O przebudowie układu drogowego w okolicach dwóch dworców w Dąbrowie Górniczej mówiło się od lat. To wspólne przedsięwzięcie miasta oraz PKP PLK. Dzięki rozbudowie infrastruktury ma poprawić się ruch drogowy i transport publiczny. Prace mają być prowadzone wokół dworca w Gołonogu i dworca w centrum miasta – przy skrzyżowaniu ulic Kościuszki i Kolejowej.
– Prace przy dworcu w centrum rozpoczną się 12 października. Mniej więcej w tym samym czasie podpiszemy umowę z wykonawcą pracy przy stacji w Gołonogu. Powinny się rozpocząć niedługo później. Chcemy, aby obie inwestycje prowadzone były równolegle. Wiążą się z licznymi utrudnieniami jak zamykanie odcinków torów, ograniczanie prędkości jazdy pociągów czy wprowadzanie autobusowej komunikacji zastępczej. Nie chcemy też przeciągać w czasie utrudnień dla kierowców. Musimy uzbroić się w cierpliwość, bo czeka nas w mieście prawdziwy armagedon – przyznaje Bartosz Matylewicz, rzecznik Urzędu Miejskiego.
W mieście szykuje się komunikacyjny armagedon
Przy dworcu w Gołonogu powstaną nowe miejsca parkingowe, tunel drogowy pod torami, który zastąpi obecny przejazd kolejowy oraz tunel dla pieszych zmierzających do peronów. Wybudowane zostanie rondo na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również same perony oraz układ torowy.
Z kolei przy dworcu w centrum wybudowane zostanie centrum przesiadkowe. Nowe parkingi powstaną po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego, łącznie na 375 miejsc. Wybudowany zostanie tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową. Oraz przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac również przebudowane będą perony i tory przy stacji.
– Wykonawcy inwestycji przedstawią do akceptacji szczegółowy plan organizacji ruchu. Przy tak dużym przedsięwzięciu nieuniknione będą zmiany i utrudnienia. Wiemy jednak, że w trakcie prac, do momentu otwarcia tunelów pod torami, zachowana będzie przejezdność przez torowiska. Działające dziś przejazdy mogą być czasowo wyłączane z ruchu, ale wtedy w ich rejonie działać będą przejazdy tymczasowe – mówi Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych.
Nowy układ komunikacyjny na koniec 2022 roku
Jak dodaje Matylewicz, przeprowadzenie wszystkich prac to absolutna konieczność. – Miasto przedzielają tory. Chcemy wreszcie zlikwidować uciążliwe dla kierowców i pieszych przejazdy i szlabany. Powstaną centra przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia. Dziś przy każdym z dworców mnóstwo kierowców parkuje auta na czymś, co przypomina klepisko. Wreszcie chcemy przystąpić do tworzenia szybkiej Kolei Metropolitalnej. W Dąbrowie Górniczej znajdują się dwa tory. Pierwszeństwo na nich mają pociągi Intercity, pośpieszne. By Koleje Śląskie mogły się szybko, sprawnie przemieszczać, potrzebne są dodatkowe tory. Te właśnie będę budowane. Dzięki nim ruch dalekobieżny będzie się odbywał niezależnie od lokalnego – wyjaśnia Matylewicz.
Termin zakończenia wszystkich prac planowany jest na koniec 2022 r.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS