Z sześciu zestawów opon sportowych z naszego testu z 2017 roku połowę zastąpiły nowe modele. Wiele wskazuje na to, że również pozostałe trzy komplety przeszły modyfikację. Np. Continentale Sport Attack 3 na mokrej nawierzchni zachowują się teraz dużo lepiej niż przed dwoma laty. Inna sprawa, że wtedy testowaliśmy opony na innym motocyklu – BMW S 1000 RR. Mimo to oceny, jakie wystawiliśmy po tegorocznych testach, podczas których sprzętem testowym była Yamaha YZF-R1, pasują do naszych ocen z 2017 roku.
Producenci opon coraz lepiej łączą cechy niezbędne na trackdayu z przydatnością na co dzień.
Zwróć uwagę na opis do gwiazdek przy kryteriach oceny w ramce „tak testowaliśmy”: „Wyniki w kryteriach oznaczonych gwiazdką dotyczą motocykli o podobnej charakterystyce zawieszeń, co Yamaha YZF-R1”. To oznacza, że ten test dotyczy nie tylko opon odpowiednich dla R-jedynki, ale że jest przydatny również dla posiadaczy innych litrowych ścigaczy, jak również sześćsetek, power nakedów czy nawet sportowych maszyn turystycznych – zwłaszcza jeśli chodzi o podstawową charakterystykę opon.
Zapraszamy do lektury testu opon do motocykli sportowych.
Uwaga! Testowane na R1
W litrowych sportach w ciągu kilku ostatnich lat oprócz mocy urosła również tylna opona.
Do niedawna najpopularniejszymi rozmiarami opon wśród sportów i mocnych nakedów były 120/70 (przód) i 180/55 (tył). Nadal jest on często spotykany, ale przyszło nowe – inżynierowie i projektanci uznali, że szersza o 10 mm tylna opona sprawdzi się lepiej, więc coraz większą popularność zyskują opony w rozmiarze 190/55-17. R-jedynka z bieżącego rocznika jest typowym reprezentantem tej klasy motocykli. A wyniki testu można odnieść do wielu popularnych maszyn.
Dane techniczne Yamaha YZF-R1
Silnik 4-cylindrowy, rzędowy, 998 cm3, moc 200 KM, moment obrotowy 112 Nm, ABS, kontrola trakcji, wysokość kanapy 835 mm, masa 201 kg, V max 299 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h 3,3 s; cena (jesień 2019 r.) 83 900 zł
Test opon do motocykli sportowych na torze wyścigowym
Dynamiczna jazda w idealnych warunkach i to na drodze – marzy o tym każdy, ale to nie zawsze jest możliwe. Dlatego zastosowaliśmy symulację tych warunków na torze wyścigowym. Czym wykazały się sportowe opony drogowe podczas codziennej jazdy w pełni lata?
200 KM i 112 Nm, a to wszystko na odcinku o długości 2,5 km – opony w naszym teście nie miały łatwego życia… Założyliśmy, że ostra jazda po nitce toru wyścigowego pozwoli stwierdzić, ile są warte testowane opony podczas ostrej jazdy szosowej. Zawiedliśmy się, bo na sześciu kompletach opon klasy premium te warunki nie zrobiły większego wrażenia. Mało tego, różnice punktowe były symboliczne: zwycięzcę od ostatniego miejsca dzieliło zaledwie 12 punktów!
Jeśli chodzi o właściwości nierozgrzanych opon, czyli np. tuż po wyjeździe z garażu, różnice były tak małe, że można je uznać za nieistniejące. Co ważne, żaden z testowanych kompletów nie dał plamy w postaci nagłej utraty przyczepności. Niemniej różnice między oponami istnieją, co oznacza, że nie ma ideału, dokładniej: najlepsze będą te gumy, które pasują do twojego stylu jazdy.
Tabela poniżej powinna ci pomóc w wyborze. Największe różnice dotyczą poręczności, precyzji prowadzenia czy feedbacku. Jeśli preferujesz bezkompromisowo sportowy styl jazdy, na pewno będziesz zadowolony z zapewniających stabilność motocykla opon Michelina czy Dunlopa. Jeśli natomiast szukasz opon, które dobrze się spiszą i na co dzień, i w czasie trackdaya, postawisz zapewne na któryś z tych trzech kompletów: Bridgestone S22, Pirelli Diablo Rosso Corsa II lub Continental Sport Attack 3.
Punktacja zwykłe drogi/sport | maks. liczba punktów | Bridgestone Battlax S 22 | Continental Sport Attack 3 | Dunlop Sportsmart MK3 | Metzeler Sportec M7 RR | Michelin Power RS+ | Pirelli Diablo Rosso Corsa II |
Zimne, nowe | 10 | 9 | 9 | 8 | 9 | 8 | 8 |
Poręczność | 20 | 19 | 18 | 16 | 17 | 16 | 17 |
Precyzja prowadzenia | 20 | 19 | 18 | 16 | 17 | 17 | 18 |
Feedback | 20 | 19 | 18 | 16 | 18 | 17 | 19 |
Stabilność w zakrętach | 20 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 |
Stabilność w zakrętach przy sportowym stylu jazdy | 20 | 18 | 18 | 19 | 18 | 18 | 19 |
Przyczepność w złożeniu/podczas przyspieszania | 20 | 19 | 18 | 17 | 18 | 18 | 19 |
Zachowanie na granicy uślizgu | 10 | 9 | 9 | 8 | 9 | 9 | 9 |
Moment prostujący | 10 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Suma | 150 | 140 | 136 | 128 | 134 | 131 | 137 |
Miejsce | 1 | 3 | 6 | 4 | 5 | 2 |
Najbardziej wszechstronne są opony Bridgestone S22. Ich najmocniejszym argumentem jest precyzja na ciasnych zakrętach. Podobny charakter mają Pirelli Diablo Rosso Corsa II. Z kolei Continentale Sport Attack 3 zachwycają bardzo dobrą poręcznością. Także Metzelery M7 RR są niezłe pod względem uniwersalności.
Test opon do motocykli sportowych na mokrej nawierzchni
Sezon motocyklowy bez deszczu? W naszej szerokości geograficznej to niemożliwe. Dlatego sprawdziliśmy, które z opon do motocykli sportowych nie boją się wody. Ekstremalna jazda po stale nawadnianym odcinku toru wyjaśniła sytuację.
Zachowanie na mokrej nawierzchni jest bardzo ważnym kryterium podczas projektowania i konstruowania opon motocyklowych. Dowodzi tego chociażby tabela na stronie obok. Najlepszą wiadomością wynikającą z naszego testu na mokrej nawierzchni: nie stwierdziliśmy w nim opon nieodpowiednich na deszcz.
Jak zwykle przy okazji testów opon, i tym razem wycisnęliśmy z nich tyle, ile się dało. Ustalenie granic ich możliwości było o tyle łatwiejsze, że mieliśmy do dyspozycji odpowiedni tor. Nie odważylibyśmy się na taki test na zwykłych drogach, bo prawdopodobieństwo, że coś pójdzie nie tak, jest tam nieporównywalnie większe. W tym roku skorzystaliśmy z toru Bridgestone’a w pobliżu Rzymu, ale to nie była jedyna możliwość, bo podobnymi torami dysponują wszyscy z grupy liczących się producentów opon.
Wszystkie te sztucznie nawadniane tory mają jedną wspólną cechę: umożliwiają niemal naukową analizę przyczepności i niezwykle precyzyjne ustalenie granic przyczepności, co zapewniają dane z rejestratora. Dzięki nim wiadomo, gdzie i które modele łapały uślizg. Różnice między testowanymi zestawami nie są duże, ale jednak istnieją.
Test na mokrej nawierzchni |
Nasz test na mokrej nawierzchni wykazał niewielkie różnice. Porównanie Pirelli i Michelina (diagram obok) wykazało niewielką wprawdzie, ale nie do pominięcia przewagę tych pierwszych. Najkrótszą drogę hamowania ze 100 km/h do zera (43,8 m) zmierzyliśmy R-jedynce na Bridgestone’ach i Continentalach. |
Najbardziej zaskoczyło nas, że dane z rejestratora dotyczące przyczepności pokryły się z subiektywnymi odczuciami ekipy testowej. Wszyscy producenci poprawiają przyczepność dzięki temu samemu składnikowi: krzemianom (to rodzaj kwasu krzemowego) w mieszance, dzięki którym wykazuje ona elastyczność także poniżej idealnego zakresu temperatur, jest więc w stanie i wtedy zapewnić odpowiednią przyczepność.
Ale domieszka krzemianów to nie wszystko. A już na pewno nie w przypadku opon sportowych, które muszą zachować dobre właściwości także podczas ostrej jazdy po suchej nawierzchni toru wyścigowego. Inna sprawą jest bowiem asfalt, gdzie te świetne na deszcz gumy szybko się przegrzewają, a wtedy mogą ,,pływać” czy błyskawicznie się zużyć.
Nasz test udowodnił rozwój tego segmentu opon, który polega na tym, że nawet podczas ostrej jazdy po suchym asfalcie gumy, które najlepiej wypadły na deszczu nie wykazują poważnych słabości.
Odczucia jeźdźców testowych są bardzo ważne, ale dopiero zestawienie z pomiarami daje pełen obraz. Tu pomiar temperatury w czasie testu na mokrym. |
Punktacja zachowanie na mokrym | maks. liczba punktów | Bridgestone Battlax S 22 | Continental Sport Attack 3 | Dunlop Sportsmart MK3 | Metzeler Sportec M7 RR | Michelin Power RS+ | Pirelli Diablo Rosso Corsa II |
Poręczność | 10 | 9 | 8 | 7 | 8 | 8 | 8 |
Precyzja prowadzenia | 20 | 19 | 18 | 17 | 18 | 17 | 18 |
Przyczepność w zakrętach | 20 | 18 | 19 | 17 | 18 | 16 | 19 |
Przyczepność podczas przyspieszania | 20 | 18 | 18 | 16 | 18 | 17 | 19 |
Zachowanie na granicy uślizgu | 20 | 17 | 18 | 16 | 17 | 17 | 19 |
przyczepność podczas hamowania | 10 | 9 | 9 | 8 | 8 | 7 | 8 |
Droga hamowania ze 100 km/h (M) | 43,8 | 43,8 | 44,9 | 45,9 | 47 | 45,4 | |
Czas okrążenia (min) | 1.08,4 | 1.08,6 | 1.08,9 | 1.08,6 | 1.09,2 | 1.07,7 | |
Suma | 100 | 90 | 90 | 81 | 87 | 82 | 91 |
Miejsce | 2 | 2 | 6 | 4 | 5 | 1 |
Różnica 10 punktów między pierwszym a szóstym miejscem nie zostawia wątpliwości: w naszym teście nie było opon nienadających się na deszcz. Zwycięstwo Pirelli Diablo Rosso Corsa II może dziwić tych, którzy po włoskiej marce spodziewali się raczej sportowego odlotu przy pięknej pogodzie niż pewności na deszczu. Podobnie mocni na mokrej nawierzchni byli wiceliderzy: Bridgestone S22 i Continental Sport Attack 3.
Test opon do motocykli sportowych – klasyfikacja końcowa
Wyniki na papierze nie zawsze idą w parze z odczuciami z jazdy, mimo to tym razem były zaskakująco zgodne. Debiutanci w tym segmencie opon zrobili kawał dobrej roboty. Szczególne brawa dla ekipy Bridgestone.
Michelin i Dunlop oferują bardzo sportowe opony. Jeśli lubisz taki styl jazdy, docenisz je. W czasie wizyty na torze wyścigowym modele Power RS+ i Sportsmart MK3 zachwycą cię swoimi właściwościami, ale wystarczy, że zapędzisz je do codziennych dojazdów, żeby mina nieco ci zrzedła.
Natomiast prowadząca czwórka imponuje uniwersalnością – te opony bardzo dobrze spiszą się zarówno w czasie ostrej jazdy po torze, jak i podczas dojazdów do roboty, udźwigną też trudy trasy na wakacje. Przodują tu opony Bridgestone S22, po których niewątpliwie widać wyraźny postęp w stosunku do poprzednich modeli S20 i S21. Bardzo dobrze spisują się modele od Continentala (Sport Attack 3: superporęczne opony na kręte drogi), Pirelli (Diablo Rosso Corsa II: sportowo zestrojony pogromca mokrych nawierzchni) i Metzelera (Sportec M7 RR: świetne opony uniwersalne).
Powtórzmy początkowe stwierdzenie: są różnice, ale wszystkie testowane opony nie przynoszą wstydu producentom.
Sucha nawierzchnia | Mokra nawierzchnia | Suma | ||
Miejsce | Maks. liczba punktów | 150 | 100 | 250 |
1 | Bridgestone Battlax S22 | 140 | 90 | 230 |
2 | Pirelli Diablo Rosso Corsa II | 137 | 91 | 228 |
3 | Continental Sport Attack 3 | 136 | 90 | 226 |
4 | Metzeler Sportec M7 RR | 134 | 87 | 221 |
5 | Michelin Power RS+ | 131 | 82 | 213 |
6 | Dunlop Sportsmart MK3 | 128 | 81 | 209 |
Wyniki testu opon do motocykli sportowych
Bridgestone Battlax S22 |
Continental Sport Attack 3 |
Importer: Bridgestone Sales Polska, tel. 22 606 18 20, www.bridgestone.pl Masa: przód 4,5 kg, tył 6,8 kg Kraj produkcji: Japonia Ceny**: przód 573 zł, tył 786 zł |
Importer: Koło Serwis, tel. 42 649 22 92, www.conti-bike.pl Masa: przód 4,4 kg, tył 6,5 kg Kraj produkcji: Niemcy Ceny**: przód 570 zł, tył 819 zł |
Ocena |
Ocena |
Droga/sportowy styl jazdy (140 pkt, miejsce 1) Japończycy już tradycyjnie oferują opony zapewniające stabilną jazdę. Dotyczy to i Battlaxów S22, które przejęły pod tym względem dobre właściwości poprzedniej generacji (S21 i S21R). Nie koniec na tym: ich poręczność jest wręcz wzorcowa. Jeśli chcesz polatać w mocno sportowym stylu (czy to na drodze, czy podczas trackdayu), będziesz zachwycony niesamowitą precyzją prowadzenia nawet po ciasnych winklach. Na mokrym |
Droga/sportowy styl jazdy (136 pkt, miejsce 3) Mimo upływu lat te opony nadal wykazują szybką gotowość do jazdy, tzn. zaraz po wyjeździe z garażu można przejść do ataku. Jeśli poręczność ma dla ciebie duże znaczenie, będziesz zachwycony tymi oponami. Poprawiają one właściwości zawieszeń niektórych maszyn – tych, które same w sobie są niezbyt poręczne. Podczas treningu na torze będziesz musiał zaakceptować lekkie wężykowanie i minimalną nerwowość. Na mokrym Na testowej Yamasze R1 te kapcie zachowywały się na mokrej nawierzchni nadzwyczaj dobrze, znacznie lepiej niż w teście z 2017 roku, kiedy były testowane na BMW S 1000 RR. Teraz oferowały dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni – w takich warunkach docenisz poręczność połączoną z przewidywalnym zachowaniem. |
Wniosek |
Wniosek |
Battlaxy S22 weszły na rynek z przytupem. Dzięki bardzo dobrej przydatności do jazdy po zwykłych drogach i sportowemu zacięciu z miejsca wysforowały się na czoło stawki. Co więcej, nie boją się deszczu. Tak trzymać! | Jeśli kochasz winkle i jazdę w sportowym stylu po drogach, to trudno lepiej trafić. Superporęczne Continentale docenisz za doskonałą dynamikę, a załamanie pogody nie przyprawi cię o stres ani tym bardziej o wrzody na żołądku. |
Nasza ocena: 1. miejsce, 230 pkt. |
Nasza ocena: 3. miejsce, 226 pkt. |
Dunlop Sportsmart MK3 |
Metzeler Sportec M7 RR |
Importer: Good Year Dumlop Tyres Polska, tel. 22 571 59 00, www.dunlop.pl Masa: przód 4,5 kg, tył 6,9 kg Kraj produkcji: Francja Ceny**: przód 519 zł, tył 826 zł |
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, www.metzelermoto.pl Masa: przód 4,3 kg, tył 6,8 kg Kraj produkcji: Niemcy Ceny**: przód 546 zł, tył 749 zł |
Ocena |
Ocena |
Droga/sportowy styl jazdy (128 pkt, miejsce 6) Opony Dunlopa tradycyjnie wymagają zdecydowanej i mocnej dłoni obsługującej manetkę gazu. Ta reguła obowiązywała już w przypadku poprzedników (m.in. Sportsmartów 2 Max) i dotyczy także MK3. Podczas codziennej eksploatacji nie da się w pełni wykorzystać ich właściwości. Z powodu stosunkowo twardej mieszanki brakuje przewidywalności i feedbacku. Jednak im ostrzejszy styl jazdy, tym lepiej się spisują. Na torze wyścigowym wykazują idealną stabilność. Na mokrym |
Droga/sportowy styl jazdy (134 pkt, miejsce 4) To weteran naszych testów opon, mimo to w dalszym ciągu sportowy styl jazdy w codziennej eksploatacji jest OK. Jeśli zaufanie i przewidywalność są dla ciebie najważniejsze, to dobrze trafiłeś. Tyle tylko, że Metzelery wymagają trochę czasu na rozgrzewkę, bo początkowo utrudniają prowadzenie. Kiedy jednak osiągną temperaturę pracy, to do dobrego feedbacku dochodzi precyzja prowadzenia. Czego więcej chcieć na zwykłych drogach? Tym bardziej że nawet jeśli podkręcisz tempo, nie będziesz strasznie narzekał na braki stabilności. Na mokrym Nie najlepsze prowadzenie na pierwszych metrach przejechanych po mokrej nawierzchni może wkurzać. Jednak potem pojawiają się spore rezerwy przyczepności oraz odpowiednia poręczność. |
Wniosek |
Wniosek |
Sportsmarty MK3 to bardzo ostro skonfigurowane opony. Jeśli lubisz ostrą jazdę, z całą pewnością docenisz ich stabilność. W przeciwnym razie może ci przeszkadzać taka sobie przewidywalność. | To oczywiste, że w ciągu ostatnich lat konkurencja się wzmocniła, przez co M7 zaczynają odstawać. Nie znaczy to jednak, że są to złe opony. Mocno się trzymają i spokojnie poradzą sobie jako opony uniwersalne. |
Nasza ocena: 6. miejsce, 209 pkt. |
Nasza ocena: 4. miejsce, 221 pkt. |
Michelin Power RS+ |
Pirelli Diablo Rosso Corsa II |
Importer: Olek Motocykle, tel. 33 497 95 50, www.olekmotocykle.pl Masa: przód 4,3 kg, tył 5,9 kg Kraj produkcji: Hiszpania Ceny**: przód 519 zł, tył 753 zł |
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, www.pirelli.com/tyres/pl Masa: przód 4,3 kg, tył 6,6 kg Kraj produkcji: Niemcy Ceny**: przód 599 zł, tył 859 zł |
Ocena |
Ocena |
Droga/sportowy styl jazdy (131 pkt, miejsce 5) Litery RS w nazwie oznaczają, że Michelin uczynił z rodziny Powerów opony o znacznie bardziej wyścigowym charakterze. To nie dziwi u jedynego dostawcy opon dla MotoGP. Z tego powodu te opony nie są najbardziej poręczne, za to zapewniają wysoką stabilność oraz przyczepność w złożeniach i na wyjściach z zakrętów. Po drogach wersja z plusem jeździ nieco bardziej harmonijnie. Na mokrym |
Droga/sportowy styl jazdy (137 pkt, miejsce 2) Mimo że bardziej sportową oponą do codziennej eksploatacji są Rosso III, to także DRC II świetnie spisują się w tej roli. Zastosowanie trzech rodzajów mieszanki w tylnej oponie (w przedniej dwóch) doskonale daje sobie radę we wszystkich sytuacjach: tak że sportowe Pirelki wykazują podczas gonitwy po drogach fantastyczną poręczność i precyzyjne wchodzenie w zakręty. Kiedy styl jazdy się zaostrza, stabilność jest niezwykle wysoka. W bezpośrednim porównaniu z Bridgestone’ami kapcie DRC II pod względem żywiołowości musiały uznać ich wyższość. Na mokrym Fantastycznie zestrojona mieszanka świetnie wykonuje swoją robotę także podczas deszczu. Na mokrym asfalcie te Pirelki zapewniają kapitalne prowadzenie i oferują mnóstwo przyczepności, także podczas jazdy w złożeniu. Wielki plus za dużą przewidywalność zachowania. |
Wniosek |
Wniosek |
Ewidentnie są to opony dla miłośników sportowej jazdy. Jednak wersja RS+ lepiej niż poprzednik sprawdzi się w czasie codziennej eksploatacji. | W tym porównaniu Pirelki wylądowały na drugim miejscu z niewielką stratą do zwycięzcy. W bardzo udany sposób łączą one wymogi toru wyścigowego z codzienną eksploatacją. No i nie boją się deszczu. |
Nasza ocena: 5. miejsce, 213 pkt. |
Nasza ocena: 2. miejsce, 228 pkt. |
Tak testowaliśmy
Żeby określić granice przyczepności na mokrym, w tym roku symulowaliśmy to na zraszanym sztucznym deszczem odcinku toru Bridgestone European Proving Ground w Nettuno w pobliżu Rzymu. Pod uwagę wzięliśmy następujące kryteria:
Poręczność
to siła potrzebna do wprowadzenia maszyny w złożenie i utrzymania toru jazdy na naprzemiennych zakrętach.
Zachowanie na granicy uślizgu*
możliwość zapanowania nad motocyklem, gdy opony są na granicy przyczepności. Test na mokrej i suchej nawierzchni.
Precyzja prowadzenia…*
…była testowana na trudnych zakrętów z różnymi prędkościami. Chodzi o to, czy motocykl trzyma się obranej linii, czy też trzeba ją korygować.
Przyczepność podczas przyspieszania…*
…określa przenoszenie mocy na różnego rodzaju winklach. Test na mokrej i suchej nawierzchni.
Przyczepność w złożeniu…*
…sprawdzana podczas jazdy w maksymalnych złożeniach na mokrym i suchym asfalcie.
Stabilność podczas jazdy na wprost…
…testowana podczas jazdy z maksymalnymi prędkościami. Sprawdzaliśmy, czy motocykl utrzymuje obrany tor jazdy, czy też wykazuje tendencję do wężykowania.
Stabilność w zakrętach
Chodzi tu o spokój motocykla (lub jego brak) w naprzemiennych zakrętach i na nierównościach. Była testowana i solo, i z pasażerem w głębokich złożeniach podczas przyspieszania.
Moment prostujący
oznacza siłę, z jaką motocykl dąży do pionu podczas hamowania w złożeniu.
Ciśnienie powietrza podczas testu
p/t 2,5/2,9 bara
* – wyniki w kryteriach oznaczonych gwiazdką dotyczą motocykli o charakterystyce zawieszeń podobnej do Yamahy YZF-R1
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS