A A+ A++
fot. Andrzej Hulimka / FORUM

W czwartek Rada Warszawy zajmie się projektem rozszerzającym strefę płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) o resztę dzielnicy Ochota i Żoliborz. Projekt zakłada również wprowadzenie abonamentu obszarowego oraz zmianę zasad wydawania tzw. karty “N+”.

Na czwartkowej sesji Rada Warszawy zajmie się projektem nowelizacji uchwały ws. ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłaty za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat.

Projekt zakłada rozszerzenie obszaru objętego SPPN o pozostałą część dzielnicy Ochota oraz o całą dzielnicę Żoliborz. Dodatkowo zmienią się również zasady wydawania abonamentów mieszkańca oraz tzw. karty “N+”.

Jak zaznaczył w środę wiceprezydent stolicy Michał Olszewski, kwestie regulacji SPPN były zawsze priorytetem prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Dodał, że zmiany są również odpowiedzią na liczne postulaty mieszkańców Warszawy. Zaznaczył ponadto, że strefą płatnego parkowania obejmowane są coraz większe obszary również innych europejskich miast.

“W SPPN robimy porządek już od kilku lat, aczkolwiek kulminacja prac dzięki współpracy z radą m. st. Warszawy nastąpiła w ciągu ostatniego roku” – powiedział Olszewski. Dodał, że bardzo dużo usprawnień udało się wprowadzić dzięki zgodzie – po stronie radnych KO – na regulowanie w konsultacji z mieszkańcami kwestii SPPN na coraz większych przestrzeniach Warszawy.

Przewodnicząca Komisji Infrastruktury i Inwestycji w Radzie Warszawy Iwona Wujastyk podkreśliła w środę, że SPPN jest rozszerzane proporcjonalnie do rozwoju transportu publicznego.

Dodała, że liczba osób, które wzięły udział w konsultacjach społecznych dotyczących rozszerzenia SPPN na resztę Ochoty i na Żoliborz “była ogromna”. “Urząd Miasta otrzymał ponad 500 zgłoszeń w jednej i blisko 700 w drugiej dzielnicy, i niezależnie od tego, czy są to głosy pozytywne, czy negatywne każdy z nich wnosi coś do tej dyskusji” – oceniła.

Miasto planuje także zwiększyć liczbę pojazdów do automatycznej kontroli opłat za parkowanie. Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski zaznaczył, że pojazdy te znacząco pomogły w uszczelnieniu system poboru opłat.

“Udało nam się w jakiś sposób wyrugować patologiczne zachowania kierowców, które polegały na tym, że za postój w SPPN najczęściej nie płacili” – mówił Olszewski.

Zgodnie z projektem uchwały SPPN zostanie rozszerzona o resztę dzielnicy Ochota i cały Żoliborz. Jak wskazano w uzasadnieniu uchwały w obszarach tych brakuje miejsc postojowych, co – jak czytamy – zostało potwierdzone badaniem napełnienia i rotacji miejsc postojowych.

“Na obu obszarach w październiku i listopadzie 2020 r. przeprowadzono konsultacje społeczne. W spotkaniach zorganizowanych on-line oraz dyżurach telefonicznych udział wzięło blisko tysiąc osób, zaś nagrania ze spotkań zostały w trakcie konsultacji odtworzone blisko 4 tys. razy” – napisano w uzasadnieniu uchwały.

Wskazano również, że wpłynęło ponad 1,3 tys. pism, e-maili i formularzy elektronicznych zawierających kilka tysięcy pytań i uwag do proponowanych rozwiązań. “Zdecydowana większość uwag dotyczyła szczegółowych rozwiązań projektowych, a także zasad funkcjonowania SPPN i wydawania abonamentów. Częstą uwagą była obawa o zmniejszenie liczby miejsc postojowych – czego udało się uniknąć m.in. dzięki zaprojektowaniu na szeroką skalę +stref dla mieszkańców+” – napisano. Dodano, że spośród ponad 1,3 tys. nadesłanych głosów, “tylko kilkadziesiąt wyraziło bezwarunkowy sprzeciw wobec wprowadzenia SPPN.”

Kolejna zmiana to nowe zasady wydawania abonamentów mieszkańca. Zgodnie z projektem opłata abonamentowa za postój w rejonie do 8 parkomatów w promieniu 150 metrów od miejsca zameldowania mieszkańca pozostanie bez zmiany i wyniesie 30 zł rocznie.

Oprócz dotychczasowego abonamentu rejonowego zaproponowano jednak abonament obszarowy, który miałby uprawniać do postoju na obszarze obejmującym znaczną część dzielnicy bez wnoszenia opłat wynikających z obowiązującej stawki godzinowej.

Osoby, które zdecydują się na abonament obszarowy, będą uprawnione do postoju w tzw. strefach mieszkańca, tj. odcinkach czy kwartałach ulic, oznakowanych zakazem postoju B 35/B-39 “nie dotyczy mieszkańców z identyfikatorem”.

Mieszkańcy z abonamentem obszarowym mogli by więc parkować na większym obszarze. Za ten przywilej musieliby jednak zapłacić 50 zł miesięcznie, czyli 600 zł rocznie.

Zmienić mają się również zasady wydawania kart “N+”. Zgodnie z założeniami projektu, nastąpi wydłużenie do pięciu lat maksymalnego okresu obowiązywania, by odpowiadał on terminowi ważności karty parkingowej, będącej podstawą uzyskania karty “N+”.

“Zaproponowano również rezygnację z wymogu posiadania prawa jazdy przez osobę niepełnosprawną, co jest odpowiedzią na zapotrzebowanie społeczne. Osoby takie często są właścicielami samochodów, ale z powodu swojej niepełnosprawności nie mogą samodzielnie poruszać się tym pojazdem. Wydanie takiej osobie karty N+ umożliwi jej korzystanie ze swojego samochodu za pomocą asystentów osoby niepełnosprawnej” – napisano w uzasadnieniu.

Również karta “N+” przysługiwać będzie wyłącznie osobom, które rozliczyły w Warszawie podatek PIT za rok poprzedni. “Osoby niepełnosprawne nie rozliczające podatku w Warszawie mogą korzystać z bezpłatnego postoju na miejscach wyznaczonych (tzw. kopertach), wykładając za szybą kartę parkingową” – napisano. (PAP)

autor: Marcin Chomiuk

mchom/ lena/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł2 mecze PGE Ekstraligi przełożone
Następny artykułSesja Rady Miasta Wejherowa. Spore oszczędności