowej architekturze o znamionach angielskiego gotyku Tudorów.
Janusz L. Dobesz w Leksykonie architektury Wrocławia
W roku 2012 skończył się jego gruntowny, trwający ponad dwa lata remont (projekt Grupy5 Architekci z Warszawy). Przywrócono wtedy wygląd wnętrza dworca do stanu zbliżonego do tego z 1905 roku. Dodano m.in. podziemny parking pod placem przed budynkiem.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS