A A+ A++

Pozyskane w Zawierciu lit, kobalt, platyna, pallad czy rod będą mogły być ponownie wykorzystywane w procesach produkcji wartościowych metali, służących m.in. jako wsad do nowych baterii. – Zakład po uruchomieniu zaoferuje 200 nowych miejsc pracy i pozwoli rozwijać w Zawierciu centrum przemysłowe produkujące metale strategiczne dla nowych technologii przy zastosowaniu nowoczesnych oraz przyjaznych środowisku niskoemisyjnych procesów – zapewnia prezes Elemental Holding Michał Zygmunt. 

Siedem budynków zajmie 23 500 m kw. Na kompleks składają się: hala recyklingu baterii LIBs, pirometalurgii oraz rafinacji, magazyn baterii z warsztatem, oczyszczalnia ścieków technologicznych, biurowiec i budynek portierni. Wszystkie wznoszone są jednocześnie. 

W sąsiedztwie budynków powstanie również farma fotowoltaiczna, która będzie zasilać kompleks w energię. – Kompleks Elemental projektujemy w technologii BIM, co znacząco ułatwia i przyspiesza realizację inwestycji. BIM pozwala na zidentyfikowanie ewentualnych kolizji jeszcze na etapie projektowym, co pozytywnie wpływa na jakość wykonawstwa, a także lepszą kontrolę i nadzór procesu budowy – wyjaśnia dyrektor realizacji w krakowskim oddziale Atlas Ward Polska Michał Szcześniak. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2023 roku. 

W Europie dopiero powstają zakłady recyklingu samochodowych akumulatorów litowo-jonowych. W Europie w 2021 roku działały firmy poddające baterie recyklingowi, ale skala ich działalności jest stosunkowo niewielka – utylizują około 30 tys. baterii litowo-jonowych rocznie, podczas gdy kwasowo-ołowiowych powyżej 1 mln. Northvolt uruchomił w 2020 r. pilotażowy zakład do recyklingu baterii litowo-jonowych w miejscowości Västeras w Szwecji. 

Recykling e-hulajnóg

MB Recycling Bartłomiej Hajduk prowadzi recykling baterii litowo-jonowych z małej elektroniki użytkowej. We współpracy z tą firmą Lime prowadzi demontaż hulajnóg i odzysk materiałów. Do tej pory w Polsce dzięki współpracy z MB Recycling 10 tysięcy e-hulajnóg Lime zostało poddanych procesowi recyklingu, o łącznej masie pojazdów 142,5 ton. Akumulatory przeznaczane są do użytkowania jako magazyny energii. MB recykling uważa, że podobnie będzie z bateriami samochodowymi. – Bateria, która ma już powiedzmy 60% oryginalnej pojemności idealnie nadaje się do tego celu. Dużo mniejsze prądy, stabilne temperatury, pozwolą dać jej drugie życie – uważa koordynator ds. baterii litowo-jonowych w MR Recykling Paweł Kalinowski. 

Czytaj więcej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułEnea Energetyk Poznań drugi rok z rzędu szybko kończy siatkarski sezon. “Nikt się tego nie spodziewał”
Następny artykułMa ogromny żal. Jej słowa rozdzierają serce