A A+ A++

Jakie mogą być skutki nieprzemyślanego wprowadzenia w życie restrykcyjnych diet? Czym skutkują niedobory najważniejszych składników odżywczych? O tym opowiada dietetyczka z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej – mgr inż. Joanna Mulik-Buczma.

Obecnie dość powszechnie propaguje się zdrowy styl życia. Zalecenia żywieniowe skierowane do społeczeństw zachodnich kładą nacisk przede wszystkim na ograniczenie spożycia i unikanie nadwagi. Szczupła sylwetka kojarzona jest z pozytywnymi atrybutami, podczas gdy odmienne od współczesnego kanonu piękna wymiary ciała przywołują na myśl raczej negatywne cechy. Ponadto coraz częściej, w różnych grupach wiekowych obserwuje się niezadowolenie z własnego ciała. Według wielu naukowców za ten stan odpowiadają czynniki społeczne oraz psychologiczne.

Badania nad wpływem czynników społecznych wskazały w szczególności na rolę środków masowego przekazu, kultury i rodziny. Czasopisma ilustrowane, telewizja, serwisy społecznościowe wykorzystują najczęściej wizerunki osób szczupłych i wysportowanych. Nie każdy ma świadomość, że zdjęcia modeli z rozkładówki często upiększane są za pomocą programów graficznych, przez co ideał sylwetki staje się coraz mniej osiągalny.

Ciemne strony słynnych diet

Konsekwencją niezadowolenia z ciała jest m.in. stosowanie różnorodnych diet – od bardzo rygorystycznej diety kopenhaskiej, po monodiety, takie jak dieta grejpfrutowa, czy kapuściana, aż po wysokobiałkową dietę Dukana i obfitującą w tłuszcz dietę Kwaśniewskiego (optymalną). Każda z powyższych diet ma swoje zalety i wady.

Przykładowo dieta Dukana gwarantuje szybką utratę masy ciała. Dzieli się na kilka etapów: fazę uderzeniową, naprzemienną, utrwalającą efekty i stabilizacyjną. Fazy odchudzające dopuszczają jedynie spożywanie białka oraz warzyw. Zaletą tej diety z pewnością jest brak poczucia głodu. Niestety ze względu na drastyczne ograniczenie podaży tłuszczu i węglowodanów, organizm bardzo szybko zaczyna odczuwać niedobory energetyczne, co skutkuje zmęczeniem, osłabieniem oraz rozdrażnieniem. U osób stosujących dietę Dukana obserwuje się również zaburzenie pracy nerek, mózgu i serca. Zbyt duże spożycie białka może negatywnie wpływać na układ nerwowy. Wiąże się to z niedoborem witamin: B, E, A, C oraz pierwiastków takich jak: selen, mangan i magnez.

Dieta Kwaśniewskiego oparta jest przede wszystkim na produktach tłuszczowych, dozwolonych do spożycia bez ograniczeń, przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości warzyw, owoców i produktów węglowodanowych. Mimo, że dieta optymalna powoduje szybką utratę masy ciała, może mieć niekorzystny wpływ na organizm. Niewystarczająca ilość spożywanego błonnika zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego, a zbyt niskie spożycie warzyw i owoców nie dostarczy odpowiedniej ilości witamin oraz składników mineralnych, a także flawonoidów, co może skutkować chorobami wywołanymi na tle ich niedoborów. Bardzo duże ograniczenie węglowodanów w diecie może doprowadzić do ketozy i zaburzeń nastroju. Spożywanie nadmiernej ilości tłuszczów obciąża narządy wewnętrzne: wątrobę, trzustkę i nerki. Odstępstwa od diety, a zwłaszcza zwiększenie spożycia węglowodanów, będzie powodować tycie.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o
guest

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWyniki NBA: Świetny mecz LeBrona, wielki powrót Warriors z Sixers, wpadki Bulls i Wizards
Następny artykułPRZEPIS na dyniowe racuchy z gruszką – smakowa znakomitość na śniadanie lub deser