Regularnie używany smar do łańcucha wraz z regularną kontrolą naciągu pozwolą znacznie przedłużyć życie zestawu napędowego motocykla. A to przekłada się na całkiem realne oszczędności (dochodzące nawet do kilkuset złotych).
Od lat trwa dyskusja na temat sposobów smarowania łańcucha. Generalnie spraDo tej pory część motocyklistów wybierała spreje zawierające tłusty smar. Efekt? Uświniona felga, wahacz, zadupek oraz ciuchy. A w zamian otrzymywali dużą skuteczność smarowania, jak najlepszą ochronę łańcucha przed korozją, możliwie jak najdłuższe odstępy między smarowaniami i dobrą widoczność smaru na łańcuchu.
Spreje Dry Lube wcale nie są suche. Drobinki środka smarnego są rozpuszczone w płynnej bazie, która szybko odparowuje z powierzchni łańcucha, zostawiając cienką warstwę ochronną.
Do niedawna tłuste smary pod względem jakości były daleko z przodu, suche nie mogły się z nimi równać. Mimo to niektórzy wybierali te oznaczone „Dry Lube”. Dla nich bardziej liczył się wygląd czystego łańcucha. Ci motocykliści najczęściej jeździli mało, często unikając deszczu i nie przeszkadzały im krótkie odstępy między smarowaniami łańcucha wynoszące 500 zamiast 800–1000 km.
Nasz test dowodzi, że współczesne smary do łańcuchów typu Dry Lube mają niewiele wspólnego z produktami sprzed dekady. Jak to możliwe? Z jednej strony jest to spowodowane rozwojem technologicznym. Z drugiej strony chemicy, pod wpływem presji użytkowników, wytężyli mózgownice, by opracować nowe receptury, które miały pogodzić wodę i ogień. Suche spreje do łańcucha mocno się poprawiły, a w niektórych przypadkach nawet przegoniły tłustą konkurencję.
Zauważysz to na przykład w kryterium „Oddziaływanie na inne materiały”. Mianowicie w celu ustabilizowania składu wyjątkowo dobrze smarujących suchych sprejów, w niektórych recepturach jako rozpuszczalniki stosuje się „klasyczne” węglowodory. Pozwala to uzyskać bardzo dobre właściwości smarne, ale bardzo szkodzi takim tworzywom jak ABS. Teoretycznie (i w próbach laboratoryjnych) może to doprowadzić do pękania materiału. Czy to problem? Nie, bo nielakierowany i nieuszlachetniony innymi dodatkami ABS w motocyklach występuje sporadycznie. Dlaczego? Bo w „stanie surowym” nie jest on odporny również na działanie promieni UV. Trzeba było zatem zapewnić ochronę i przed jednym, i przed drugim.
Jeśli uważasz, że tylko tłuste smary wybierz zwycięzcę tego testu. Jeśli jednak wolisz smary Dry Lube, nie będziesz zawiedziony. Jakość tych środków też jest bardzo wysoka.
Sprej sprejowi nierówny. Po lewej metalowa rolka po działaniu najlepszego smaru w teście, po prawej – najgorszego. |
Zobacz również: Dlaczego regularna wymiana oleju w silniku jest koniecznością?
Jak poprawnie smarować łańcuch w motocyklu |
Żaden sprej nie zda się na wiele, jeśli podczas smarowania popełnisz błąd/błędy. Każdy smar działa tylko wtedy, gdy dostanie się w odpowiednie miejsce i tam pozostanie. 5 zasad prawidłowego smarowania łańcucha w motocyklu. 1. Umyj łańcuch przed smarowaniem.Czy lakierujesz zardzewiałą blachę albo kładziesz tapetę na zakurzoną ścianę? Oczywiście nie! Podobnie jest ze smarowaniem łańcucha. Psikanie smarem po brudnym łańcuchu powoduje, że środek smarny nie ma szans dostać się tam, gdzie powinien, czyli między ogniwa. Co więcej – brud jest kiepskim podkładem pod warstwę smaru. 2. Do mycia nie używaj myjek ciśnieniowych, ani benzynyW tym przypadku nie stosuj benzyny, ropy czy agresywnych środków chemicznych (np. tych, które stosuje się do mycia TIR-ów), działają one z finezją kija bejsbolowego. Niektóre łańcuchy O-ring lub X-ring reagują na nie wręcz alergicznie, co polega na tym, że uszczelniacze między ogniwami pęcznieją lub tracą elastyczność, a w efekcie prowadzi to do ich szybszego zużycia/uszkodzenia/awarii (niepotrzebne skreślić). Uprzedzając pytanie: nie, łańcuch się nie zerwie. Lepszym pomysłem jest użycie specjalnego środka do czyszczenia łańcucha, co jest o tyle łatwe, że prawie wszyscy producenci motocyklowej chemii mają taki w ofercie. Podczas czyszczenia zajrzyj za obie zębatki, bo brud lubi się gromadzić właśnie tam. Jeśli tego zaniedbasz, po kilku latach nieczyszczenia powstanie tam imponująca warstwa starego smaru zmieszanego z piachem. Jeśli chcesz się przerzucić się ze spreju tłustego na suchy, powinieneś czyszczenie potraktować wyjątkowo poważnie. Produkty Dry Lube działają dobrze tylko na odtłuszczonym i wyczyszczonym łańcuchu. 3. Smaruj co 500 km i po każdym deszczuW zależności od warunków pogodowych w czasie jazdy łańcuch powinieneś smarować co 300–500 km. Pierwszą czynnością musi być porządne jego wyczyszczenie. Nie ma tu miejsca na bylejakość, bo od tego zależy efekt końcowy. Dobrze jest go posmarować zaraz po zakończonej jeździe – wyższa temperatura ułatwia smarowi penetrację. 4. Smaruj każde ogniwoPodczas smarowania postaraj się, by smar trafił w odpowiednie miejsca: przede wszystkim smaruj wewnętrzną część łańcucha, a konkretnie miejsca pomiędzy tulejką a płytką ogniwa. Łańcuch powinieneś spryskać smarem dwa razy. Smarowanie zewnętrznej części łańcucha przy odpalonym silniku, wbitej jedynce i kręcącym się tylnym kole jest po pierwsze niebezpieczne (można stracić palce), a po drugie nie przynosi oczekiwanych efektów. 5. Po smarowaniu odczekaj 20 minutPo smarowaniu zostaw motocykl w spokoju na około 20-30 minut. Co dzieje się podczas jazdy ze smarem, który nie zdążył wyschnąć? Tu kłania się fizyka. Siła odśrodkowa zrzuci go z ogniw i tulejek łańcucha, chlapiąc na wahacz, owiewki, buty i nogawki twoich spodni. Ostatnia rada. Podczas smarowania łańcucha zasłoń koło i oponę kawałkiem tektury. Unikniesz w ten sposób czyszczenia ich elementów z tłustego smaru. Jeśli jesteś gadżeciarzem, kup prostą nakładkę na butelkę spreju – S100 Sauber Sepp. |
Najczęstszy błąd to smarowanie zewnętrznej strony łańcucha. Zgodnie ze sztuką robi się to od strony wewnętrznej, powoli obracając kołem. |
Zobacz również: jak poprawnie naciągnąć łańcuch w motocyklu
Test smarów do łańcucha – który smar najmniej brudzi? |
||
Nikt nie lubi czyścić felgi, wahacza, owiewek czy też ubrania pochlapanego smarem do łańcucha. Z tego powodu sprawdziliśmy w jakim stopniu każdy z 13 smarów trzyma się powierzchni.
W tym doświadczeniu smar w spreju był natryskiwany na aluminiową płytkę (Ø 12 cm), tak by utworzył na niej cienką i równą warstwę. Po odparowaniu (1 godz.) płytka trafiała do wirówki, która przez 15 minut obracała się z prędkością 1650 obr/min. Płytka była 3 razy ważona: czysta, po pokryciu smarem i odparowaniu oraz po odwirowaniu. Znając te 3 parametry można obliczyć procent odrzuconego smaru. Wynik był średnią z dwóch prób. W 9 z 13 produktów nie stwierdziliśmy najmniejszej utraty smaru. |
||
Średnia wartość utraconego smaru (%) | Punkty (maks. 20) |
|
Caramba | 0 | 20 |
Castrol | 2 | 19 |
Liqui Moly | 22 | 10 |
Motorex | 47 | 5 |
Motul | 0 | 20 |
PDL | 0 | 20 |
Procycle Weiß | 0 | 20 |
Procycle Dry Lube | 0 | 20 |
Racing Dynamic Weiß | 0 | 20 |
Racing Dynamic Dry Lube | 0 | 20 |
S100 Weißes Kettenspray 2.0 | 13 | 15 |
S100 Dry Lube Kettenspray | 0 | 20 |
WD-40 | 0 | 20 |
Test smarów do łańcucha – podatność na zabrudzenie |
||
Spreje były natryskiwane na stalowe rolki, a następnie suszone przez godzinę. Potem były one kładzione bez docisku na kwarcowy piasek umieszczony w pojemniku stojącym na wadze. Po zdjęciu blaszki pojemnik był ponownie ważony, co pozwalało określić, ile piasku przykleiło się do rolki.
Próbę przeprowadziliśmy dwa razy, obliczając w ten sposób średnią. W tym teście z dobrej strony zaprezentowały się przede wszystkim produkty Dry Lube; w przypadku spreju Racing Dynamic prawie nic się nie przyczepiło. |
||
Średnia wartość przyklejonego piasku (g) | Punkty (maks. 10) |
|
Caramba | 0,23 | 7 |
Castrol | 0,21 | 7 |
Liqui Moly | 0,27 | 7 |
Motorex | 0,57 | 4 |
Motul | 0,16 | 8 |
PDL | 0,20 | 7 |
Procycle Weiß | 0,21 | 7 |
Procycle Dry Lube | 0,19 | 8 |
Racing Dynamic Weiß | 0,22 | 7 |
Racing Dynamic Dry Lube | 0,03 | 10 |
S100 Weißes Kettenspray 2.0 | 0,32 | 6 |
S100 Dry Lube Kettenspray | 0,19 | 8 |
WD-40 | 0,20 | 7 |
Zobacz również: Wybierasz się na wakacje? Jazda z bagażem – podpowiadamy o co w tym chodzi.
Test smarów do łańcucha – właściwości penetrujące |
||
W tym teście dwie szklane płytki leżały jedna na drugiej. Dolna płytka była nieco dłuższa. Wzdłuż krawędzi natryskiwany był sprej do łańcucha. W ciągu 15 minut miał się on przedostać jak najgłębiej pomiędzy płytki. Następnie mierzona była powierzchnia po jakiej się rozlał. Wartość powyżej 300 cm2 gwarantowała komplet punktów. |
||
Spenetrowana powierzchnia (cm2) | Punkty (maks. 5) |
|
Caramba | 408 | 5 |
Castrol | 441 | 5 |
Liqui Moly | 264 | 4 |
Motorex | 116 | 2 |
Motul | 472 | 5 |
PDL | 687 | 5 |
Procycle Weiß | 282 | 4 |
Procycle Dry Lube | 768 | 5 |
Racing Dynamic Weiß | 352 | 5 |
Racing Dynamic Dry Lube | 554 | 5 |
S100 Weißes Kettenspray 2.0 | 449 | 5 |
S100 Dry Lube Kettenspray | 594 | 5 |
WD-40 | 318 | 5 |
Test smarów do łańcucha – ochrona przed korozją |
||
Spreje do łańcuchów były natryskiwane na próbki (blacha stalowa DC04 B) i miały godzinę na odparowanie. Po tym czasie blaszki lądowały w zlewkach z 5-procentowym roztworem chlorku sodu. Na 24 godziny szklane naczynka wędrowały do mieszalnika. Następnie próbki były wyjmowane z roztworu, a skorodowane powierzchnie oceniane. Obliczaliśmy udział skorodowanych powierzchni do powierzchni całkowitej. W tym teście swoje słabe punkty okazały głównie produkty Dry Lube. | ||
Średni udział skorodowanej powierzchni | Punkty (maks. 10) |
|
Caramba | 1 | 10 |
Castrol | 1 | 10 |
Liqui Moly | 2 | 10 |
Motorex | 1 | 10 |
Motul | 55 | 2 |
PDL | 23 | 5 |
Procycle Weiß | <1 | 10 |
Procycle Dry Lube | 23 | 5 |
Racing Dynamic Weiß | 1 | 10 |
Racing Dynamic Dry Lube | 83 | 1 |
S100 Weißes Kettenspray 2.0 | 3 | 9 |
S100 Dry Lube Kettenspray | 10 | 7 |
WD-40 | 70 | 2 |
Zobacz również: jak szybko i bezproblemowo wymienić zestaw napędowy w motocyklu. Instrukcja krok po kroku.
MotorexChain Lube Road Strong Dobra dozowalność, rozpylany strumień jest zbyt skoncentrowany, bardzo dobrze widoczny na łańcuchu; mało agresywne oddziaływanie na tworzywa |
|
WNIOSEKDobra efektywność smarowania, słaba przyczepność, podwyższona podatność na zabrudzenie, bardzo dobra ochrona przed korozją, umiarkowane właściwości penetrujące. |
|
NASZA OCENA |
MotulChain Lube Road+ C2+ Dobra dozowalność, wygodny strumień, stosunkowo duża gęstość rozpylania, bardzo dobrze widoczny na łańcuchu; mało agresywne oddziaływanie na tworzywa sztuczne |
|
WNIOSEKDostateczna efektywność, bardzo dobra przyczepność, mała skłonność do łapania brudu, niedostateczna ochrona przed korozją, bardzo dobre właściwości penetrujące. |
|
NASZA OCENA |
ProcycleWeißes Kettenspray Dobra dozowalność, praktyczny strumień rozpylania, słaba gęstość rozpylania, dobrze widoczny na łańcuchu, wystarczająca instrukcja obsługi (brakuje informacji, jak często stosować); mało agresywne oddziaływanie na inne materiały |
|
WNIOSEKW miarę dobra efektywność smarowania, bardzo dobra przyczepność, niewielka podatność na zabrudzenie, bardzo dobra ochrona przed korozją, dobre właściwości penetrujące. |
|
NASZA OCENA |
Test smarów do łańcucha – punktacja końcowa
|
||||||||||
efektywność smarowania | przyczepność do metalu | podatność na zabrudzenie | ochrona przed korozją | właściwości penetrujące | oddziaływanie na inne tworzywa | łatwość użycia | suma | nasza ocena | cena w zł/pojemność | |
Maks. liczba punktów | 40 | 20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 10 | 100 | ||
S100 Weißes Kettenspray 2.0 | 40 | 15 | 6 | 9 | 5 | 5 | 9 | 89 | ●●●●● | 59/400 |
Procycle Dry Lube Kettenspray | 38 | 20 | 8 | 5 | 5 | 1 | 8 | 85 | ●●●●● | 45/400 |
S100 Dry Lube Kettenspray | 35 | 20 | 8 | 7 | 5 | 1 | 9 | 85 | ●●●●● | 59/400 |
Castrol Chain Spray O-R | 30 | 19 | 7 | 10 | 5 | 4 | 7 | 82 | ●●●● | 31/400 |
Procycle Weißes Kettenspray | 29 | 20 | 7 | 10 | 4 | 4 | 8 | 82 | ●●●● | 58,90/750 |
Racing Dynamic Kettenspray biały | 27 | 20 | 7 | 10 | 5 | 4 | 8 | 81 | ●●●● | 37/400 |
Racing Dynamic Dry Lube Kettenspray | 35 | 20 | 10 | 1 | 5 | 4 | 5 | 80 | ●●●● | 47/400 |
WD-40 Specialist Motorbike Ketenspray | 27 | 20 | 7 | 2 | 5 | 4 | 9 | 74 | ●●●● | 31/400 |
Caramba Motorrad Ketten-Spray weiß | 21 | 20 | 7 | 10 | 5 | 5 | 5 | 73 | ●●●● | 35/300 |
Liqui Moly Ketten spray biały | 28 | 10 | 7 | 10 | 4 | 4 | 8 | 71 | ●●●● | 45/400 |
Motul Chain Lube Road+ C2+ | 20 | 20 | 8 | 2 | 5 | 4 | 8 | 67 | ●●● | 31/400 |
PDL Profi Dry Lube | 19 | 20 | 7 | 5 | 5 | 4 | 7 | 67 | ●●● | 73/400 |
Motorex Chain Lube Road Strong | 33 | 5 | 4 | 10 | 2 | 4 | 7 | 65 | ●●● | 50/500 |
Test smarów do łańcucha – podsumowanieZ tłuszczem czy bez? Na podium uplasowały się dwa produkty Dry Lube, co dowodzi, że współczesne smary tego typu są coraz lepsze. Jeśli nie jeździsz często i w deszczu oraz nie zależy ci na ponadprzeciętnej ochronie przeciw korozji, bez oporów sięgaj po produkty oznaczone Dry Lube. Zdecydowanym zwycięzcą jest jednak „tłusty” klasyk S100 Weißes Kettenspray 2.0. Pod względem skuteczności smarowania obecnie nie można nic więcej zrobić. A co do pozostałych uczestników testu, pomijając łatwość obsługi, wszystkimi można dobrze nasmarować łańcuch. |
||||||||||
* – 5 kropek (100–85 pkt) = bardzo dobry; 4 kropki (84–70 pkt) = dobry; 3 kropki (69–55 pkt) = dostateczny; |
Test smarów do łańcucha – tak testowaliśmy |
|
Ponieważ nie zawsze uważaliśmy na lekcjach chemii, o wsparcie w tym teście poprosiliśmy trzech specjalistów z zakresu chemii i mechaniki.
Zestaw produktów, które poddaliśmy testowi, skompletowaliśmy tak jak zawsze: wszystkie spreje pochodziły nie od producentów, lecz kupiliśmy je w zwyczajnych sklepach motocyklowych. W pierwszej części testu skorzystaliśmy ze sprawdzonej miejscówki: laboratorium badawczo-rozwojowego firmy Kärcher (jednego z najbardziej znanych producentów urządzeń czyszczących). Kierownik tego laboratorium i motocyklista z wypiekami na twarzy znęcał się nad próbkami pod kątem oddziaływania na inne materiały (nielakierowany ABS) i podatności na zabrudzenia. Następnie pojechaliśmy do Inglostadt, a konkretnie do doskonale wyposażonego laboratorium firmy Dr. O.K. Wack Chemie. Dzięki fachowości pracującego w nim inżyniera Thomasa Schustera, zapalonego motocyklisty, zyskaliśmy pewność, że wszystkie próby, które wchodziły w skład testu (przyczepność smaru, podatność na zabrudzenie, ochrona przed korozją, właściwości penetrujące, cechy użytkowe) zostały przeprowadzone obiektywnie i dały powtarzalne wyniki. Ostatnią część testu przeprowadziliśmy w centrum tribologii w Mannheim, gdzie naszymi sprejami zajęli się specjaliści od tribologii – nauki o tarciu, zużywaniu się i smarowaniu powierzchni ruchomych. Dlaczego trafiliśmy właśnie tam? Bo owo centrum dysponuje świetnym stanowiskiem pomiarowym do badań procesów tarcia i zużycia. Laboratoryjne warunki pozwoliły zyskać pewność co do wiarygodności wyników. |
|
Motocykl nie jest zbudowany wyłącznie ze stali i aluminium. W laboratorium sprawdzaliśmy, jak smary wpływają na tworzywa sztuczne. | Tribologia to brzmi dumnie! Na takim urządzeniu sprawdzaliśmy efektywność smarowania testowanych sprejów. |
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS