A A+ A++

Średni dobowy zasięg radia w 2020 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 68,9 proc. (20,69 mln osób), po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 3,3 pkt. proc. (968 tys. osób) – wynika z najnowszej fali badania Radio Track Kantar Polska, opracowanej przez portal Wirtualnemedia.pl.

Najbardziej spadł zasięg radia wśród osób między 15. a 24. rokiem życia – z 67,2 proc. do 63,3 proc. (z 2,7 mln do 2,5 mln). W grupie 25-39 lat zasięg zmniejszył się z 75,3 proc. do 71,5 proc. (z 6,6 mln do 6,2 mln), 40-59 lat – z 75,9 proc. do 73,1 proc. (z 7,8 mln do 7,6 mln), a 60-75 lat – z 65,3 proc. do 62,9 proc. (podobny poziom 4,5 mln).

W dni powszednie średni dobowy zasięg radia wyniósł 71,1 proc. (po spadku z 74,1 proc.), a w weekendy – 63,5 proc. (67 proc.).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl – tysiące ogłoszeń o pracę

Uśredniony dzienny czas słuchania radia w zeszłym roku wyniósł 263 minuty. W 2019 roku było to 269 minut.

– Pandemia przewróciła nasze życie do góry nogami. Inaczej pracujemy i inaczej spędzamy wolny czas. Pracujemy z domów więc o ile tylko można wolny czas spędzamy poza domem. To z kolei wpływa na sposób w jaki konsumujemy media. W tym również radio – komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub. – Krócej słuchamy radia w drodze do pracy bo ta często ogranicza się do przejścia z kuchni do pokoju. W trakcie ciągłych spotkań video ciężko słuchać równocześnie radia, a chcąc odgrodzić się od dźwięków domowych łatwiej jest założyć słuchawki i włączyć muzykę lub radio online z komputera niż słuchać „normalnego” radia. Zwłaszcza, że coraz lepsza jest oferta nadawców stricte digitalowych. Suma powyższego bez wątpienia wpływa na krótszy czas konsumpcji radia – analizuje ekspert.

Polacy najczęściej słuchają radia w samochodzie. Wśród wszystkich słuchaczy średni dobowy zasięg w czasie słuchania w tym miejscu w 2020 roku wyniósł 37,9 proc. Na drugim miejscu znajduje się dom (36,3 proc.). Dalej plasują się: praca (13,6 proc.) i inne miejsce (6,3 proc.).

Wśród poszczególnych kanałów dystrybucji radia na pierwszym miejscu znajduje się tradycyjny odbiornik radiowy FM, którego udział w 2020 roku wyniósł 64,9 proc. Dalej plasują się: internet (6,4 proc.) oraz dekodery telewizji kablowych i platform satelitarnych (2,1 proc.).

Polacy w ciągu doby najczęściej słuchają radia od godzin porannych do wczesnego popołudnia. Medium większym zainteresowaniem cieszy się w dni powszednie, niż w weekendy. W szczytowym momencie w dni powszednie radia słucha około 25 proc. Polaków w wieku 15-75 lat. Z kolei w weekendy w peaku jest to około 20 proc.

Udany rok dla RMF FM

W 2020 roku łączny udział Grupy RMF w czasie słuchania wyniósł 35,5 proc. wobec 33,8 proc. Udział lidera RMF FM pod względem słuchania w 2020 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 29,3 proc. Względem analogicznego okresu rok wcześniej wynik zwiększył się o 1,5 pkt. proc. – najbardziej w zestawieniu. Słuchalność ponadregionalnego RMF Classic wzrosła – z 1,3 proc. do 1,5 proc. Sieć RMF Maxxx utrzymała wynik na poziomie 3,9 proc.

– RMF FM broni pozycji lidera konsekwentną i adresowaną do masowego słuchacza ramówką – komentuje Maciej Niepsuj.

Słuchalność stacji Eurozetu wzrosła z 16,8 proc. do 17,5 proc. Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z udziałem na poziomie 12,5 proc. (udział tej stacji względem fali styczeń-grudzień 2019 wzrósł o 0,3 pkt. proc.). Udział Radia Zet ponadregionalnego Antyradia wzróśł z 2,1 proc. do 2,3 proc., sieci Meloradio – z 1,1 proc. do 1,2 proc. Chillizet zachowało 0,2 proc., a stacje sieci Radio Plus należące do Eurozetu – 1,2 proc.

Łączny udział rozgłośni Grupy ZPR Media spadł z 14,5 proc. do 13,7 proc. Sieć Eska miała 7,4 proc udział w rynku, po spadki o 0,4 pkt. proc. Ponadregionalne Vox FM spadło z 3,5 proc. do 3,4 proc., a Radio Wawa – z 1,8 proc. do 1,6 proc. Stacje sieci Radio Plus należące do Grupy ZPR Media, tak jak w 2019 roku, uzyskały 1 proc.

Najgorsze wyniki w historii PR1 i PR3

Czwarte miejsce zajęła publiczna Jedynka. Udział PR1 spadł o 0,5 pkt. proc. do 5,2 proc. Tym samym Jedynka zanotowała najniższy wynik słuchalności w historii nadawania.

3,8 proc. udziału miała siostrzana Trójka, która również odnotowała najsłabszą słuchalność w historii. Udział tej stacji zmalał zdecydowanie najbardziej w zestawieniu – o 1,3 pkt. proc. do 3,8 proc.

PR3 w 2020 roku względem 2019 roku spadł z piątej na siódmą lokatę. – Trójka z kolei traci słuchaczy, bo ci podążają za ludźmi którzy tę stację tworzyli przez lata a teraz funkcjonują niezależnie od Polskiego Radia – komentuje ekspert z MullenLowe MediaHub.

Anteny Polskiego Radia miały razem 10,1 proc. udziału, podczas gdy w 2019 roku – 11,8 proc. (raport uwzględnia kanały cyfrowe nadawcy). Wzrost zanotowało Polskie Radio 24 – z 0,5 proc. do 0,6 proc., a udział Programu II był bez zmian – 0,4 proc.

Słuchalność rozgłośni Grupy Radiowej Agory wzrosła z 6,4 proc. do 6,9 proc. Identyczny jak w 2019 roku udział miały Radio Złote Przeboje (2,9 proc.) i Radio Pogoda (1 proc.). Tok FM zyskało z 2,1 proc. do 2,5 proc., a Rock Radio – z 0,5 proc. do 0,6 proc.

Regionalne rozgłośnie publiczne zrzeszone w Audytorium razem z antenami miejskimi miały 4,8 proc. udziału (wzrost z 4,7 proc.), Radio Maryja – 2,3 proc. (wzrost z 2,1 proc.), a należące do Telewizji Polsat ponadregionalne Muzo.fm – 0,4 proc. (wzrost z 0,3 proc.).

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
Poprzedni artykułPolicjant spowodował kolizję. Miał 3,5 promila alkoholu
Następny artykułWypadek na drodze z Białego Dunajca, korek na Rdzawce