A A+ A++

Data dodania: 2021-07-03 (11:25)
Poradnik kredytobiorcy MyBank.pl

Podpisanie umowy kupna mieszkania oznacza, że właściciel tego mieszkania może dowolnie rozporządzać swoim majątkiem. Prawo własności mieszkania kupionego na kredyt jest nieco ograniczone przez wpis do księgi wieczystej, ustanawiającej hipotekę. Nie oznacza to bynajmniej, że mieszkania nabytego na kredyt nie można sprzedać. Przeczytaj poniższy artykuł i sprawdź, jak wygląda sprzedaż mieszkania z kredytem i jakich formalności należy dopełnić.

Podstawowe zasady i niezbędne dokumenty – jak sprzedać mieszkanie kupione na kredyt?

Wszystkie potrzebne dokumenty, które zostały wyszczególnione poniżej muszą być aktualne. Z racji tego, że sytuacja kredytobiorcy zmienia się z miesiąca na miesiąc, wszelkie zaświadczenia należy uzyskiwać dopiero po znalezieniu kupca. Wówczas stan faktyczny może być rzetelnie udokumentowany.

1. Po znalezieniu chętnego na nabycie mieszkania należy się udać do banku, który udzielił kredytu hipotecznego. Bank powinien wystawić zaświadczenie o aktualnej kwocie zadłużenia. Jeśli kupiec zrezygnuje, a od wydania ostatniego zaświadczenia upłynął więcej niż miesiąc, poprzednie zaświadczenie traci ważność.

UWAGA: Już na wstępie należy poinformować kupca o tym, że mieszkanie jest obciążone hipoteką. Taką informację właściciel musi zawrzeć w ogłoszeniu o sprzedaży mieszkania.

2. Promesa wykreślenia z hipoteki jest dokumentem, który również wydaje bank dla właściciela mieszkania. Promesa to zobowiązanie, które dotyczy wykreślenia wpisu dotyczącego hipoteki z księgi wieczystej. Nabywca zyskuje tym samym pewność, że bank nie będzie rościł sobie praw do lokalu.

3. Sporządzenie umowy przedwstępnej u notariusza. Warunki umowy poza notarialnej trudniej jest egzekwować, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest umowa przedwstępna w formie aktu notarialnego. Jeśli zastanawiamy się, jak sprzedać mieszkanie kupione na kredyt, musimy wiedzieć, że w akcie notarialnym umowy przedwstępnej jest mowa o zadatku wynoszącym 10% wartości mieszkania. Akt notarialny zakłada również dwie transze:
– jedna transza trafia na konto banku
– druga transza, pomniejszona o 10% wpłaconego zadatku trafia do właściciela, czyli sprzedawcy
.
Sprzedaż mieszkania z hipoteką – akt notarialny i wykreślenie z księgi wieczystej

Właściwa umowa sprzedaży musi być poświadczona aktem notarialnym. Należy też notariuszowi zlecić, aby dopilnował, by nastąpiło wykreślenie nieaktualnych zapisów z księgi wieczystej i jeśli nabywca kupuje mieszkanie na kredyt, aby w księdze wieczystej znalazł się odpowiedni zapis adekwatny do nowej sytuacji. Po zakończeniu transakcji, właściciel mieszkania może ponownie udać się do banku i zażądać dokumentu, który poświadcza uregulowanie zobowiązania. Warto w tym miejscu dodać, że wykreślenie z księgi wieczystej nieaktualnych zapisów, może dokonać sam właściciel nieruchomości. Jeśli jednak zależy nam na szybkiej sprzedaży, wówczas zlecenie tego zadania notariuszowi usprawnia całą procedurę.

Źródło: Poradnik kredytobiorcy MyBank.pl


Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułStrzeżek: W poniedziałek wkroczy Bielan i ogłosi się nowym szefem PO
Następny artykułWarszawa kupiła nowe tramwaje. Nie mieszczą się na przystankach