A A+ A++

Pod koniec września w Ogrodzieńcu odbyła się konferencja pod tytułem „Jak zmieni się świat automotive w najbliższym czasie?” zorganizowana przez Idea Getin Leasing oraz Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele sieci dealerskich z całej Polski. Spotkaniu towarzyszył przegląd raportów i trendów motoryzacyjnych oraz wymiana doświadczeń uczestników w kilku panelach tematycznych.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu “auto motor i sport” – teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Motoryzacja bardziej online

Wnioski z prowadzonych rozmów wskazywały na to, że sprzedaż samochodów w salonach zmieni się bezpowrotnie. Niezbędna będzie zmiana perspektywy sprzedaży, otwarcie się na nowe kanały internetowe i wdrożenie dynamicznych strategii cyfryzacji w sieciach dealerskich.

Pandemia obnażyła słabość dzisiejszej formuły sprzedaży. Internet będzie odgrywał coraz większą rolę i nie unikniemy przejścia do sieci, chociaż ten proces nie będzie taki szybki, jak się niektórym wydaje. Część prognoz podaje, że do roku 2035 udział w rynku sprzedaży samochodów przez internet będzie wynosił 35 proc. – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM SAMAR.

Na temat trendów i potencjalnych scenariuszy w branży sprzedaży samochodów opowiadał także Adam Przeździęk, trendwatcher oraz CEO agencji badawczo-konsultingowej FutureOf X, a także autor bloga Mediafeed.pl: – Do niedawna klient, aby nabyć samochód, musiał przyjść do salonu. Dzisiaj ta komfortowa dla dealerów sytuacja diametralnie się zmienia. Jeszcze 10-15 lat temu internet był źródłem informacji, a dziś to miejsce transakcji. Nawyki e-commerce i oczekiwania konsumenckie wkraczają do branży motoryzacyjnej. Mimo tego, reakcję branży na potrzebę zmian, związaną również z kryzysem klimatycznym oraz trendem new mobility, jak i próbę dostosowywania się do nowych realiów czy oczekiwań, można postrzegać jako powolną.

Jak dodaje Wojciech Drzewiecki z Samaru: – Sygnały rynkowe pokazują, że producenci samochodów będą próbowali reorganizować sieci dealerskie, aby mieć większy wpływ na ceny aut dostarczanych użytkownikom końcowym. Kluczową rolę będą tu odgrywały internetowe kanały sprzedaży. Dealerzy będą musieli przyspieszyć transformację cyfrową i poprzez nowoczesne narzędzia obsługi klienta wzmacniać swoją markę, aby nie zostać wyeliminowanym z gry.

Z cytowanego podczas konferencji raportu McKinseya „Digitalization in automotive retail 2021” wynika, że 60 proc. potencjalnych nabywców samochodów, w wieku poniżej 45. roku życia, preferuje zakup pojazdu online. Istotną informacją jest również deklaracja aż 45 proc. badanych w wieku poniżej 60 lat, że rozważyłoby zakup pojazdu online.

Adam Przeździęk konkluduje: – Rynek offline wciąż jest ważny. Jednak to online będzie stawał się kluczowy, z coraz większym wpływem na kształtowanie decyzji zakupowych.

Aut jest mniej, korzystamy z nich dłużej

Rynek motoryzacyjny, szczególnie w ostatnich dwóch latach, boryka się z wieloma problemami, które rzutują na spadki sprzedaży. W roku 2020, z powodu pandemii COVID-19, mieliśmy do czynienia z nagłym załamaniem rynku motoryzacyjnego, kiedy to w stosunku do roku 2019 zarejestrowano o prawie 138 tys. samochodów do 3,5 t mniej. IBRM SAMAR prognozuje, że w bieżącym roku sprzedaż nowych aut w tej kategorii wzrośnie o 9 proc., natomiast już w całym 2022 r. nastąpi ponowny spadek, aż o 5 proc. rok do roku.

Podczas konferencji poruszono także palący dziś temat systematycznie zmniejszającej się liczby dostępnych na rynku pojazdów, czego głównym powodem jest brak podzespołów opartych na półprzewodnikach, a związanych z samochodową elektroniką. Według ocen IHS Markit w pierwszym półroczu 2021 z powodu braku podzespołów wyprodukowano na świecie o 2,59 miliona mniej aut niż zakładano.

Na skutek tej tendencji zmienia się czas użytkowania pojazdów. Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że wydłuża się w Polsce okres użytkowania samochodów osobowych. Dla pojazdów tzw. służbowych, leasingów i car fleet management to wzrost o średnio 4 miesiące. Nowe pojazdy nie są obecnie dostępne, zatem konsumenci i firmy nie sprzedają tych obecnie użytkowanych.

Czynniki, które będą miały wpływ na okres użytkowania pojazdów używanych w najbliższych miesiącach, to z pewnością kolejna fala pandemii, problem z dostępnością aut w salonach, zmiany przepisów w leasingu na skutek Polskiego Ładu, konsekwencje rosnącej inflacji czy obawy przed elektromobilnością – twierdzi Robert Bendlewski, dyrektor departamentu pojazdów Idea Getin Leasing S.A.

Konferencja w Ogrodzieńcu była pierwszym z cyklu planowanych spotkań z przedstawicielami sieci dealerskich z całej Polski, poświęconych obecnej sytuacji rynku motoryzacyjnego, a także jego przyszłości. Samo środowisko dealerskie podkreśliło konieczność transformacji i doceniło tego typu spotkanie branżowe, na którym można było wymienić się doświadczeniami i niezbędną wiedzą, potrzebną do lepszego podejmowania decyzji, szczególnie w obliczu nadchodzących zmian.

Strategia cyfryzacji jest niezwykle istotna. To dzięki niej, a także zmianom technologicznym i wdrożonym narzędziom, jak np. wirtualna obsługa klienta, które zaczęliśmy wprowadzać jeszcze przed pandemią, udało nam się nie tylko nie zwolnić nikogo z powodu kryzysu wywołanego zakażeniami COVID-19 , ale nawet zwiększyć poziom zatrudnienia i przychodów – mówi Piotr Wnękowski, wiceprezes zarządu Krotoski, dealera Audi, Porsche, Skody i Volkswagena.

Zobacz także:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o
guest

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZmiana miejsca badań w mammobusie – 21.10.2021 r.
Następny artykułWedług prokuratury, ksiądz zabił się spadając z dachu