Nieco ponad dwa tygodnie mają mieszkańcy Starachowic na dostosowanie się do tzw. uchwały krajobrazowej, zwanej także uchwałą reklamową. Póki co można odnieść wrażenie, że starachowiczanie czekają do ostatniej chwili, ponieważ nie widać zmian w tym zakresie w przestrzeni miejskiej, poza tymi, które poczynił Urząd Miejski, zdejmując ze swoich ogrodzeń banery.
Przypomnijmy, że w 2019 roku radni Rady Miejskiej uchwalili przepisy w ramach tzw. ustawy krajobrazowej. Mieszkańcy Starachowic mają czas do 6 stycznia 2021 roku na dostosowanie się do lokalnych zasad w sprawie sytuowania reklam. To, że z ogrodzeń mają zniknąć banery reklamowe, to nie wszystko. Uchwała krajobrazowa reguluje m.in. to jakiej wielkości mają być szyldy reklamowe, ile szyldów może mieć dana firma. Rzecz dotyczy nie tylko właścicieli firm, ale również prywatnych budynków, na których umieszczane są tablice reklamowe. Gro z nich musi zniknąć.
Właściciele firm, mieszkańcy mogą zapoznać się z treścią uchwały reklamowej, która jest zamieszczona na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Starachowicach www.bip.um.starachowice.pl w Zakładce Urbanistyka i Planowanie Przestrzenne – Uchwała reklamowa, poprzez kontakt mailowy: [email protected] lub telefoniczny: 41 273 82 15 lub 41 273 82 11.
Na łamach portalu publikowaliśmy artykuł z przykładowymi zdjęciami reklam z terenu miasta wraz z wyjaśnieniem magistratu co do legalności poszczególnych afiszy. Czytaj więcej [kliknij].
Kary finansowe
– Właściciele terenów i obiektów, na których będą zlokalizowane reklamy, które nie spełniają wymogów tzw. uchwały reklamowej otrzymają wezwania do ich usunięcia. Jeżeli w wyznaczonym terminie reklamy nie zostaną usunięte niestety będziemy zmuszeni naliczyć, określone w ustawie, kary finansowe. Wysokość i sposób naliczania kar definiują dwie ustawy tj: Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych – mówi w rozmowie z portalem rzecznik Urzędu Miejskiego Iwona Tamiołło.
Rada Miejska w Starachowicach nie określiła wysokości stawek części zmiennej i stałej opłaty reklamowej, podstawą do naliczenia kar będą stawki zawarte w art. 19 Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, czyli:
– stawka części stałej opłaty reklamowej 2,59 zł dziennie,
– stawka części zmiennej opłaty reklamowej 0,23 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie.
– Apelujemy do właścicieli nieruchomości, na których zlokalizowane są urządzenia reklamowe o zapoznanie się z treścią uchwały reklamowej oraz, w razie konieczności, dostosowanie ich do jej zapisów – dodaje rzeczniczka magistratu.
Reklama
Zgodnie z przepisami Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, art. 37d:
1.
Podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami uchwały, o której mowa w art. 37a uchwała w sprawie sytuowania obiektów małej architektury i reklam ust. 1, podlega karze pieniężnej.
2.
Jeżeli nie jest możliwe ustalenie podmiotu, o którym mowa w ust. 1, karę pieniężną wymierza się odpowiednio właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub posiadaczowi samoistnemu nieruchomości lub obiektu budowlanego, na których umieszczono tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe.
3.
Karę pieniężną wymierza, w drodze decyzji, wójt (burmistrz, prezydent miasta).
4.
Karę pieniężną wymierza się od dnia, w którym organ wszczął postępowanie w sprawie, do dnia dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego do przepisów, o których mowa w ust. 1, albo usunięcia tablicy lub urządzenia.
5.
W przypadku, gdy w dniu wydania decyzji, o której mowa w ust. 3, tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe nie są zgodne z przepisami, o których mowa w ust. 1, w decyzji tej określa się:
1)
wysokość kary pieniężnej za okres od dnia wszczęcia postępowania w sprawie do dnia wydania decyzji, oraz
2)
obowiązek dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego do przepisów, o których mowa w ust. 1, albo usunięcia tablicy lub urządzenia.
6.
Decyzja, o której mowa w ust. 5, podlega natychmiastowemu wykonaniu w części dotyczącej obowiązku, o którym mowa w ust. 5 pkt 2.
7.
Po wykonaniu obowiązku, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, organ określa, w drodze decyzji, wysokość kary pieniężnej za okres od dnia wydania decyzji, o której mowa w ust. 5, odpowiednio do dnia dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego do przepisów, o których mowa w ust. 1, albo usunięcia tablicy lub urządzenia.
8.
Wysokość kary pieniężnej ustala się jako iloczyn pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącej ekspozycji reklamy, wyrażonej w metrach kwadratowych oraz 40-krotności uchwalonej przez radę gminy stawki części zmiennej opłaty reklamowej, o której mowa w art. 17a opłata reklamowa ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170), powiększony o 40-krotność uchwalonej przez radę gminy stawki części stałej tej opłaty, za każdy dzień niezgodności tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego z przepisami, o których mowa w ust. 1.
9.
Jeżeli rada gminy nie określiła wysokości stawek opłaty reklamowej, o których mowa w ust. 1, wysokość kary pieniężnej ustala się jako iloczyn pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącej ekspozycji reklamy, wyrażonej w metrach kwadratowych oraz 40-krotności maksymalnej stawki części zmiennej opłaty reklamowej, o której mowa w art. 19 stawki opłat lokalnych, zasady ich poboru i płatności pkt 1 lit. h ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, powiększony o 40-krotność maksymalnej stawki części stałej opłaty reklamowej, o której mowa w art. 19 stawki opłat lokalnych, zasady ich poboru i płatności pkt 1 lit. g tej ustawy, za każdy dzień niezgodności tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego z przepisami, o których mowa w ust. 1.
10.
Jeśli kształt urządzenia reklamowego uniemożliwia wyznaczenie pola powierzchni służącej ekspozycji reklamy, o którym mowa w ust. 8 lub 9, wysokość kary pieniężnej zależy od pola powierzchni bocznej prostopadłościanu opisanego na urządzeniu reklamowym.
11.
Kara pieniężna stanowi dochód gminy.
Dodane: 21.12.20
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS