A A+ A++

Przyznamy się Wam, że test nowych sakw Thule planowaliśmy jeszcze zanim świat zatrzymał się w związku z koronawirusem. Od początku planowaliśmy sprawdzić je w kontekście miejskich zastosowań. Nawet w najbardziej wybujałych scenariuszach sci-fi nie przewidzielibyśmy, jak mocno rzeczywistość zmieni się od początku roku 2020. Złożyło się tak, a nieinaczej – w “covidowej” rzeczywistości rower stał się jednym z najbardziej bezpiecznych i higienicznych środków transportu, a w dobie znacznego ograniczenia zagranicznych podróży wielu z nas dostrzegło w dwóch kółkach turystyczny potencjał i szansę na uratowanie wakacyjnych przygód. Właśnie w przedbiegach lata 2020, które nie ma co ukrywać, będzie inne niż te poprzednie, w nasze ręce trafiła cała seria nowych sakw szwedzkiego producenta. W zestawie Thule przesłało nam też uniwersalny bagażnik – Tour Rack, który zaprojektowany został do montażu w bardzo zróżnicowanych konstrukcjach bez otworów na montaż stałego bagażnika.

Thule pewnie większości z Was kojarzy się z tematem przewozu rowerów samochodem – i faktycznie Szwedzi w tym temacie uchodzą za specjalistów oraz rynkowych liderów bezpieczeństwa czy ergonomii. Jeśli jesteście rodzicami, to całkiem prawdopodobne, że spotkaliście się też z przyczepkami lub fotelikami rowerowymi z logo Thule. Jasno widać więc, że Szwedzi skupiają się na szeroko pojętym transporcie związanym z aktywnością fizyczną. Powyższe potwierdzają też premierowe produkty wprowadzane w ostatnich latach – seria plecaków z bukłakami do MTB, plecaki do jazdy w mieście czy torba podróżna zaprojektowana specjalnie z myślą o kolarskim ekwipunku (RoundTrip Bike).

Zobacz też:

 

W arsenale Szwedów nie mogło zatem zabraknąć sakw rowerowych – obecne one są u Thule od lat, jednak podlegają stopniowej ewolucji. Thule chyba wyczuło, że lato 2020 może stać pod znakiem długodystansowych, sakwiarskich przygód oraz przesiadki z komunikacji miejskiej na rower i przygotowało nowe modele sakw z serii Shield. Powyższe sakwy cechują bliźniacze rozwiązania konstrukcyjne, natomiast wybierać możemy spośród kilku dostępnych kolorów i pojemności – my bliżej poznaliśmy zestaw sakw 25-litrowych oraz 13-litrowych, a także pojedynczą sakwę o pojemności 17 litrów

 

Tour Rack – bagażnik dla każdego roweru?

Zanim powiemy sobie więcej o samych sakwach, musimy przedstawić jeszcze cichego bohatera tego arykułu – jak wspomnieliśmy w paczce z torbami Thule przesłało nam też bagażnik Tour Rack. To ciekawy produkt, szczególnie biorąc pod uwagę fakt trwania bikepackingowo-gravelowego boomu. Przy okazji każdego testu gravela czy roweru klasyfikowanego jako “przygodowy” zawsze dużo uwagi poświecamy możliwościom przymocowania bagażnika stałego. Jeśli nie macie w Waszych rowerach otworów do przykręcenia bagażnika, to Tour Rack powinien rozwiązać problem większości z naszych czytelników. Powyższy model bazuje na opatentowanym stelażu Thule, do którego zamocowania nie potrzebujemy żadnych otworów montażowych w ramie. W praktyce znaczy to tyle, że Tour Rack dedykowany jest tak na przód roweru, jak i na jego tył. Mało tego – Thule chwali się, że Tour Racka zamontujemy do większości rowerów na rynku – MTB (łącznie z przymocowaniem bagażnika do widelca przedniego), szosy, przełajówki. Czego dusza zapragnie.

 
 

Mocowanie bagażnika 

Podjęliśmy rękawicę i ściągnęliśmy z haka leciwą, ale ciągle sprawnie sobie poczynającą szosę jednego z redaktorów. Postanowiliśmy spróbować uczynić z niej rower gotowy na przejechanie kilkudniowej wyprawy lub po prostu rower, który bez konieczności ubierania plecaka pozwoli nam dojechać do biura. 

Na pierwszy ogień próba zamocowania bagażnika do tylnych widełek roweru – montaż jest dość prosty, chociaż pierwsza jego próba wymaga dłuższej chwili na dokonanie regulacji. Bagażnik mocujemy do ramy za pośrednictwem dwóch uchwytów, które paskami przytwierdzamy do górnych rur tylnego trójkąta. Thule daje nam 3 zestawy metalowych łączników, które różnią się długością – musimy wybrać ten, który pozwoli bagażnikowi ustawić się w poziomie. Dokładnego poziomowania bagażnika dokonujemy poprzez przesuwanie uchwytów na samej rurce stelaża – ten u góry możemy przesuwać góra-dół, a uchwyt dolny możemy regulować na boki, dzięki czemu właściwą część uchwytów nakierujemy precyzyjnie w stronę widełek roweru. W naszym przypadku zainstalowanie Tour Racka do tylnego trójkąta przebiegło prosto i szybko, natomiast nie udało się w przypadku naszej szosy przykręcić bagażnika do przednich widełek – okazały się na tyle wąskie, że zakres regulacji stelaża okazał się niewystarczający. Poszło o szerokość bagażnika, który w przedniej części i tak częściej znajdzie zastosowanie w rowerach typu gravel czy MTB – a tam widelce posiadają zauważalnie większą szerokość, co zapewne wyeliminuje problemy montażowe. Całkiem na marginesie przyznamy, że montaż 4 sakw do wyścigowej szosy i tak nie byłby dobrym pomysłem, traktowaliśmy ten pomysł jako doświadczenie. Dlaczego? Geometria wyścigowej szosy nie sprzyja podróżowaniu z dociążeniem 4 sakwami, rowery tego typu są zbyt mało stabilne, żeby czuć się na nich pewnie poczas jazdy z tak dużym bagażem. Z tego też powodu gravele i rowery adventure posiadają znacznie dłuższą bazę kół i bardziej płaskie kąty w ramie.

 
 

Kropką nad i w montażu Tour Racka jest dokręcenie kluczem imbusowym śrub w uchwycie – w tym miejscu spotykamy mechanizm z ząbkami, który napina paski, zaciskając tym samym uchwyt na widełkach. Wewnętrzna strona uchwytu posiada gumowe wykończenie, żeby nie przemieszczać się i nie rysować ramy. Dodatkowo ramę można zabezpieczyć jeszcze ochronnymi naklejkami. Efekt? Thule Tour Rack spoczywa na ramie stabilnie, nie przemieszcza się i pozwala na przewóz ładunku do 11 kg (w przypadku tyłu roweru). W ten sposób wyścigowa szosa stała się rowerem gotowym na szosową wyprawę w sakwiarskim klimacie!

 

Sakwy Thule Shield – kluczowe cechy

W naszym testowym arsenale znalazło się kilka wariantów nowych sakw Thule, natomiast każdy z wariantów posiada szereg cech wspólnych. Po pierwsze jest to wodoodporność – sakwy są wykonane z materiału nieprzepuszczającego wody, którego klasa wodoodporności to IPX4. W praktyce znaczy to tyle, że torby poradzą sobie z jazdą w deszczu i niestraszne im będzie opryskiwanie z różnych kierunków. Faktycznie w praktyce po sakwach Shield woda spływa jak po przysłowiowej kaczce. W górnej części sakwy zamykamy poprzez dwukrotne złożenie materiału i zapięcie z obu stron klamrami. 

 
 

Z zewnątrz sakwy wyglądają minialistycznie – ograniczenie ilości łączeń materiałów pomaga w zachowaniu odporności na wodę. Bez względu na wersję kolorystyczną, sakwy Thule posiadają (bardzo) odblaskowe nadruki – z boku światło odbija logotyp Thule, natomiast z przodu i z tyłu sakwy spotykamy po prostu odblaskowe, nadrukowane pasy. Printy efektywnie odbijają światło i stanowią ważny element poprawy naszej widoczności na drodze. Będąc przy widoczności – jednym z testowanych wariantów były sakwy w rzucającym się w oczy kolorze żółtym, więc jeśli zależy Wam na zaznaczeniu swojej obecności na drodze, warto wybrać ten wariant. Powyższy ma jeden minus – na żółtym kolorze zdecydowanie wyraźniej widać wszelkie zabrudzenia i chociaż sakwy Thule da się stosunkowo łatwo czyścić, to akurat sakwa ze względu na swoje umiejscowienie na rowerze lubi się brudzić i ciężko będzie utrzymać ją w idealnej czystości. Modele wykonane z materiału czarnego czy granatowego są o wiele łatwiejsze w czyszczeniu.

 
 

Sposób mocowania – Thule dążyło w tym przypadku do stworzenia systemu maksymalnie łatwego w obsłudze i oczywiście stabilnego. Na usztywnionych plecach każdej z sakw znajdziemy trzy punkty zaczepieniadwa zaczepy na górze znajdują się na szynie, więc można regulować ich położenie. Pomiędzy wspomnianymi zaczepami mamy jeszcze żyłkę z usztywniającym ją pancerzem – pociągnięcie tego elementu do góry uwalnia zaczepy i pozwala bardzo szybko i wygodnie sakwę zdemontować. Torbę na bagażniku stabilizuje jeszcze wspomniany trzeci punkt zaczepienia – na dole sakwy (także na szynie) znajdziemy regulowany hak, który zaczepiamy w dolnej części stelaża bagażnika. Sakwy daje się oczywiście bezproblemowo przymocować tak do bagażnika Thule, jak i do każdego innego sakwiarskiego bagażnika. 

(czytaj dalej)

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł[Informacja] Radni
Następny artykułSOS w guziku