Rolnicy za użytkowanie zespołów z przyczepami bądź naczepami nic nie zapłacą. Stawki dla autobusów się nie zmieniły.
Radni miejscy w Szubinie podjęli decyzję o wysokości rocznych stawek podatku od środków transportu. Będą obowiązywać z dniem 1 stycznia 2025 roku. Kierowali się obwieszczeniem ministra rolnictwa z 25 lipca mówiącym o maksymalnych dopuszczalnych opłatach oraz identycznym, ale wydanym 9 października przez ministra finansów określającym stawki minimalne. Dzień przed sesją komisja budżetowa, finansów i rozwoju gospodarczego pod przewodnictwem Teresy Stachowiak zaakceptowała projekt uchwały. Za jej podjęciem zagłosowało 13 radnych. Waldemar Baszak, Roman Danielewski, Patryk Dzikowski, Artur Krajewski, Kamila Szczepaniak wstrzymali się. Przeciwni byli Sławomir Berka oraz Mikołaj Kalinowski.
Jeżeli chodzi o samochody ciężarowe o masie od 3.5 do 5.5 ton, to ich właściciele zapłacą w 2025 roku 942 zł, czyli o 28 zł więcej. W przypadku ciężarówek w przedziale od 5.5 do 9 ton stawka wynosi 1.100 zł i jest wyższa od tegorocznej o 32 zł. Auta o dopuszczalnym tonażu od 9 oraz poniżej 12 ton obłożono podatkiem w wysokości 1.464 zł. W tym roku ich właściciele zapłacili 1.422 zł tzn. o 42 więcej.
Kolejne samochody to te, których dopuszczalna masa wynosi 12 ton lub jest wyższa. W grupie dwuosiowych z zawieszeniem pneumatycznym bądź równoważnym w przedziale od 12 do 14 ton stawkę podatku ustalono na 1.494 zł. Kiedy zawieszenie jest w innym systemie wtedy opłata wynosi 1.610 zł. Przy tonażu w przedziale 14-15 ton stawkę ustalono odpowiednio na 1.734 zł oraz 1.880. Kiedy samochód ma masę 15 ton wtedy odpowiednio do zawieszenia właściciel zapłaci 1.898 i 2.176 zł.
Dla trzyosiowych ciężarówek o ciężarze od 12 do 19 ton podatek wynosi odpowiednio do zwieszenia 1.624 oraz 1.706 zł, w przedziale od 19 do 23 ton opłata to 1.880 i 1.996 zł natomiast wszystkie powyżej 23 ton obłożono podatkiem 2.086 oraz 2.682 zł.
Jeżeli ciężarówka ma cztery osie i więcej oraz masę od 12 do 27 ton wtedy stawka podatku wynosi 1.874 zł i 1.926 zł. W przedziale 27-29 ton właściciele zapłacą 2.080 oraz 2.808 zł. Tonaż przekraczający 29 ton to podatek odpowiednio do zawieszenia 2.814 oraz 3.862 zł. W porównaniu z bieżącym rokiem różnice wynoszą od kilkudziesięciu do ponad 100 zł, czyli nie są znaczące.
Podatek dla ciągników siodłowych i balastowych ustalono w wysokości zależnej od nośności, czyli na 1.398 zł, 1.494 zł oraz 1.598 zł. Właściciele dwuosiowych ciągników o równej bądź wyższej masie niż 12 ton, w zależności od ilości osi oraz rodzaju zawieszenia zapłacą odpowiednio do rodzaju następujące stawki. Grupa dwuosiowych najlżejszych 780 i 960 zł, o średniej masie 1.094 oraz 1.610 zł, a o najwyższym tonażu 2.296 i 3.068 zł. Dla trzyosiowych o najniższym tonażu ustalono podatek w wysokości 2.154 i 2.856 zł oczywiście w zależności od rodzaju zawieszenia. Średni tonaż obliguje do zapłacenia 2.166 oraz 2.910 zł. Najwyższy to znaczy powyżej 40 ton wymaga opłaty 2.080 i 3.946 zł. Różnica w porównaniu z tegorocznymi stawkami w żadnym przypadku nie przekracza 150 zł.
Podatek od przyczep i naczep z parametrami według ustawy o podatkach ustalono na poziomie 1.114 zł. Jeżeli jednak ich całkowita masa przekracza 12 ton wtedy oplata podobnie jak w przypadku samochodów ciężarowych i ciągników zależy od ilości osi, masy całkowitej zespołu pojazdów i rodzaju zawieszenia. Radni ustalili stawkę w widełkach od 716 dla jednoosiowych najlżejszych przyczep i naczep do 2.878 zł dla dwuosiowych o masie 32 tony i wyższej. W porównaniu z 2024 roku maksymalna podwyżka nieznacznie przekracza 100 zł.
Używanie zespołu pojazdów tylko do działalność rolniczej od 2002 roku nie podlega opodatkowaniu (art. 8 pkt 5 i 6 ustawy o podatkach lokalnych). Podatek od autobusów wynosi 1.100 lub 2.100 zł tzn. jest identyczny jak w tym roku.
Cezary Kucharski
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS