A A+ A++

Agnieszka Trzaskalska oraz Anna Wilga-Szczepanik zostały w piątek powołane przez walne zgromadzenie PLL LOT do rady nadzorczej spółki – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, od środy nadzorujące przewoźnika. To kolejna zmiana we władzach państwowej spółki, po tym jak we wtorek odwołano ze stanowiska prezesa Michała Fijoła, motywując to wynikami postępowań audytowych. Minister aktywów Jakub Jaworowski ocenił, że sprawa jest “bulwersująca” i zadeklarował, że będzie współpracował z ministrem infrastruktury w celu jej wyjaśnienia. W czwartek z kolei minister infrastruktury Dariusz Klimczak oświadczył, że prawnicy przeanalizują, czy doszło do skutecznego odwołania prezesa LOT-u.


Zobacz wideo

– Formalnie wydaje się, że prezesem LOT-u ciągle pozostaje prezes Michał Fijoł, choć tak naprawdę w tej chwili LOT-em nie rządzi nikt. Zarząd jest – zgodnie z informacjami na stronie internetowej spółki – jednoosobowy – skomentował w TOK FM Dominik Sipiński z Polityki Insight.

Jak od razu dodał, przez ten tydzień miało miejsce tak wiele zmian w PLL LOT, że na dalszy plan zepchnęły one jakiekolwiek bieżące zarządzanie spółką. – A już na pewno kwestie strategiczne – podkreślił w rozmowie z Filipem Kekuszem.

To nie wszystko, co mamy dla Ciebie w TOK FM Premium. Spróbuj, posłuchaj i skorzystaj ze specjalnej oferty. Wejdź tutaj, by znaleźć szczegóły >>

“Bez powodów merytorycznych”

Zdaniem gościa TOK FM przyczyną zmian w PLL LOT nie są jednak pieniądze, a przede wszystkim polityka. Przy czym chodzi nie tylko o tarcia wewnątrz koalicji, ale także częściowo te wewnątrz Polski 2050. 

Tym bardziej, jak zastrzegł Dominik Sipiński, że nawet wśród przeciwników Michała Fijoła nie ma “silnego przekonania, że on jest złym prezesem czy spółka jest w złym stanie”. – Nie ma merytorycznych powodów do tego, żeby go odwoływać, a już na pewno nie ma powodów do tak jednoznacznej, ostrej krytyki. Wiadomo, zawsze może być lepiej. Co nie zmienia faktu, że Michał Fijoł jest bardzo dobrze oceniany, a sama spółka w bardzo dobrej sytuacji, jak na bardzo trudne warunki geopolityczne i rynkowe – podkreślił. 

“Dwie różne polityki”

– Czy te kilka dni przypadkiem nie przełoży się na to, że sytuacja spółki gwałtownie się jednak pogorszy? – dopytywał prowadzący. 

– Nie poszedłbym tak daleko – odpowiedział krótko Dominik Sipiński. 

Choć od razu też zastrzegł, że to jednak  bardzo trudny sygnał dla rynku. Tym bardziej że PLL LOT negocjuje teraz zakup samolotów  – w grze są europejski Airbus i brazylijski Embraer. Obie firmy, jak podkreślił, mają bardzo duże doświadczenie w negocjacjach ze spółkami państwowymi.  – Wiadomo jednak, że w tej chwili nikt żadnych umów nie podpisze, chociażby dlatego, że tak naprawdę nie do końca wiadomo, kto by te umowy miał podpisywać – mówił. 

Dodatkowo, jak wskazał, w grę wchodzą leasingi długoterminowe, które w dużym stopniu opierają się na zaufaniu. A mówimy tutaj, jak zapewnił, o kontraktach, które są warte łącznie miliardy dolarów. 

– Dlatego nawet niewielkie osłabienie zaufania do LOT-u u może wpływać na warunki, jakie ten będzie w stanie wynegocjować – podkreślił. 

Inna rzecz, jak też zastrzegł ekspert Polityki Insight, że negatywnie wpłynie to także na wizerunek samej firmy.

– Obniży zaufanie nawet w mniejszym stopniu do LOT-u jako spółki, a w większym – do interakcji między państwem a LOT-em. Ta w przypadku spółek państwowych jest bardzo ważna i nie da się od tego uciec –  niezależnie od tego, jaka partia akurat by nie rządziła. W tej chwili powstało więc wrażenie, że polityki nadzorczej nie ma. Albo, że tak naprawdę są dwie różne polityki i nie wiadomo, która teraz dominuje i jak  przekłada się to na strategię LOT-u w perspektywie długoterminowej – skwitował w TOK FM.

Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,3 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMonitor Polski z 29 listopada 2024 r. (poz. 996-1002)
Następny artykułDziennik Ustaw z 29 listopada 2024 r. (poz. 1751-1760)