A A+ A++

Premiery procesorów AMD Ryzen 5000 i kart graficznych AMD Radeon RX 6000 okazały się całkiem udane, nareszcie mamy zaciętą konkurencję w obydwu segmentach, więc sytuacja wydaje się bardziej komfortowa niż kiedykolwiek. Wyniki nowych produktów AMD znajdziecie w naszej bazie artykułów. Postanowiłem jednak nieco rozszerzyć procedurę pomiarową i wykonać pierwsze testy krzyżowe AMD Ryzen 7 5800X i Radeon RX 6800 XT, polegające na sprawdzeniu wydajności takiego zestawu w miejscach stricte procesorowych. Wyniki jakie uzyskałem wprowadziły mnie w niemałe osłupienie, spodziewałem się bowiem wzrostu wydajności, zobaczyłem natomiast serię ogromnych spadków…

AMD Ryzen 7 5800X zalicza spadek wydajności, kiedy zostaje połączony z kartą graficzną AMD Radeon RX 6800 XT, jednak na NVIDIA GeForce RTX 3080 i RTX 2080 Ti wszystko działa jak należy. Czyżby narzut wrócił?

_TITLE_

Uprzedzając pytania – wszystkie testy wykonałem na świeżym 64-bitowym Windows 10 build 2004 (sprawdzałem również wersje 1909 i 20H2), najnowszych sterownikach oraz zaktualizowanym UEFI płyty głównej (2502). Wcześniej uzyskałem identyczne wyniki na nośnikach z platformy CPU i GPU, dlatego wiedziony ciekawością postawiłem wszystko od początku, aby wykluczyć ewentualny konflikty sterowników. Przebieg pomiarów oraz ustawienia były oczywiście identyczne, jak podczas premierowych testów procesorów, a jedyna różnica w sprzęcie polegała na wstawieniu Radeona RX 6800 XT zamiast GeForce RTX 2080 Ti.

Ponieważ trzykrotnie uzyskałem takie same rezultaty, postanowiłem na gorąco podzielić się wnioskami. Pozostałe gry komputerowe jakich używam w testach procesorów też przeważnie zaliczają spadki, co będzie obiektem osobnego artykułu. Pierwotnie planowałem zrobić test dwóch podkręconych platform – AMD Ryzen 7 5800X i Intel Core i7-10700KF – doprawionych szybkimi pamięciami DDR4 w układzie 4x 8 GB, którym naprzemiennie towarzyszyć miały AMD Radeon RX 6800 XT oraz GeForce RTX 3080. Wyniki na karcie NVIDII przyniosły spodziewane wzrosty względem standardowego zestawu na jakim testuję, natomiast Radeon RX 6800 XT przysporzył mi sporo problemów, ponieważ początkowo nie mogłem uwierzyć w takie

Watch Dogs 2 – Woodland

1920×1080 / Ultra / DirectX 11

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

AMD Ryzen 7 5800X, 3800-4700 MHz
ADATA DDR4-3200 CL16
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti

AMD Ryzen 7 5800X, 3800-4700 MHz
ADATA DDR4-3200 CL16
AMD Radeon RX 6800 XT

Watch Dogs 2 – Woodland

1920×1080 / Ultra / DirectX 11

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

AMD Ryzen 7 5800X, 4800 MHz
ADATA DDR4-3800 CL16
NVIDIA GeForce RTX 3080

AMD Ryzen 7 5800X, 4800 MHz
ADATA DDR4-3800 CL16
AMD Radeon RX 6800 XT

Far Cry: New Dawn – Prosperity

1920×1080 / Ultra / DirectX 11

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

AMD Ryzen 7 5800X, 3800-4700 MHz
ADATA DDR4-3200 CL16
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti

AMD Ryzen 7 5800X, 3800-4700 MHz
ADATA DDR4-3200 CL16
AMD Radeon RX 6800 XT

Far Cry: New Dawn – Prosperity

1920×1080 / Ultra / DirectX 11

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

AMD Ryzen 7 5800X, 4800 MHz
ADATA DDR4-3800 CL16
NVIDIA GeForce RTX 3080

AMD Ryzen 7 5800X, 4800 MHz
ADATA DDR4-3800 CL16
AMD Radeon RX 6800 XT

Kingdom Come: Deliverance – Rattay City

1920×1080 / Ultra / DirectX 11

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

AMD Ryzen 7 5800X, 3800-4700 MHz
ADATA DDR4-3200 CL16
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti

AMD Ryzen 7 5800X, 3800-4700 MHz
ADATA DDR4-3200 CL16
AMD Radeon RX 6800 XT

Kingdom Come: Deliverance – Rattay City

1920×1080 / Ultra / DirectX 11

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

AMD Ryzen 7 5800X, 4800 MHz
ADATA DDR4-3800 CL16
NVIDIA GeForce RTX 3080

AMD Ryzen 7 5800X, 4800 MHz
ADATA DDR4-3800 CL16
AMD Radeon RX 6800 XT

Shadow of The Tomb Raider – Kuwaq Yaku

1920×1080 / Highest / DirectX 12

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

AMD Ryzen 7 5800X, 3800-4700 MHz
ADATA DDR4-3200 CL16
AMD Radeon RX 6800 XT

AMD Ryzen 7 5800X, 3800-4700 MHz
ADATA DDR4-3200 CL16
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti

Shadow of The Tomb Raider – Kuwaq Yaku

1920×1080 / Highest / DirectX 12

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

AMD Ryzen 7 5800X, 4800 MHz
ADATA DDR4-3800 CL16
AMD Radeon RX 6800 XT

AMD Ryzen 7 5800X, 4800 MHz
ADATA DDR4-3800 CL16
NVIDIA GeForce RTX 3080

Jak widzicie, AMD Ryzen 7 5800X zalicza spadki wydajności w czterech z pięciu sprawdzonych produkcji, kiedy zostaje połączony z kartą graficzną AMD Radeon RX 6800 XT. Niektóre przypadki są wręcz druzgocące (Watch Dogs 2, Kingdom Come: Deliverance), inne obrywają nieznacznie (Far Cry: New Dawn, Wiedźmin 3: Dziki Gon), ale zdarzają się również wzrosty (Shadow of the Tomb Raider). Dodam jednak, że testy wykonywane na podkręconym procesorze AMD Ryzen 5 5800X i Radeon RX 6800 XT uwzględniały SAM (Smart Access Memory), podczas gdy na ustawieniach standardowych opcja pozostawała wyłączona, co tłumaczy przyspieszenie AMD. Zestawy AMD Ryzen 5 5800X i NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti / NVIDIA GeForce RTX 3080 działają bez żadnych anomalii. Przypominam – wszystko sprawdzone na trzech systemach, dwóch płytach głównych i zestawach DDR4. 

Witcher 3: Wild Hunt – Beauclair

1920×1080 / Uber / DirectX 11

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

AMD Ryzen 7 5800X, 3800-4700 MHz
ADATA DDR4-3200 CL16
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti

AMD Ryzen 7 5800X, 3800-4700 MHz
ADATA DDR4-3200 CL16
AMD Radeon RX 6800 XT

Witcher 3: Wild Hunt – Beauclair

1920×1080 / Uber / DirectX 11

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

AMD Ryzen 7 5800X, 4800 MHz
ADATA DDR4-3800 CL16
NVIDIA GeForce RTX 3080

AMD Ryzen 7 5800X, 4800 MHz
ADATA DDR4-3800 CL16
AMD Radeon RX 6800 XT

Witcher 3: Blood & Wine – Palace Gardens

1920×1080 / Uber / HBAO+ / AA / HW x4 / DirectX 11

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

AMD Ryzen 7 5800X, 4800 MHz
ADATA DDR4-3800 CL16
AMD Radeon RX 6800 XT

AMD Ryzen 7 5800X, 4800 MHz
ADATA DDR4-3800 CL16
NVIDIA GeForce RTX 3080

Wiedźmin 3: Dziki Gon jest najciekawszym przypadkiem do analizy, ponieważ uwzględniłem w testach miejsce CPU i GPU. W pierwszym scenariuszu AMD Ryzen 5 5800X wypada wyraźnie gorzej w połączeniu z Radeon RX 6800XT niż GeForce RTX 3080. Jednak kiedy przejdziemy do miejsca GPU, nagle okazuje się, że Radeon wypada dokładnie tak samo jak podczas premierowych testów i wyprzedza GeForce RTX 3080. Ciekawe, prawda? Ponieważ problem dotyczy tytułów wykorzystujących DirectX 11, zaś jedynym używającym DirectX 12 jest Shadow of the Tomb Raider, każe to wysnuć wniosek o problemie ze sterownikiem. Ścisłej rzec ujmując tzw. narzutem, sterownika na procesor, który zmniejsza / hamuje / blokuje wydajność – niepotrzebne skreślić.  Widać to poniekąd w poniższym zrzucie z menadżera zadań, pokazującego obciążenie poszczególnych komponentów, które wprawdzie nie jest wyznacznikiem, ale pokazuje pewne tendencje. 

_TITLE_

_TITLE_

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrzygotowania do zimy przez Zarząd Dróg Grodzkich w Zamościu
Następny artykułPS5 nagrywa twój głos. Za każdym razem, gdy odblokujesz trofeum