Mikołaj Wild, były prezes CPK, a także Adam Czarnecki związany ze stowarzyszeniem „Tak dla CPK”, w programie „Gość Wiadomości wPolsce24” wypowiadali wypowiadali się na temat tego, jak ważna dla Polski jest budowa CPK. Mówili też o rosnącej konkurencji CPK w Europie – ostatnio głośno jest o rozbudowie lotniska we Frankfurcie.
Mikołaj Wild, były prezes CPK, odniósł się do kwestii rozbudowy hubu lotniczego we Franfurcie.
Decyzja, żeby rozbudowywać sektor cargo w Europie Środkowej jest oczywista dla wszystkich ludzi zajmujących się tym tematem. (…) To, co powinno naszą zwrócić uwagę przy inwestycji we Frankfurcie, to jest termin 2030 rok. To ten sam termin, który stowarzyszenie „Tak dla CPK” zakłada dla ukończenia CPK (…)
— mówił Mikołaj Wild.
„Damy radę i będziemy mieli 100 tys. podpisów”
Jak idzie akcja zbierania podpisów pod projektem ustawy zobowiązującym władzę do budowy CPK? Czy uda się zebrać na czas 100 tys. podpisów?
Zdecydowanie tak. Jesteśmy obecnie na 90 tys. podpisów i jestem przekonany, że ten ostatni tydzień to będzie taki piąty bieg. (…) Codziennie ludzie się podpisują. (..).) Na 100 proc. damy radę i będziemy mieli 100 tys. podpisów
— podkreślił Adam Czarnecki.
Dlaczego tak ważna jest budowa CPK?
To kluczowe z punktu widzenia gospodarki Polski i rozwoju Polski. (…) Ponad 1 bln zł w ciągu 20 lat trafi do Polski dzięki CPK. To olbrzymia kwota. (…) Wszyscy to odczujemy. Dla mnie jako Polaka (…) CPK i walka o tort cargo, pasażerski, jest kluczowa, abyśmy jako Polska weszli do rzędu najbogatszych krajów Europy
— zaznaczył Czarnecki.
Gra toczy się o to, aby przejąć te towary, które obecnie są wywożone z Polski na tirach, żeby być obsłużone przez zagraniczny huby lotnicze. (…) 18 proc. towarów z Polski transportowanych drogą lotniczą jest transportowanych przez polski lotniska. Cała reszta jest wywożona do zagranicznych lotnisk. (…) Lotnisko Chopina jest w stanie obsłużyć 200 tys. ton rocznie. Dla porównania lotnisko we Frankfurcie obsługuje towary sięgające 2 mln ton. To jest dziesięciokrotnie wyższa skala. Na tym polega wyścig konkurencyjny
— tłumaczył Wild.
To są pieniądze, które same do nas przyjdą. Tylko ślepy by ich nie wziął. Jeśli my boimy się budować inwestycji tej skali i nie chcemy przyjąć tych pieniędzy, to tylko sami się skazujemy, żeby być w ogonie
— mówił Czarnecki.
Wild zwrócił uwagę na to, że obecne władze opóźniają realizację CPK.
CPK jako inwestycja nie powinien być traktowany jak – z całym szacunkiem – kolejne centrum handlowe, w którego sprawie pozwolenie na budowę wydaje się przez rok czy półtora roku, dlatego że wszyscy mają czas, tylko wokół CPK powinna ogniskować się sprawczość naszego państwa. (…) Chodzi o to, aby bez zbędnej zwłoki ta inwestycja była realizowana. To jest coś o 180 stopni przeciwnego do tego, co obserwujemy od wielu miesięcy, gdzie wydaje się, że urasta do rangi symbolu sytuacja, kiedy uzupełnienie jakiejś mapy, która tak naprawdę stanowiła tylko alibi, aby nie wydać decyzji administracyjnej kluczowej w procesie trwała najpierw 90 dni, a potem kolejne 30 dni. Te 120 dni o które został wydłużony cykl wydawania decyzji to są wymierne miliony, które nie wpływają do polskiego budżetu i powinniśmy o tym pamiętać
— podkreślił były prezes CPK.
tkwl/Telewizja wPolsce24
CZYTAJ TAKŻE:
— To dlatego PKP Cargo trzeba „opiłować”? Lufthansa przejmuje polski rynek frachtowy i chce wywozić cargo własnym samolotem
— Niemieckie cargo. Są szczegóły inwestycji Lufthansy we Frankfurcie. Nagle też odezwał się… pełnomocnik Lasek. „Pan tak na poważnie?”
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS