A A+ A++
Tak można streścić najczęściej wypowiadaną ocenę mieszkańców Przemyśla i okolic o planowanej zachodniej obwodnicy Przemyśla.


Przez dwa dni, 14 i 15 lipca br., przedstawiciele Regionalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad prezentowali mapy z naniesionymi roboczymi wersjami planowanej zachodniej obwodnicy Przemyśla.

14 lipca w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej koncepcji wysłuchali mieszkańcy gminy wiejskiej Przemyśl. Uczestniczyło w nim kilkanaście osób. Przedstawiciele władz gminy z wójtem Andrzejem Hukiem na czele.

Najliczniejszą grupę stanowili mieszkańcy Tarnawiec, którzy rozpoczęli akcję oprotestowania nitki obwodnicy przez ich miejscowość. Zapowiedzieli na najbliższą niedzielę spotkanie mieszkańców.

To będzie nasz rodzinny dramat

W muzeum najbardziej dramatycznie wybrzmiał jednak głos mieszkanki Prałkowiec, której posesja będzie według planu najprawdopodobniej wyburzona, a ewentualne odszkodowanie niczego nie rozwiąże. – Nie podejmiemy z mężem drugi raz w życiu takiego wysiłku, jak budowa domu. To będzie nasz rodzinny dramat. – mówiła.    

W drugim dniu, 15 lipca, br., proponowanym mapkom mogli przyjrzeć się mieszkańcy Przemyśla.

Najliczniej zgromadzana grupa mieszkańców Lipowicy nie kryła oburzenia. Według ich szacunków może dojść do co najmniej czterech wyburzeń. Trudno oszacować liczbę zajętych posesji. Nie licząc tych z okolic ulicy Węgierskiej. Każdy wariant zakłada przecięcie Lipowicy.

W spotkaniu uczestniczyli między innymi przewodniczący Rady Miasta Przemyśla Maciej Kamiński (PiS) i radny Marcin Kowalski (Wspólnie dla Przemyśla). Obaj krytycznie odnieśli się do proponowanych rozwiązań ingerujących w granice Przemyśla.  

 

Szykujecie nam dramat, a nie obwodnicę Przemyśla!

Mapki dla laika niewiele wnoszą. Planowana obwodnica zachodnia Przemyśla ma dwa główne kierunki.

Pierwszy kierunek: od Żurawicy przez Lipowicę w kierunki ulicy Węgierskiej (na wysokości starego browaru). Następnie przez San w kierunku Prałkowiec.

Drugi kierunek: Żurawica, Lipowica, Ostrów – Kuńkowce (okolice kościoła), przez San, przez Tarnawce.

Pierwszy kierunek ma kilka wariantów, ale one niczego w sposób zasadniczy nie zmieniają na korzyść mieszkańców.

 

Pierwszy kierunek zakłada wyburzenia, przejścia przez posesje. Szczególnie na kierunku do ulicy Węgierskiej, gdzie zabudowa jest bardzo gęsta. Odległość ewentualnych ekranów dźwiękochłonnych od obwodnicy do posesji będzie znikoma.

 Podczas obu spotkań podnoszono kwestię sensowności budowy obwodnicy. Jeden z uczestników pytał: – Dla kogo obwodnica ma być zbudowana: dla mieszkańców czy dla kilku lokalnych polityków, którzy tęsknią do wbiciem kolejnej łopaty i przecięciem kolejnej wstęgi, a potem my zostaniemy z tym pasztetem.

Przedstawiciele RDDiA uspakajali, argumentując, że to dopiero plany robocze, ale zebranych nie przekonali.   

 

Mieszkańcy z przygotowanymi przez RDDiA planami mogą zapoznać się w Urzędzie Miejskim w Przemyślu lub Urzędzie Gminy Wiejskiej Przemyśl. Mają czas do 29 lipca na składanie opinii, wniosków, uwag, protestów!

Mogą także pobrać Formularz opinii.

 

Życie Podkarpackie w najbliższym wydaniu (środa, 21.07.2021) zamieści obszerną relacje z obu spotkań.

Poniżej drukujemy w całości petycję mieszkańców Lipowicy oraz zamieszczamy mapkę. Linia czarna to propozycja mieszkańców Lipowicy, dzięki której granice miasta będą ominięte. Linie wielokolorowe to różne warianty planowanej obwodnicy.

 

 

Podmiot wnoszący Petycję:                                                                                      

Komitet Społeczny „Lipowica – Obwodnica” 

Treść petycji:

Komitet Społeczny „Lipowica – Obwodnica” reprezentowany przez Elżbieta Gaweł, działający w imieniu mieszkańców miasta Przemyśla i dzielnicy Lipowica, których podpisy są złożone poniżej, wyraża sprzeciw wobec realizacji inwestycji, polegającej na budowie obwodnicy w części miejskiej dzielnicy Lipowica, która obecnie przedstawiana jest w trzech wariantach (2, 3 i 4 wraz z podpunktami).

Wnioskujemy o budowę obwodnicy w części sąsiadującej z terenem miejskim, przedstawionej jako wariant 1. Jednocześnie wnosimy o rozważenie modyfikacji wariantów 2, 3 i 4 (wraz z podpunktami) tak, by finalnie w miejscu początku łącznika wariantu 2 i 3 (km 0+000) wyznaczyć wariant 5 łączący się z końcowym odcinkiem wariantu 1 (km 23+400).  

Uzasadnienie petycji:

1. Podstawowym zadaniem obwodnicy jest ominięcie obszaru miejskiego, tak aby ruch tranzytowy był jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców. Proponowane warianty 2, 3 i4 obwodnicy przebiegają w poprzek osiedla domów jednorodzinnych. Budowa obwodnicy w tej lokalizacji sprawi, że wielu mieszkańców będzie mieć ją bardzo blisko istniejących już domów, co zdecydowanie stanie się uciążliwe. Miasto kończy się zaledwie kilkaset metrów dalej, a planowana trasa wariantu I omija wszelkie zabudowania i związaną z nimi infrastrukturę dodatkową, w tym ścieżki rowerowe, trasy piesze, mniejsze ciągi komunikacyjne itp.. Dodatkowo obwodnica w wariancie 1 jest oddzielona lasem od najbliższych zabudowań, co stanowi naturalną barierę od hałasu przejeżdżających samochodów. Niestety brak tego w propozycjach 2, 3 i 4 – wręcz przeciwnie, w całości odcinka miejskiego Lipowica biegnie wzdłuż zabudowań jedno i wielorodzinnych. Przecięcie z ulicą Wysockiego będzie sąsiadowało z blokami mieszkalnymi oraz nowopowstałymi osiedlami domów jednorodzinnych. Przecięcie z ulicą Wołodyjowskiego sąsiaduje z domami jednorodzinnymi, planowanymi inwestycjami budowlanymi i działkami zakupionymi w celach budowlanych. Obwodnica w wariancie 1 mniej ingeruje w skupiska ludzkie. 

2. Obwodnica powinna maksymalnie odciążyć ulice miasta od ruchu tranzytowego, a więc powinna być również dobrze skomunikowana z innymi drogami tranzytowymi. Budowa obwodnicy przechodząca przez ulicę Wysockiego i Wołodyjowskiego spowoduje natężenie ruchu nie tylko na całości ulicy Wysockiego, ale także na ulicach doprowadzających – czyli Armii Krajowej, Paderewskiego, Kochanowskiego i Bielskiego. Przede wszystkim w żaden sposób nie odciąży ruchu tranzytowego na obszarze miejskim, a takie jest założenie planowanej obwodnicy – cyt. za GDDKiA: Ponadto droga krajowa nr 77 pozwala na kontynuację transportu z kierunku północnego (Warszawa, Radom, Jarosław) w stronę Przemyśla. Dalej drogą krajową nr 28 transport kierowany jest do przejść granicznych na południu Polski. Realizacja obwodnicy w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77 pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego poza zabudowę Przemyśla, a to zapewni odciążenie miasta z ruchu pojazdów ciężarowych. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców miasta.

Realizując wariant 2, 3 i 4, przede wszystkim RUCH TRANZYTOWY zostanie POZOSTAWIONY w obszarze miejskim. Pozostanie także w zabudowie Przemyśla, nie odciąży miasta – wręcz przeciwnie, spowoduje natężenie ruchu na ulicach wcześniej wymienionych. Tu należy także dodać, że jeden z odcinków ul. Wysockiego na chwilę obecną z trudem przyjmuje ruch dwustronny, czeka na realizację przebudowy. Ul. Bielskiego jest w trakcie przebudowy. Znaczny odcinek ul. Armii Krajowej biegnie wzdłuż parku miejskiego – te ulice nie będą w stanie przyjąć zwiększonego natężenia ruchu. To rzutuje nie tylko na kwestie mieszkaniowe, społeczne, ekonomiczne i ekologiczne, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo mieszkańców dzielnicy Lipowica i użytkowników wskazanych dróg.

3. Przebudowana część ulicy Wysockiego jest bardzo często uczęszczana przez spacerowiczów, turystów rowerowych, biegaczy, rodziny z dziećmi. Stanowi doskonałe połączenie do wielu ścieżek historyczno – turystycznych, biegnących drogami fortecznymi, terenami zielonymi. Przecięcie aż dwóch ulic w tej okolicy obwodnicą zaburzy możliwości rekreacyjne, wpłynie na komfort i bezpieczeństwo.

4. Warianty 2, 3 i 4 obwodnicy przecinają dzielnicę Lipowica w terenie mieszkaniowym, a to oznacza liczne kolizje z liniami gazu, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, a przede wszystkim z linią wysokiego napięcia biegnącą dokładnie w proponowanej lokalizacji. Przebudowa istniejących sieci i węzłów zdecydowanie utrudnia budowę, ponadto podniesie koszty inwestycji, narazi mieszkańców i wykonawców na znaczne utrudnienia i nieprzewidziane sytuacje.

5. Proponowany wariant 1 wraz z podpunktami lub sugerowana przez mieszkańców modyfikacja wariantów 2, 3 i 4 jest korzystna ekonomicznie. Zdecydowana większość gruntów to tereny leśne, co zdecydowanie wpływa na aspekt ekonomiczny – mniej wywłaszczeń, nie trzeba przebudowywać istniejącej infrastruktury. Dodatkowo omawiany odcinek obwodnicy w części miejskiej wymagałby kosztownych rozwiązań, np. w postaci estakady, gdyż teren jest niezwykle zróżnicowany pod względem wysokości. Z kolei w wariancie 1 lub przy modyfikacji pozostałych – czyli przy poprowadzeniu obwodnicy terenem leśnym istnieje szersze pole możliwości celem zaprojektowania najlepszego rozwiązania. 

6. Wzdłuż nowej obwodnicy posadowione są domy jedno i wielorodzinne, które ze względu na ukształtowanie terenu będą na różnych wysokościach względem planowanego odcinka. Akustyka tak zróżnicowanej powierzchni jest nietypowa. Dużo mniejsze i krótkotrwałe inwestycje w poprzednich latach jasno pokazały, że ten teren potęguje hałas i roznosi go na znaczne odległości. Obwodnica ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego – czyli natężenie ruchu będzie całodobowe. Należy pamiętać, że planowana obwodnica to droga klasy GP, czyli droga główna ruchu przyspieszonego. Dopuszczalna prędkość na drodze tej klasy w terenie zabudowanym wynosi 60 i 70 km/h, a terenie niezabudowanym jak wyżej oraz 80 i 

100 km/h. W praktyce oznacza to, że 24/7 na tej trasie samochody, głównie wielkogabarytowe, będą się poruszać ze znaczną prędkością.

7. Obwodnice to drogi intensywnie oświetlone, także przez całą noc. Proponowany wariantem 2, 3 i 4 przebieg obwodnicy spowoduje zanieczyszczenie świetlne, które wywiera negatywny wpływ na środowisko oraz na zdrowie psychofizyczne człowieka, zwiększając ryzyko wystąpienia wielu chorób.

Mając treść Petycji i powyższe uzasadnienie na względzie, liczymy na pozytywne rozpatrzenie naszych wniosków w taki sposób, aby wybudowano obwodnicę zachodnią Przemyśla zgodną z interesem publicznym.

Petycję skierowaną do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Rzeszów w sprawie budowy obwodnicy PRZEMYŚLA W CIĄGU DROGI KRAJOWEJ DK28/77 można podpisać poprzez stronę internetową :
https://www.petycjeonline.com/budowa_zachodniej_obwodnicy_przemyla_w_dzielnicy_lipowica

Swoje uwagi i opinie odnośnie projektowanej obwodnicy należy przekazywać dodatkowo poprzez wypełnienie ankiet, które można pobrać pod adresem internetowym:
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/frontend/web/userfiles/articles/m/materialy-w-ramach-akcji-informa_41682/02_Obw_Przemy%C5%9Bla%20-%20Formularz%20opinii.pdf?fbclid=IwAR0qpEOUuzTFH1S9dUH89TyOv5iCgo7ad0v6Ly37FkwN5t45Xeq_XJPQufE

Wydrukowane ankiety są dostępne również w Urzędzie Miejskim przy ul. Ratuszowa 1 oraz w kiosku osiedlowym przy bloku TBS na osiedlu Lipowica.

Wypełnione ankiety należy przesłać w terminie do 29.07.2021r.:

a. pocztą na adres: MPRB Sp. z o.o. ul. Jana Dekerta 18, 30-703 Kraków

b. na adres e-mail: [email protected]

c. faksem +48 12 312 18 70

 

 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMłoda rozgrywająca nadal w Energetyku
Następny artykułPotrącenie pieszego przez motocyklistę na ulicy Mostowej