Złożone warunki geologiczne na obszarach, przez które przebiegać ma ponad 10-kilometrowy odcinek Via Carpatia, wymagają zastosowania specjalistycznych maszyn budowlanych. Jednym z takich urządzeń jest wiertnica, przystosowana do realizacji głębokich fundamentów pod wieżowce i estakady. Ważące 185 ton urządzenie potrafi drążyć na głębokość porównywalną z wysokością bloku mieszkalnego.
Budowa drogi ekspresowej S19, która docelowo będzie stanowić ważną część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, przebiega przez skomplikowany teren pełen wzniesień i dolin. Szczególnie trudne okazują się warunki geologiczne na fragmencie trasy między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla w woj. podkarpackim. Teren wyróżnia się tam występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo. To z kolei wymaga zastosowania specjalistycznych maszyn budowlanych, wśród których bez wątpienia wyróżnia się ważąca 185 wiertnica.
Jednym z istotniejszych obiektów inżynierskich powstających na wspomnianej trasie będzie estakada w Równem. Jej długość wyniesie 96,9 m, a w najwyższym punkcie osiągnie 18,5 m wysokości nad ciekiem wodnym. Konstrukcja opiera się na czteroprzęsłowej podstawie z prefabrykowanych belek, wspartych na trzech podporach dla każdej jezdni. Specjalistyczna wiertnica odgrywa kluczową rolę w przygotowaniu fundamentów, wzmacniając podłoże za pomocą 20-metrowych pali betonowych pod podpory estakady.
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wiertnica wykorzystywana na trasie S19 została zaprojektowana do pracy w wymagających warunkach, takich jak budowa mostów, głębokich fundamentów wieżowców czy dużych obiektów przemysłowych. Maszyna waży od 170 do 185 ton, co odpowiada masie piramidy w Luwrze w Paryżu. Jej świder o długości 21 m ma średnicę ponad 880 mm, a tempo wiercenia wynosi średnio 1,5 m/min. Przy estakadzie w Równem pale betonowe sięgają głębokości 20 m, czyli wysokości pię … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS