Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło nową usługę na czas pandemii: tymczasowy profil zaufany (PZ). Można go założyć online, nawet nie mając konta w banku. Jego weryfikacja odbywa się zdalnie przez wideorozmowę. Jest ważny przez trzy miesiące.
Założenie pełnego PZ wymaga posiadania konta bankowego lub osobistej weryfikacji profilu w punkcie potwierdzającym. Stan pandemii wymusił poszczenie oferty usług elektronicznych, również urzędowych, wymagających takiego profilu. Tak powstał pomysł tymczasowego PZ, który, tak jak jego „zwykły” odpowiednik, pozwala załatwić większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Różni się od niego tylko tym, że jest ważny przez trzy miesiące.
Do założenia tymczasowego PZ potrzebujemy dwóch rzeczy:
– urządzenia z dostępem do internetu, wyposażonego w kamerę i mikrofon (musi na nim działać aplikacja Skype lub Microsoft Teams do rozmowy wideo),
– ważnego dowodu osobistego (osoba, która ma lub miała polski dowód osobisty, może też użyć paszportu),
– danych do kontaktu (adres poczty elektronicznej i numer telefonu komórkowego),
– samodzielnie przygotowanej nazwy użytkownika i hasła.
Na podany numer sms-em zostaną przesłane kody, potrzebne do potwierdzenia logowania do usługi lub podpisania dokumentu. Nazwa użytkownika powinna zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Wielkość liter ma znaczenie. Nazwy użytkownika nie będzie można zmienić.
Tymczasowy profil zaufany PZ można założyć na stronie gov.pl.
T.O.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS