W szczycie pandemii COVID-19 teleporada lekarska była podstawowym sposobem realizacji wielu świadczeń medycznych. Obecnie NFZ rekomenduje e-wizyty w pięciu sytuacjach. Sprawdź, kiedy i jak korzystać z konsultacji telefonicznych i online.
W większości przypadków to pacjent decyduje o formie podstawowego świadczenia zdrowotnego. Przepisy wskazują, kiedy lekarz może zamienić wizytę w gabinecie na teleporadę i w jakich okolicznościach nie ma prawa tego zrobić. Specjaliści i lekarze pierwszego kontaktu nie mogą odmówić przyjęcia w gabinecie, jeżeli:
- pacjent nie wyraża takiej zgody;
- ma chorobę przewlekłą i pogarsza się jego stan lub zmieniają się objawy;
- istnieje podejrzenie nowotworu;
- chore dziecko nie ma jeszcze 6 lat;
- to pierwsza wizyta u lekarza/pielęgniarki/położnej POZ wskazanych w deklaracji wyboru przez pacjenta.
Podstawowe zasady korzystania z porad lekarskich i konsultacji online
Są też sytuacje odwrotne, w których lekarz może zamienić planowane przyjęcie w gabinecie na teleporadę. Ministerstwo Zdrowia oraz NFZ rekomendują, by w poniższych przypadkach to sami pacjenci od razu umawiali e-wizytę, zamiast zapisywać się do przychodni. Dotyczy to zarówno świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, jak i placówek specjalistycznych – konsultacja online lub telefoniczna jest najbardziej wskazana, gdy:
- zachodzi podejrzenie zakażenia koronawirusem / choroby COVID-19;
- pacjent kontynuuje leczenie przepisanym wcześniej przepisanym lekiem (dotyczy też antykoncepcji);
- chory potrzebuje wyrobów medycznych do kontynuowania wcześniejszych zaleceń;
- pacjent chce uzyskać zaświadczenie lekarskie;
- dziecko przed 6. r.ż. ma umówioną podczas stacjonarnej wizyty kontrolę, która nie wymaga badań.
Teleporada powinna być udzielona najpóźniej w następnym dniu roboczym po zgłoszeniu się pacjenta do placówki medycznej – chyba że chory lub opiekun zgodzi się na inny termin. Naturalnie pacjenci muszą wziąć też pod uwagę dni i godziny przyjęć lekarzy w danej placówce.
Przebieg teleporady lekarskiej. Na co może liczyć pacjent po e-wizycie?
Na początek lekarz powinien zweryfikować tożsamość pacjenta. W zależności od formy teleporady może to zrobić na podstawie porównania danych przekazywanych przez formularz, deklarację wyboru, z Internetowego Konta Pacjenta, w dokumentacji medycznej lub na okazywanym przez chorego dokumencie (wideoporada). E-wizyta koncentruje się na wywiadzie medycznym, analizie historii leczenia, diagnozie i sformułowaniu zaleceń. W niektórych przypadkach konsultacje na odległość nie wystarczą do rozwiązania problemu zdrowotnego i konieczna będzie wizyta w przychodni, szpitalu czy na pogotowiu.
Po teleporadzie pacjent może liczyć na uzyskanie następujących świadczeń:
- zestaw zaleceń lekarskich;
- recepta online;
- e-ZLA – L4 online;
- e-skierowanie do specjalisty;
- wskazanie do osobistego zgłoszenia się do placówki medycznej;
- zlecenie testu na wirusa SARS-CoV-2.
Teleporada lekarska – obowiązki informacyjne placówek medycznych
Każda przychodnia musi poinformować pacjentów o warunkach realizowania e-wizyt w trzech miejscach – na swojej witrynie internetowej, w miejscu leczenia oraz telefonicznie, jeśli chory wyrazi taką prośbę. Informacja o teleporadzie lekarskiej musi zawierać następujące kwestie:
- pełna lista świadczeń realizowanych wyłącznie podczas wizyt stacjonarnych;
- system, w którym lekarze przeprowadzają konsultacje;
- ustalanie terminu e-wizyty, rozmowy telefonicznej;
- metoda kontaktu z pacjentem w celu udzielenia teleporady;
- procedura na wypadek anulowania konsultacji przez niemożność skontaktowania się z pacjentem w ustalonym wcześniej terminie. Placówka powinna podjąć 3 próby w czasie minimum 5 minut;
- możliwości umówienia wizyty bezpośredniej, jeśli e-wizyta wykaże taką konieczność.
Dodatkowo placówki medyczne muszą informować o sposobie realizacji uzyskanych w trakcie porady e-recept, zwolnień lekarskich, skierowań do specjalistów i na badania. Powinny również udostępniać instrukcje zakładania IKP. Przepisy, które regulują udzielanie teleporad, znajdują się przede wszystkim w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz rozporządzeniach Ministra Zdrowia w sprawie standardów organizacyjnych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS