A A+ A++

Liczba kontenerów wypadających za burtę statków handlowych gwałtowanie wzrasta, ponieważ armatorzy omijają objęte działaniami wojennymi Morze Czerwone i opływają Afrykę, pokonując burzliwe wody wokół Przylądka Dobrej Nadziei.

Statki omijają Morze Czerwone. Coraz więcej kontenerów wypada za burtę koło Przylądka Dobrej Nadziei
/ thetaXstock

Według rocznego raportu Światowej Rady Żeglugowej (WSC) w 2024 r. ta zmiana trasy spowodowała utratę 576 kontenerów. Rok wcześniej do morza wpadło o 221 kontenerów mniej, a ten rok zapowiada się jeszcze gorzej, ponieważ tylko jeden statek MSC Elsa, który w maju zatonął na Morzu Arabskim przewoził 640 kontenerów, z czego dotychczas morze wyrzuciło na brzeg tylko 60.

Południowoafrykański Urząd Bezpieczeństwa Morskiego (SMSA) informował w ubiegłym roku o co najmniej trzech poważnych incydentach, do których doszło u południowych wybrzeży RPA między lipcem a wrześniem 2024 r. Łącznie statki te straciły wówczas 189 kontenerów, co oznacza, że rejon Przylądka Dobrej Nadziei odpowiada za ponad jedną trzecią globalnych strat.

W ubiegłym roku liczba statków wybierających trasę wzdłuż Afryki wzrosła o 191 proc. w porównaniu z rokiem 2023, a w bieżącym, z powodu konfliktu Izraela i Stanów Zjednoczonych z Iranem i atakami jemeńskich rebeliantów Huti, wzrost jest jeszcze większy. W normalnych warunkach większość z tych statków nie przepływałaby w pobliżu afrykańskiego przylądku, gdzie między czerwcem a sierpniem szaleją zimowe sztormy.

„Pomimo ciągłych wysiłków branży mających na celu zapobieganie stratom, przekierowanie tranzytów z dala od Morza Czerwonego i wokół Przylądka Dobrej Nadziei w celu utrzymania globalnego handlu w ruchu sprawia, że przewoźnicy morscy poruszają się jedną z najtrudniejszych tras na świecie” – przyznał w raporcie Joe Kramek, prezes i dyrektor generalny WSC.

Organizacja uspokaja jednak armatorów, ponieważ liczba utraconych kontenerów, choć rośnie, jest mniejsza niż średnia dla lat 2021-2023, która wynosiła 1061. Jednym z najgorszych dla tej branży był rok 2019 r., gdy utracono około 16 tys. kontenerów. Rok później tylko jeden statek One Apus stracił ich aż 1816. (PAP)

tebe/ ap/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMasowe zwolnienia po zamknięciu banku w Warszawie
Następny artykułSuwałki Blues Festival 2025. Wystąpi Uriah Heep, KULT, Cugowski i Organek