A A+ A++

Chcesz wiedzieć, czym żyje Białystok? Zapisz się na nasz poranny newsletter lokalny, a nic Cię nie ominie!

Codziennie prezentowany będzie jeden film, pojedynczy bilet kosztuje 13 zł, karnet na 7 filmów – 75 zł (do kupienia w kasie kina i na stronie bilety.bok.bialystok.pl).

Przegląd to wielka gratka dla miłośników kina naszych wschodnich sąsiadów, bo często filmy prezentowane w ramach Sputnika w ogóle nie trafiają do szerokiej dystrybucji. Zobaczymy najciekawsze produkcje minionego sezonu prezentowane w ramach Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”, który odbywa się w Warszawie od 2007 roku, a część wybranych festiwalowych filmów trafia też do Białegostoku.

Nos, Wielorybnik, Francuz…

Wśród białostockich prezentacji zobaczymy nowe filmy tak uznanych twórców jak Andriej Smirnow (znany z filmu „Żyła sobie baba”; teraz pokaże film „Francuz” – o cudzoziemcu szukającym swoich rosyjskich korzeni), Anna Melikian („Rusałka”) i Iwan Twierdowski („Zoologia”, „Podrzutki” – w swoim najnowszym filmie „Konferencja” powraca do tematu zamachu terrorystycznego, do jakiego doszło w Teatrze na Dubrowce).

Zobaczymy też głośne debiuty – m.in. wielokrotnie nagradzany na światowych festiwalach „Wielorybnik” Filippa Jurjewa (to m.in. najlepszy film w sekcji ‘Giornate degli Autori’ na festiwalu w Wenecji oraz Kinotawrze w Soczi – m.in. nagrody za reżyserię i najlepszą rolę męską).

W programie festiwalu – dramaty obyczajowe, historyczne, a nawet film fantasy, przygodowy i animowany. W animowanej wersji zobaczymy wariację na temat słynnej noweli Gogola „Nos” oraz opery Szostakowicza pod takim samym tytułem.

Przegląd filmowy ‘Sputnik nad Polską’. ‘Nos’ Fot. Materiały prasowe

Harmonogram pokazów:

piątek, 23 lipca

18.30 WIERNOŚĆ

reż. Nigina Sajfułłajewa, Rosja 2019, 82′

sobota, 24 lipca

18.00 WRÓŻKA

reż. Anna Melikian, Rosja 2020, 152′

niedziela, 25 lipca

18.30 WIELORYBNIK

reż. Filipp Jurjew, Belgia, Polska, Rosja 2020, 93′

poniedziałek, 26 lipca

18.15 FRANCUZ

reż. Andriej Smirnow, Rosja 2019, 128′

wtorek, 27 lipca

18.15 KONFERENCJA

reż. Iwan Twierdowski, Rosja 2020, 130′

środa, 28 lipca

18.30 TWÓJ KOREPETYTOR

reż. Anton Kołomiejec, Rosja 2018, 85′

czwartek, 29 lipca

18.30 NOS ALBO SPISEK ODMIEŃCÓW

reż. Andriej Chrzanowski, Rosja 2020, 89′

Opisy filmów:

(według materiałów organizatorów)

WIERNOŚĆ (dramat)

Przegląd filmowy 'Sputnik nad Polską'. 'Wierność'Przegląd filmowy ‘Sputnik nad Polską’. ‘Wierność’ Fot. Materiały prasowe

reż. Nigina Sajfułłajewa, Rosja 2019, 82 min

Nagroda Specjalna Jury „za bezgraniczną wiarę aktorów w reżysera” na ORFF „Kinotawr” w Soczi

obsada: Jewgienija Gromowa, Aleksandr Pal, Aleksiej Agranowicz, Anna Kotowa-Dieriabina, Marina Wasiljewa, Paweł Worożcow, Wasilij Richter, Walentin Samochin, Anastazja Denisowa

Nigina Sajfułłajewa długo kazała czekać na swój nowy film. Jej debiut sprzed sześciu lat, dramat psychologiczny „Jak mam na imię”, został (słusznie) obsypany nagrodami. W przypadku „Wierności” może być o to nieco trudniej, głównie z powodu śmiałości obyczajowej obrazu. Choć jurorzy ubiegłorocznego Kinotawru, przyznając dziełu tadżyckiej reżyserki swój laur, to właśnie uznali za walor, pisząc w uzasadnieniu m.in. o „bezgranicznej wierze aktorów w reżysera”.

„Wierność” to historia mieszkającego w Kaliningradzie małżeństwa w średnim wieku, ginekolożki Leny (Jewgienija Gromowa) oraz aktora teatralnego Siergieja (Aleksandr Pal), które znalazło się na miłosnym rozdrożu. Codzienna rutyna zabija w nich namiętność, a podejmowane przez kobietę próby dodania ich związkowi pikanterii kończą się niepowodzeniami. W efekcie Lena traci wiarę we własną wartość i aby przekonać się, czy jako kobieta jest jeszcze w stanie rozniecić w mężczyźnie płomień namiętności, decyduje się na krok, który ma poważne konsekwencje nie tylko w jej życiu osobistym, ale i zawodowym.

Opowiadając historię Leny i Siergieja, Sajfułłajewa pokazała na ekranie znacznie więcej niż robili to w ostatnich latach inni twórcy rosyjscy, jakby chciała udowodnić, że w Rosji też może powstać film tak śmiały jak „Ostatnie tango w Paryżu” czy „Nimfomanka”.

WRÓŻKA (dramat, fantasy, thriller)

reż. Anna Melikian, Rosja 2019, 152 min

obsada: Konstantin Chabienskij, Ingeborga Dapkunajte, Nikita Jeleniew, Ekaterina Agiejewa, Aleksandra Diszdiszjan, Tinatin Dalakiszwili, Maria Szełajewa, Władimir Miszukow

W centrum fabuły znajduje się Jewgienij Wojgin – szef moskiewskiej firmy informatycznej, pracującej nad obiecującą grą „Kołowrat”, wyznającej doktrynę, że wirtualna rzeczywistość to przyszłość. Pod wpływem nadmiernego okrucieństwa w grze kilku wrażliwych nastolatków popełnia w stolicy Rosji serię morderstw, co wywołuje publiczne oburzenie, ale Jewgienij ocenia szum wokół swojego projektu jako darmową reklamę. Na ulicy przypadkowo spotyka aktywistkę obywatelską Tatianę, która każe mu spojrzeć na świat z zupełnie nowej perspektywy…

WIELORYBNIK (dramat, przygodowy)

reż. Filipp Jurjew, Rosja 2020, 93 min

Najlepszy film programu Giornate degli Autori na MFF w Wenecji; Nagroda za reżyserię na ORFF „Kinotawr” w Soczi; Nagroda dla najlepszego aktora na ORFF „Kinotawr” w Soczi; Dyplom Gildii Historyków Krytyki Filmowej na ORFF „Kinotawr” w Soczi

obsada: Władimir Onochow, Kristina Asmus, Władimir Liubimcew, Nikołaj Tatato, Arieh Worthalter, Maria Czuprinska, Ankas Ajmetgirgin, Jewgienij Ajanto

Opromieniony sukcesami na festiwalach filmowych w Wenecji (najlepszy film w sekcji Giornate degli Autori) oraz Kinotawrze w Soczi (m.in. nagrody za reżyserię i najlepszą rolę męską) „Wielorybnik” jest pełnometrażowym debiutem Filipa Jurjewa, który fachu uczył się w moskiewskim WGIK-u pod czujnym okiem Aleksieja Uczitiela. Zrealizowany przy udziale finansowym Rosji, Polski i Belgii dramat jest opowieścią o zderzeniu dwóch bardzo od siebie odległych, choć geograficznie całkiem bliskich, światów: Stanów Zjednoczonych i żyjących na Półwyspie Czukockim autochtonicznych Czukczów. Gdy do rybackiej osady dociera Internet, nastoletni Liosza (naturszczyk Władimir Onochow) i jego przyjaciel Kolian (Władimir Liubimcew) wykorzystują go głównie do przeglądania erotycznych wideoczatów. Tak poznają piękną blondwłosą dziewczynę z Detroit, która ukrywa się pod kuszącym nickiem HollySweet999. Jej egzotyczna uroda wywołuje w chłopcu emocje, z którymi nie potrafi sobie poradzić; z czasem zmieniają się one w prawdziwą obsesję. Tak silną, że Liosza jest w stanie porzucić rodzinną wieś i stojącego nad grobem dziadka, by ruszyć w pogoń za iluzją.

Pięknie sfotografowany i zilustrowany nastrojową muzyką Krzysztofa A. Jańczaka obraz Jurjewa powinien spodobać się zwłaszcza tym, którym na ubiegłorocznym „Sputniku” przypadły do gustu jakuckie „Nade mną słońce nie zachodzi” oraz „Sheena667″.

FRANCUZ (dramat)

reż. Andriej Smirnow, Rosja 2019, 128 min

obsada: Jewgienija Obrazcowa, Jewgienij Tkaczuk, Aleksandr Bałujew, Nina Drobyszewa, Natalia Tieniakowa, Roman Madianow, Michaił Jefremow, Lucie Aron, Jérémie Duvall

Nostalgiczna podróż słynnego aktora i reżysera Andrieja Smirnowa („Dworzec Białoruski”, „Żyła sobie baba”) w czasy, które choć dawały obywatelom Związku Radzieckiego nadzieję na lepsze i spokojniejsze życie, z perspektywy kilku dekad wcale nie jawią się jako szczęśliwe. Autor zadedykował swoje dzieło Aleksandrowi Ginzburgowi (1936-2002) – dysydentowi, obrońcy praw człowieka, niezależnemu wydawcy, który z powodu swoich poglądów i działalności był represjonowany przez KGB.

Tytułowym „Francuzem” jest Pierre Durand, syn uciekinierki z Kraju Rad, który 12 lat po zakończeniu Wielkiej Wojny Ojczyźnianej przyjeżdża do ojczyzny swojej matki – oficjalnie po to, aby badać dzieje rosyjskiego baletu; nieoficjalnie, aby odnaleźć (jeśli ten jeszcze w ogóle żyje) swojego prawdziwego ojca, byłego carskiego oficera, hrabiego Aleksieja Tatiszczewa, aresztowanego i zesłanego do Kazachstanu w ramach Wielkiej Czystki. Pierre wchodzi w środowisko moskiewskiej inteligencji i szybko poznaje na własnej skórze, na czym polega w praktyce, znaczony totalną inwigilacją obywateli podejrzewanych o nieprawomyślność, chruszczowowski „socjalizm z ludzką twarzą”.

Pięknym gestem reżysera jest obsadzenie w jednej z epizodycznych ról Wiery Łaszkowej, niegdyś bliskiej współpracownicy Ginzburga – jego maszynistki przepisującej zbierane przez dziennikarza obciążające władzę radziecką materiały.

KONFERENCJA (dramat)

Przegląd filmowy 'Sputnik nad Polską'. 'Konferencja'Przegląd filmowy ‘Sputnik nad Polską’. ‘Konferencja’ Fot. Materiały prasowe

reż. Iwan Twierdowski, Rosja 2020, 130 min

Nagroda za najlepszy scenariusz na ORFF „Kinotawr” w Soczi

obsada: Natalia Pawlienkowa, Olga Łapszyna, Ksenia Zujewa, Jan Capnik, Filip Awdiejew, Roman Szmakow, Anna Sliu, Aleksandr Siemczow, Aleksandr Gołubkow

Żaden z dotychczasowych filmów Iwana Twierdowskiego, a wszystkie były prezentowane na poprzednich „Sputnikach” („Klasa specjalna”, „Zoologia”, „Podrzutki”), nie pozostawiał widza obojętnym. Nie inaczej jest z jego najnowszym dziełem, które tym jednak różni się od wcześniejszych, że dotyka doświadczenia stricte rosyjskiego. W tym kontekście nie wydaje się więc obrazem uniwersalnym. Ale to tylko pozory! Z podobnymi traumami mierzą się bowiem ludzie na całym świecie – wszędzie tam, gdzie doszło do zamachów terrorystycznych, w których ginęli cywile.

„Konferencja” (tytuł jest przekorny) nawiązuje do tragedii, jaka stała się udziałem widzów i aktorów Teatru na Dubrowce w październiku 2002 roku. Po 17 latach wraca do tych wydarzeń Natalia Samochina (Natalia Pawlienkowa), która straciła wówczas syna. Nie mogąc odnaleźć się w normalnym życiu, wstąpiła do klasztoru, porzucając męża i córkę. Teraz przybywa do Moskwy, aby w miejscu dramatu zorganizować wieczór wspomnień. Zaprasza na niego tych, którzy przeżyli atak terrorystów i szturm oddziałów specjalnych. Co chce w ten sposób uzyskać?

Reżyser stopniowo odkrywa kolejne tajemnice, tym samym trzymając widza w ogromnym napięciu do samego końca. Realizmu dodają „Konferencji” relacje aktorów Filipa Awdiejewa i Romana Szmakowa, którzy grają samych siebie – byli tamtego wieczoru na scenie wśród odtwórców głównych ról w musicalu „Nord-Ost”.

TWÓJ KOREPETYTOR (dramat)

reż. Anton Kołomiejec, Rosja 2018, 85 min

Obsada: Natalia Wdowina, Aleksiej Sergiejew, Wladislaw Konopliew, Maksim Bitiukow, Anastasia Kuimowa, Warwara Laptewa

Temat nierównej miłości przedstawiony w nowy sposób przez reżysera Antona Kołomiejca w jego pełnometrażowym debiucie: „Twój korepetytor”. Premiera filmu odbyła się w ramach Festiwalu Kinotawr w 2018 roku, gdzie film otrzymał nominację w kategorii za najlepszy debiut.

Rodzice 17-letniego Sawwy udają się na miesiąc do Wenecji, zostawiając go samego. Dają mu surowe wytyczne, aby przygotował się do egzaminów wstępnych. Korzystając ze strony internetowej „Wasz korepetytor” Sawwa znajduje nauczyciela literatury zagranicznej. Ściślej mówiąc, bohater znajduje nauczycielkę – piękną i samotną kobietę „po czterdziestce”, Annę Hermanowną, dającą prywatne lekcje w swoim mieszkaniu. Anna nudzi się w towarzystwie swoich rówieśników, w przeciwieństwie do towarzystwa pełnego życia, otwartego i marzycielskiego Sawwy. Zaczynają lekcje od omówienia powieści „Pani Bovary”, ale po kilku spotkaniach zaczynają żyć własnym romansem.

NOS LUB SPISEK ODMIEŃCÓW (film animowany)

reż. Andriej Chrzanowski, Rosja 2020, 89 min

Film oparty jest na dwóch największych kreacjach rosyjskiego geniuszu: powieści Nikołaja Gogola “Nos” i operze “Nos”, stworzonej w 1930 roku przez kompozytora Dmitrija Szostakowicza. Film poświęcony jest pionierom, innowatorom w sztuce. Ludziom, którzy wyprzedzali swoje czasy. I, co najważniejsze, mieli odwagę, aby płynąć pod prąd – kosztem własnego dobrobytu, a często życia. Głównymi bohaterami filmu są pisarze Nikołaj Gogol i Michaił Bułhakow, reżyser Wsiewołod Meyerhold i kompozytor Dmitrij Szostakowicz.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUtrudnienia na Żarskiej i obwodnicy
Następny artykułMrocza: Wieża widokowa w Wielu niedostępna dla zwiedzających