A A+ A++

Rozpoczęły się prace związane z opracowaniem dokumentacji projektowej wiaty kolejowej w Pińczowie. Projekt ten jest realizowany w ramach budżetu obywatelskiego gminy.

Stylizowana na XIX wiek wiata ma stanąć na terenie stacji kolejki wąskotorowej w miejscu obecnych garaży. Obiekt ten ma pomieścić lokomotywę.

Teren ten wizytował m.in. Andrzej Kuszak, prezes Fundacji „Zwrotnica”, wnioskodawca projektu. Jak poinformował, wiata miała około 13 metrów długości i 5 metrów szerokości. W ramach projektu zostanie dobudowane około 30 metrów toru wraz z rozjazdem.

23.04.2021 Pińczów. Spotkanie robocze w sprawie budowy wiaty kolejowej. Na zdjęciu (od lewej): Tomasz Królikowski – wiceprezes z Wielobranżowej Pracowni Projektów Kolejowych z Gliwic, Andrzej Kuszak – prezes Fundacji Zwrotnica; wnioskodawca projektu, Rafał Wiśniewski – kierownik sekcji ds. Świętokrzyskiej Kolejki WąskotorowejFot. Marta Gajda / Radio Kielce

– Sama wiata umożliwi podziwianie taboru i uchroni lokomotywę przed warunkami atmosferycznymi. Turyści przybywający do Pińczowa, ale i mieszkańcy będą mogli oglądać ten zabytek techniki w postaci czynnej lokomotywy – dodaje.

Rafał Wiśniewski, kierownik sekcji ds. Świętokrzyskiej Kolejki Wąskotorowej przypomina, że już wkrótce pociągi mają kursować na dwóch trasach: Pińczów – Umianowice i Wygoda – Jędrzejów. Wiata uchroni lokomotywę przed warunkami atmosferycznymi. Pozwoli na bieżącą konserwację. Pod wiatą wykonany zostanie też ok. pięciometrowy kanał rewizyjny. – Kanał i wiata są konieczne, jeśli chodzi o wykonanie bieżących przeglądów – dodaje.

Wykonawcą projektu jest Tomasz Królikowski, wiceprezes z Wielobranżowej Pracowni Projektów Kolejowych z Gliwic. Podkreślił, że wstępnie został już omówiony zakres przewidzianych robót w dokumentacji. Dodał, że istniejące torowisko jest w stanie wskazującym na potrzebę przebudowy i modernizacji.


23.04.2021 Pińczów. Stacja kolejki wąskotorowejFot. Marta Gajda / Radio Kielce

– Pierwszy etap prac to dobudowa toru żeberkowego, na którym będzie się znajdował kanał rewizyjny. Wiata będzie uzbrojona we wszystkie elementy zapewniające dostawę prądu, w tym oświetlenie. Konieczna będzie również zabudowa rozjazdu, który będzie wyprowadzał na ten tor żeberkowy wraz z odwodnieniem i innymi elementami. Kolejnym etapem będzie modernizacja układu stacyjnego na stacji Pińczów – wymienia.

Dokumentacja oraz pozwolenie na budowę mają być gotowe pod koniec roku. Następnie zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę robót.

Kolejka dysponuje trzema dużymi lokomotywami spalinowymi produkcji rumuńskiej, z lat 1966-1980 oraz małą lokomotywą, tzw. Lidką, wyprodukowaną w 1966 roku w zakładach Fablok w Chrzanowie.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWalne Zgromadzenie PKO BP podjęło decyzję ws. kredytów
Następny artykułMarszałek wyposaża dziecięcy szpital, buduje OIOM, walczy z pandemią. A Kubicki? Nie daje nawet obiecanego miliona