A A+ A++

Regularnie używany smar do łańcucha wraz z regularną kontrolą naciągu pozwolą znacznie przedłużyć życie zestawu napędowego motocykla. A to przekłada się na całkiem realne oszczędności (dochodzące nawet do kilkuset złotych).

Od lat trwa dyskusja na temat sposobów smarowania łańcucha. Generalnie spraDo tej pory część motocyklistów wybierała spreje zawierające tłusty smar. Efekt? Uświniona felga, wahacz, zadupek oraz ciuchy. A w zamian otrzymywali dużą skuteczność smarowania, jak najlepszą ochronę łańcucha przed korozją, możliwie jak najdłuższe odstępy między smarowaniami i dobrą widoczność smaru na łańcuchu.

Spreje Dry Lube wcale nie są suche. Drobinki środka smarnego są rozpuszczone w płynnej bazie, która szybko odparowuje z powierzchni łańcucha, zostawiając cienką warstwę ochronną.

Do niedawna tłuste smary pod względem jakości były daleko z przodu, suche nie mogły się z nimi równać. Mimo to niektórzy wybierali te oznaczone „Dry Lube”. Dla nich bardziej liczył się wygląd czystego łańcucha. Ci motocykliści najczęściej jeździli mało, często unikając deszczu i nie przeszkadzały im krótkie odstępy między smarowaniami łańcucha wynoszące 500 zamiast 800–1000 km.

Nasz test dowodzi, że współczesne smary do łańcuchów typu Dry Lube mają niewiele wspólnego z produktami sprzed dekady. Jak to możliwe? Z jednej strony jest to spowodowane rozwojem technologicznym. Z drugiej strony chemicy, pod wpływem presji użytkowników, wytężyli mózgownice, by opracować nowe receptury, które miały pogodzić wodę i ogień. Suche spreje do łańcucha mocno się poprawiły, a w niektórych przypadkach nawet przegoniły tłustą konkurencję.

Zauważysz to na przykład w kryterium „Oddziaływanie na inne materiały”. Mianowicie w celu ustabilizowania składu wyjątkowo dobrze smarujących suchych sprejów, w niektórych recepturach jako rozpuszczalniki stosuje się „klasyczne” węglowodory. Pozwala to uzyskać bardzo dobre właściwości smarne, ale bardzo szkodzi takim tworzywom jak ABS. Teoretycznie (i w próbach laboratoryjnych) może to doprowadzić do pękania materiału. Czy to problem? Nie, bo nielakierowany i nieuszlachetniony innymi dodatkami ABS w motocyklach występuje sporadycznie. Dlaczego? Bo w „stanie surowym” nie jest on odporny również na działanie promieni UV. Trzeba było zatem zapewnić ochronę i przed jednym, i przed drugim.
Jeśli uważasz, że tylko tłuste smary wybierz zwycięzcę tego testu. Jeśli jednak wolisz smary Dry Lube, nie będziesz zawiedziony. Jakość tych środków też jest bardzo wysoka.

Sprej sprejowi nierówny. Po lewej metalowa rolka po działaniu najlepszego smaru w teście, po prawej – najgorszego.

Zobacz również: Dlaczego regularna wymiana oleju w silniku jest koniecznością?

Jak poprawnie smarować łańcuch w motocyklu

Żaden sprej nie zda się na wiele, jeśli podczas smarowania popełnisz błąd/błędy. Każdy smar działa tylko wtedy, gdy dostanie się w odpowiednie miejsce i tam pozostanie. 5 zasad prawidłowego smarowania łańcucha w motocyklu.

1. Umyj łańcuch przed smarowaniem.

Czy lakierujesz zardzewiałą blachę albo kładziesz tapetę na zakurzoną ścianę? Oczywiście nie! Podobnie jest ze smarowaniem łańcucha. Psikanie smarem po brudnym łańcuchu powoduje, że środek smarny nie ma szans dostać się tam, gdzie powinien, czyli między ogniwa. Co więcej – brud jest kiepskim podkładem pod warstwę smaru.

2. Do mycia nie używaj myjek ciśnieniowych, ani benzyny

W tym przypadku nie stosuj benzyny, ropy czy agresywnych środków chemicznych (np. tych, które stosuje się do mycia TIR-ów), działają one z finezją kija bejsbolowego. Niektóre łańcuchy O-ring lub X-ring reagują na nie wręcz alergicznie, co polega na tym, że uszczelniacze między ogniwami pęcznieją lub tracą elastyczność, a w efekcie prowadzi to do ich szybszego zużycia/uszkodzenia/awarii (niepotrzebne skreślić). Uprzedzając pytanie: nie, łańcuch się nie zerwie.

Lepszym pomysłem jest użycie specjalnego środka do czyszczenia łańcucha, co jest o tyle łatwe, że prawie wszyscy producenci motocyklowej chemii mają taki w ofercie. Podczas czyszczenia zajrzyj za obie zębatki, bo brud lubi się gromadzić właśnie tam. Jeśli tego zaniedbasz, po kilku latach nieczyszczenia powstanie tam imponująca warstwa starego smaru zmieszanego z piachem. Jeśli chcesz się przerzucić się ze spreju tłustego na suchy, powinieneś czyszczenie potraktować wyjątkowo poważnie. Produkty Dry Lube działają dobrze tylko na odtłuszczonym i wyczyszczonym łańcuchu.

3. Smaruj co 500 km i po każdym deszczu

W zależności od warunków pogodowych w czasie jazdy łańcuch powinieneś smarować co 300–500 km. Pierwszą czynnością musi być porządne jego wyczyszczenie. Nie ma tu miejsca na bylejakość, bo od tego zależy efekt końcowy. Dobrze jest go posmarować zaraz po zakończonej jeździe – wyższa temperatura ułatwia smarowi penetrację.

4. Smaruj każde ogniwo

Podczas smarowania postaraj się, by smar trafił w odpowiednie miejsca: przede wszystkim smaruj wewnętrzną część łańcucha, a konkretnie miejsca pomiędzy tulejką a płytką ogniwa. Łańcuch powinieneś spryskać smarem dwa razy.

Smarowanie zewnętrznej części łańcucha przy odpalonym silniku, wbitej jedynce i kręcącym się tylnym kole jest po pierwsze niebezpieczne (można stracić palce), a po drugie nie przynosi oczekiwanych efektów.

5. Po smarowaniu odczekaj 20 minut

Po smarowaniu zostaw motocykl w spokoju na około 20-30 minut. Co dzieje się podczas jazdy ze smarem, który nie zdążył wyschnąć? Tu kłania się fizyka. Siła odśrodkowa zrzuci go z ogniw i tulejek łańcucha, chlapiąc na wahacz, owiewki, buty i nogawki twoich spodni.

Ostatnia rada. Podczas smarowania łańcucha zasłoń koło i oponę kawałkiem tektury. Unikniesz w ten sposób czyszczenia ich elementów z tłustego smaru. Jeśli jesteś gadżeciarzem, kup prostą nakładkę na butelkę spreju – S100 Sauber Sepp.

Najczęstszy błąd to smarowanie zewnętrznej strony łańcucha.
Zgodnie ze sztuką robi się to od strony wewnętrznej, powoli obracając kołem.

Zobacz również: jak poprawnie naciągnąć łańcuch w motocyklu

Test smarów do łańcucha – który smar najmniej brudzi?

Nikt nie lubi czyścić felgi, wahacza, owiewek czy też ubrania pochlapanego smarem do łańcucha. Z tego powodu sprawdziliśmy w jakim stopniu każdy z 13 smarów trzyma się powierzchni.

W tym doświadczeniu smar w spreju był natryskiwany na aluminiową płytkę (Ø 12 cm), tak by utworzył na niej cienką i równą warstwę. Po odparowaniu (1 godz.) płytka trafiała do wirówki, która przez 15 minut obracała się z prędkością 1650 obr/min. Płytka była 3 razy ważona: czysta, po pokryciu smarem i odparowaniu oraz po odwirowaniu. Znając te 3 parametry można obliczyć procent odrzuconego smaru. Wynik był średnią z dwóch prób. W 9 z 13 produktów nie stwierdziliśmy najmniejszej utraty smaru.

  Średnia wartość utraconego smaru (%) Punkty
(maks. 20)
Caramba  0  20
Castrol  2  19
Liqui Moly  22  10
Motorex  47   5
Motul  0  20
PDL  0  20
Procycle Weiß  0  20
Procycle Dry Lube  0  20
Racing Dynamic Weiß  0  20
Racing Dynamic Dry Lube  0  20
S100 Weißes Kettenspray 2.0  13  15
S100 Dry Lube Kettenspray  0  20
WD-40  0  20

Test smarów do łańcucha – podatność na zabrudzenie

Spreje były natryskiwane na stalowe rolki, a następnie suszone przez godzinę. Potem były one kładzione bez docisku na kwarcowy piasek umieszczony w pojemniku stojącym na wadze. Po zdjęciu blaszki pojemnik był ponownie ważony, co pozwalało określić, ile piasku przykleiło się do rolki.

Próbę przeprowadziliśmy dwa razy, obliczając w ten sposób średnią. W tym teście z dobrej strony zaprezentowały się przede wszystkim produkty Dry Lube; w przypadku spreju Racing Dynamic prawie nic się nie przyczepiło.

  Średnia wartość przyklejonego piasku (g) Punkty
(maks. 10)
Caramba  0,23   7
Castrol  0,21   7
Liqui Moly  0,27   7
Motorex  0,57   4
Motul  0,16   8
PDL  0,20   7
Procycle Weiß  0,21   7
Procycle Dry Lube  0,19   8
Racing Dynamic Weiß  0,22   7
Racing Dynamic Dry Lube  0,03  10
S100 Weißes Kettenspray 2.0  0,32   6
S100 Dry Lube Kettenspray  0,19   8
WD-40  0,20   7

Zobacz również: Wybierasz się na wakacje? Jazda z bagażem – podpowiadamy o co w tym chodzi.

Test smarów do łańcucha – właściwości penetrujące

W tym teście dwie szklane płytki leżały jedna na drugiej. Dolna płytka była nieco dłuższa. Wzdłuż krawędzi natryskiwany był sprej do łańcucha. W ciągu 15 minut miał się on przedostać jak najgłębiej pomiędzy płytki. Następnie mierzona była powierzchnia po jakiej się rozlał. Wartość powyżej 300 cm2 gwarantowała komplet punktów.

  Spenetrowana powierzchnia (cm2) Punkty
(maks. 5)
Caramba  408  5
Castrol  441  5
Liqui Moly  264  4
Motorex  116  2
Motul  472  5
PDL  687  5
Procycle Weiß  282  4
Procycle Dry Lube  768  5
Racing Dynamic Weiß  352  5
Racing Dynamic Dry Lube  554  5
S100 Weißes Kettenspray 2.0  449  5
S100 Dry Lube Kettenspray  594  5
WD-40  318  5

Test smarów do łańcucha – ochrona przed korozją

Spreje do łańcuchów były natryskiwane na próbki (blacha stalowa DC04 B) i miały godzinę na odparowanie. Po tym czasie blaszki lądowały w zlewkach z 5-procentowym roztworem chlorku sodu. Na 24 godziny szklane naczynka wędrowały do mieszalnika. Następnie próbki były wyjmowane z roztworu, a skorodowane powierzchnie oceniane. Obliczaliśmy udział skorodowanych powierzchni do powierzchni całkowitej. W tym teście swoje słabe punkty okazały głównie produkty Dry Lube.
  Średni udział skorodowanej powierzchni Punkty
(maks. 10)
Caramba  1  10
Castrol  1  10
Liqui Moly  2  10
Motorex  1  10
Motul  55   2
PDL  23   5
Procycle Weiß  <1  10
Procycle Dry Lube  23   5
Racing Dynamic Weiß  1  10
Racing Dynamic Dry Lube  83   1
S100 Weißes Kettenspray 2.0  3   9
S100 Dry Lube Kettenspray  10   7
WD-40  70   2

Zobacz również: jak szybko i bezproblemowo wymienić zestaw napędowy w motocyklu. Instrukcja krok po kroku.

Motorex

Chain Lube Road Strong
Gdzie kupić: www.jgsport.com.pl
Cena: 50 zł (500 ml)

Dobra dozowalność, rozpylany strumień jest zbyt skoncentrowany, bardzo dobrze widoczny na łańcuchu; mało agresywne oddziaływanie na tworzywa

WNIOSEK

Dobra efektywność smarowania, słaba przyczepność, podwyższona podatność na zabrudzenie, bardzo dobra ochrona przed korozją, umiarkowane właściwości penetrujące.

NASZA OCENA  minus  minus  minus

Motul

Chain Lube Road+ C2+
Gdzie kupić: motul.com
Cena: 31 zł (400 ml)

Dobra dozowalność, wygodny strumień, stosunkowo duża gęstość rozpylania, bardzo dobrze widoczny na łańcuchu; mało agresywne oddziaływanie na tworzywa sztuczne

WNIOSEK

Dostateczna efektywność, bardzo dobra przyczepność, mała skłonność do łapania brudu, niedostateczna ochrona przed korozją, bardzo dobre właściwości penetrujące.

NASZA OCENA  minus  minus  minus

Procycle

Weißes Kettenspray
Gdzie kupić: moto-akcesoria.pl
Cena: 58,90 zł (750 ml)

Dobra dozowalność, praktyczny strumień rozpylania, słaba gęstość rozpylania, dobrze widoczny na łańcuchu, wystarczająca instrukcja obsługi (brakuje informacji, jak często stosować); mało agresywne oddziaływanie na inne materiały

WNIOSEK

W miarę dobra efektywność smarowania, bardzo dobra przyczepność, niewielka podatność na zabrudzenie, bardzo dobra ochrona przed korozją, dobre właściwości penetrujące.

NASZA OCENA  minus  minus  minus  minus 

Test smarów do łańcucha – punktacja końcowa

         
  efektywność smarowania przyczepność do metalu podatność na zabrudzenie ochrona przed korozją właściwości penetrujące oddziaływanie na inne tworzywa łatwość użycia suma nasza ocena cena w zł/pojemność
Maks. liczba punktów 40 20 10 10 5 5 10 100    
S100 Weißes Kettenspray 2.0 40 15  6  9 5 5  9 89 ●●●●● 59/400
Procycle Dry Lube Kettenspray 38 20  8  5 5 1  8 85 ●●●●● 45/400
S100 Dry Lube Kettenspray 35 20  8  7 5 1  9 85 ●●●●● 59/400
Castrol Chain Spray O-R 30 19  7 10 5 4  7 82 ●●●● 31/400
Procycle Weißes Kettenspray 29 20  7 10 4 4  8 82 ●●●● 58,90/750
Racing Dynamic Kettenspray biały 27 20  7 10 5 4  8 81 ●●●● 37/400
Racing Dynamic Dry Lube Kettenspray 35 20 10  1 5 4  5 80 ●●●● 47/400
WD-40 Specialist Motorbike Ketenspray 27 20  7  2 5 4  9 74 ●●●● 31/400
Caramba Motorrad Ketten-Spray weiß 21 20  7 10 5 5  5 73 ●●●● 35/300
Liqui Moly Ketten spray biały 28 10  7 10 4 4  8 71 ●●●● 45/400
Motul Chain Lube Road+ C2+ 20 20  8  2 5 4  8 67 ●●● 31/400
PDL Profi Dry Lube 19 20 7 5 5 4 7 67 ●●● 73/400
Motorex Chain Lube Road Strong 33  5 4 10 2 4 7 65 ●●● 50/500

Test smarów do łańcucha – podsumowanie

Z tłuszczem czy bez? Na podium uplasowały się dwa produkty Dry Lube, co dowodzi, że współczesne smary tego typu są coraz lepsze. Jeśli nie jeździsz często i w deszczu oraz nie zależy ci na ponadprzeciętnej ochronie przeciw korozji, bez oporów sięgaj po produkty oznaczone Dry Lube. Zdecydowanym zwycięzcą jest jednak „tłusty” klasyk S100 Weißes Kettenspray 2.0. Pod względem skuteczności smarowania obecnie nie można nic więcej zrobić. A co do pozostałych uczestników testu, pomijając łatwość obsługi, wszystkimi można dobrze nasmarować łańcuch.

* – 5 kropek (100–85 pkt) = bardzo dobry; 4 kropki (84–70 pkt) = dobry; 3 kropki (69–55 pkt) = dostateczny;
2 kropki (54–40 pkt) = ostatecznie; 1 Kropka (39 i mniej pkt) = nie!

Test smarów do łańcucha – tak testowaliśmy

Ponieważ nie zawsze uważaliśmy na lekcjach chemii, o wsparcie w tym teście poprosiliśmy trzech specjalistów z zakresu chemii i mechaniki.

Zestaw produktów, które poddaliśmy testowi, skompletowaliśmy tak jak zawsze: wszystkie spreje pochodziły nie od producentów, lecz kupiliśmy je w zwyczajnych sklepach motocyklowych. W pierwszej części testu skorzystaliśmy ze sprawdzonej miejscówki: laboratorium badawczo-rozwojowego firmy Kärcher (jednego z najbardziej znanych producentów urządzeń czyszczących). Kierownik tego laboratorium i motocyklista z wypiekami na twarzy znęcał się nad próbkami pod kątem oddziaływania na inne materiały (nielakierowany ABS) i podatności na zabrudzenia.

Następnie pojechaliśmy do Inglostadt, a konkretnie do doskonale wyposażonego laboratorium firmy Dr. O.K. Wack Chemie. Dzięki fachowości pracującego w nim inżyniera Thomasa ­Schustera, zapalonego motocyklisty, zyskaliśmy pewność, że wszystkie próby, które wchodziły w skład testu (przyczepność smaru, podatność na zabrudzenie, ochrona przed korozją, właściwości penetrujące, cechy użytkowe) zostały przeprowadzone obiektywnie i dały powtarzalne wyniki.

Ostatnią część testu przeprowadziliśmy w centrum tribologii w Mannheim, gdzie naszymi sprejami zajęli się specjaliści od tribologii – nauki o tarciu, zużywaniu się i smarowaniu powierzchni ruchomych. Dlaczego trafiliśmy właśnie tam? Bo owo centrum dysponuje świetnym stanowiskiem pomiarowym do badań procesów tarcia i zużycia. Laboratoryjne warunki pozwoliły zyskać pewność co do wiarygodności wyników.

Motocykl nie jest zbudowany wyłącznie ze stali i aluminium. W laboratorium sprawdzaliśmy, jak smary wpływają na tworzywa sztuczne. Tribologia to brzmi dumnie! Na takim urządzeniu sprawdzaliśmy efektywność smarowania testowanych sprejów.

zobacz galerię

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPobiegną wokół zamojskiej twierdzy
Następny artykuł100. Rocznica Bitwy Pod Komarowem – Święto Kawalerii Polskiej już niebawem